Hej,

Vi har ett garage som grävts ut från slutningen och sedan gjutits. Taket är en betongrektangel som det även satts ett mindre uthus ovanpå. När det regnar rinner inte vattnet av taket utan ansamlas i diverse mindre dalar och urgröpningar. De avrinningskanaler som finns är dessutom smått lågintellektuella då de är djupast i mitten.

Behöver nog inte säga att vi har ett fuktproblem i garaget. ;-)

Vad kan jag göra? Min tanke är att först jämna ut taket med någon avjämningsmassa och sedan likt en flytspackling lägga ett fall från mitten utåt. Tips/tankar?

Mvh

B Bosegosen skrev:
Hej,

Vi har ett garage som grävts ut från slutningen och sedan gjutits. Taket är en betongrektangel som det även satts ett mindre uthus ovanpå. När det regnar rinner inte vattnet av taket utan ansamlas i diverse mindre dalar och urgröpningar. De avrinningskanaler som finns är dessutom smått lågintellektuella då de är djupast i mitten.

Behöver nog inte säga att vi har ett fuktproblem i garaget. ;-)

Vad kan jag göra? Min tanke är att först jämna ut taket med någon avjämningsmassa och sedan likt en flytspackling lägga ett fall från mitten utåt. Tips/tankar?

Mvh
Vad är det för tätskikt på taket?
Att det ligger kvar vatten spelar väl ingen roll så länge som det är tätt.

Vet ej. Det är byggt i mitten av 70-talet och ritningarna är knapphändiga gällande information. Vad jag kan se utifrån är betong och innifrån (taket) sån där isolering som påminner om taglatelli (pasta) som blivit målad på. Jag vet, världens sämsta förklaring men ett försök iaf. :)

Jag skulle tro att det inte är helt tätt.

Såhär ser det ut då det regnat lite.

• Våt mark och vattenpölar bredvid trästaket och grått hus efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ är att spackla upp ett fall och täta.

Annars går det väl att regla upp ett tak med fall. Typ plåt, kanalplast etc.

Vad för spackel? Är något av en rookie här.

Tanken är att vi ska ha en soffgrupp eller dylikt där uppe på sikt. Det står redan en liten stuga (som man ser på bilden) och så finns ett staket.

Spackel kan du lägga tunnare än betong. Det finns massor av olika sorter och jag är inte rätt person att säga vilken sort. 1cm/fall och något att täta med.

B Bosegosen skrev:
Såhär ser det ut då det regnat lite.
Om du kan fästa upp en gummiduk i EPDM på ett bra sätt, så håller den minst 30 år.
Spelar ingen roll för duken om det ligger vatten ovanpå.
https://www.bauhaus.se/gummimatta-firestone

Rickard.
Är egentligen rätt pessimistisk mot epdm-taken som är riktade mot privatpersoner då dom blandar fabriksvulkade skarvar (100%täta och otroligt starka) och skarvar fogade på ungefär samma sätt som underlagsduk vilket blir lite löjligt.

Men i ditt fall tycker jag det är en riktigt bra lösning, beställ en tillräckligt stor bit duk som täcker hela taket och lite till och alla uppvik och avslut limmas med kontaktlim. På det sen kan du bygga en trall om du vill nyttja ytan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.