Jag har en terass (med räcke runt) som ligger ovanpå ett isolerat ingångsparti i min stuga (som är byggd 1935). Idag ligger endast ett lager takpapp på råspont på terrass-bjälklaget (vilket är det samma som taket till ingångspartiet) och vid snösmältning (med 1m snö som smälts underifrån) så blir det mycket stillastående vatten med efterföljande problem med vattenläckage in i ingångspartiet. Vattnet letar sig sannolikt in via punkteringar i tätskiktet vid räckverksinfästningarna, eller att pappen har degraderats av gångtrafik och/eller UV-strålning över åren.

Jag ska nu bygga om ingångspartiet och vill då göra ett helt vattentät konstruktion. Vad finns det för alternativ för tätskiktet och vad är bäst, billigast, enklast att lägga? Hur gör man detaljer såsom infästning av terassräcket utan punkteringar av tätskiktet?

Tacksam om någon kan länka till bra produkter med monteringsanvisningar! [har letat men hittar inga bra beskrivningar]

Tak med 7graders lutning och takpapp monterat enligt tillverkarens instruktion fungerar utmärkt.
Du kan med fördel lägga ett trallgolv ovanpå taken sen, som golv på terassen.

Alla bygglador säljer takpappsystem som är "GDS" och fungerar bra om de läggs enligt instruktion.

Annars är en svetsad gummiduk eller svetsad takpapp tätare, men troligen helt overkill för din farstukvist eftersom du har möjlighet att göra enklare takfall på den. Det är genomföringar för takavvattning som läcker först i en plan konstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.