Mac_attack
Hej!

Någon med tips på produkt man kan använda för att bättra på en repa i rostfritt stål? (diskbänk)
Ytskiktet i repan har rostat något.

Tack på förhand!

Är det en polerad plåt, eller borstad?
Är det polerad är det inte mycket att göra, i alla fall inte som gör det bättre.
Är den borstad så går det att putsa i borstningens riktning ..

Det är inget som legat och rostat, det kan se ut som en repa?

Mac_attack
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en polerad plåt, eller borstad?
Är det polerad är det inte mycket att göra, i alla fall inte som gör det bättre.
Är den borstad så går det att putsa i borstningens riktning ..

Det är inget som legat och rostat, det kan se ut som en repa?
Är IKEAS j--la diskho :).
https://www.ikea.com/se/sv/p/vattudalen-inbyggnadsdiskho-2-hoar-m-avr-rostfritt-stal-s09158190/

Underlimmad med, så lite av ett elände att byta.

Håller tummarna för att det är något som legat och rostat, tips på hur detta kan/bör behandlas i sådana fall?

Satsuki
Mac_attack Misacsson skrev:
Är IKEAS j--la diskho :).
[länk]

Underlimmad med, så lite av ett elände att byta.

Håller tummarna för att det är något som legat och rostat, tips på hur detta kan/bör behandlas i sådana fall?
Svinto?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT skrev:
Svinto?
Skojar du eller är det seriöst? Tänker att det är det sista man vill använda?
Åtgärda repan med hundratals nya? :D (iofs smart, då drunknar den lite i mängden)

Satsuki
De gånger jag fått rostfläckar på rostfritt/diskbänk/ho är det det enda som hjälpt.
Men är den blankpolerad förstår jag om man inte vill testa....

MultiMan
Mac_attack Misacsson skrev:
Skojar du eller är det seriöst? Tänker att det är det sista man vill använda?
Åtgärda repan med hundratals nya? :D (iofs smart, då drunknar den lite i mängden)
Rätt sorts Svinto innehåller tvål som skyddar ytan från direktkontakt med stålullen. Se därför alltid till att ha vatten och löddra upp tussen ordentligt. Som jag minns det står det på förpackningen.

Edit: https://www.orkla.se/brands/svinto/

"För att använda Svinto, ta en bit stålull eller en portionskudde och fukta den något med vatten. Krama ur ordentligt så att stålullen löddrar sig. Sedan är det bara att börja rengöringen."

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
Satsuki KristinaRT skrev:
De gånger jag fått rostfläckar på rostfritt/diskbänk/ho är det det enda som hjälpt.
Men är den blankpolerad förstår jag om man inte vill testa....
Läste nyss att "Oxalsyra" ska vara väldigt bra mot rostfläckar, något du testat och jämfört med?
Exempelvis: https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g

Satsuki
Kvittar nog vilken syra man använder, det är bara pH-beroende....
nix, hsr bara testat citronsyra. Det är bra mot kalk, ej rost.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Svinto funkar bra om det är en rostfläck... Tryck inte för hårt bara..

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Finns speciella medel att polera med. Fick med en tub Blanco polish till vår rostfria diskbänk, svinto var NO-NO enligt Landskrona rostfria.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
A AndersS skrev:
Finns speciella medel att polera med. Fick med en tub Blanco polish till vår rostfria diskbänk, svinto var NO-NO enligt Landskrona rostfria.
Lämnar den en "reparerad" yta efter sig eller är det för rengöring?

På båten funkar i alla fall oxalsyra väldigt bra för att ta bort de bruna beläggningar som blir. Det används också för att få bort flygrost på tex. bilar så jag hade definitivt testat det.

Vet man bara vad man gör så spelar det väl ingen roll hur man gör? Man måste dock tänka på hur skadan ser ut. Är plåten 1mm tjock och repan är 0.2mm djup så får man nog slipa ganska länge om den ska försvinna och då är det som vanligt. Man får börja med grovt och sen gå uppåt till samma ytfinish som det övriga men det är nog inte lätt. En pytterepa som inte går på djupet kräver såklart mindre jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.