Hej! Jag ska snart köpa en etta med sovalkov och har funderat en del på att bygga ett sovloft i alkoven. Jag har nog fått ett okej grepp om vad som krävs för detta men har en del ytterligare frågor.

Loftet kommer att fästas i tre väggar och en långsida kommer att "hänga" i luften. Jag förstår att man bör fästa en regel i var vägg och bygga därefter. Väggarna är, vad jag förstår, vanliga gipsklädda väggar med träreglar som utgör själva väggens konstruktion.

Vad jag först och främst undrar är om man alltså skruvar regelarna, som ska bära loftet, i väggens regel GENOM gipsskivan? Min första tanke är att gipsskivan skapar ett större avstånd mellan reglarna och ger loftet en större hävstång för att röra skruven i väggen. Eller är det så att det håller trots att skruven passerar gipsskivan?

Jag vet att det självklart är mer mätning, beräkning och planering innan jag byhher något loft, men detta är min första fundering.

Stort tack på förhand!

T
Om du sätter skruvarna genom loftsängens sarger och sen in i stående reglar i väggen så kommer det att hålla oavsett gipsskivan.

T Testarn skrev:
Om du sätter skruvarna genom loftsängens sarger och sen in i stående reglar i väggen så kommer det att hålla oavsett gipsskivan.
Okej, kanon! Tack för hjälpen!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett mycket enklare alternativ är att ställa dit en loftsäng, t.ex. den här:
[bild]
[länk]
Samma funktion,
Och det går fint att möblera under med skrivbord eller sittgrupp.
Jo, det vore ju allra enklast! Men tanken är att en säng för två ska upp där. Och det vore kul att få till det precis som man vill. Gillar också när loftet "hänger" och inte står. Oavsett, tack för tipset!

A Axra99 skrev:
Jo, det vore ju allra enklast! Men tanken är att en säng för två ska upp där.
Den avbildade sängen är 200 x 140, så den räcker för två.
Men hur bred är alkoven?
Enkelt vore ju att beställa en sängbotten/resårbotten med passande mått och skruva upp gavlarna i väggen bara.
Så gjorde vi en gång med en enkelsäng för dottern, när hon var liten.
Skruvade den i två väggar i ett hörn, och bara en stolpe i det fria sänghörnet.
En liten trappstege måste du tillverka i alla fall i så fall, med det är enkelt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den avbildade sängen är 200 x 140, så den räcker för två.
Men hur bred är alkoven?
Enkelt vore ju att beställa en sängbotten/resårbotten med passande mått och skruva upp gavlarna i väggen bara.
Så gjorde vi en gång med en enkelsäng för dottern, när hon var liten.
Skruvade den i två väggar i ett hörn, och bara en stolpe i det fria sänghörnet.
En liten trappstege måste du tillverka i alla fall i så fall, med det är enkelt.
Okej, tåls kanske att fundera på den då.
Alkoven är ca. 230 bred. Jo det är ju också ett alternativ!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.