24 833 läst ·
4 svar
25k läst
4 svar
Räknar jag rätt på åtgång av flytspackel.
Hejsan!
Skall flytspackla därhemma och vill helst undvika att köpa för lite flytspackel. Är trött småbarnsförälder där huvudet inte riktigt är på plats alla gånger (inte ens i samma kommun känns det som). Det är ett nybygge med betonggolv som skall flytspacklas. Det skall ligga klinkers i hallen och parkett i sovrummet. Det behöver med andra ord inte vara med fall utan bara plant. Tog bara ett flytspackel från internet som exempel.
Yta som skall flytspackla: 25m2
KDX flytspackel 25 kg åtgång: 1,7kg/mm/m2
Bedömd tjocklek: 5mm
Åtgång: 25*1,7*5 = ca 213 kg
Ant säckar: 213 /25= 8,5 st
Räcker detta verkligen eller har jag räknat rätt? Ett par bekanta flytspacklade sitt badrum med fall och det gick åt ca 1,3 ton flytspackel (badrummet var inte överdrivet stort). Går det att flytspackla ytterligare ett skikt om jag upptäcker att det var för lite med 5mm?
MVH
//Mort
Skall flytspackla därhemma och vill helst undvika att köpa för lite flytspackel. Är trött småbarnsförälder där huvudet inte riktigt är på plats alla gånger (inte ens i samma kommun känns det som). Det är ett nybygge med betonggolv som skall flytspacklas. Det skall ligga klinkers i hallen och parkett i sovrummet. Det behöver med andra ord inte vara med fall utan bara plant. Tog bara ett flytspackel från internet som exempel.
Yta som skall flytspackla: 25m2
KDX flytspackel 25 kg åtgång: 1,7kg/mm/m2
Bedömd tjocklek: 5mm
Åtgång: 25*1,7*5 = ca 213 kg
Ant säckar: 213 /25= 8,5 st
Räcker detta verkligen eller har jag räknat rätt? Ett par bekanta flytspacklade sitt badrum med fall och det gick åt ca 1,3 ton flytspackel (badrummet var inte överdrivet stort). Går det att flytspackla ytterligare ett skikt om jag upptäcker att det var för lite med 5mm?
MVH
//Mort
Risk med att lägga tunt är att man "kopierar" underlaget, man flyttar upp felen 5mm bara.
Bästa är att ha flera hinkar så man kan blanda mycket innan man slår ut första och nån som blandar resterande.
Dra ut med tandspackel och piggrolla yta då borde det bli bra
Bästa är att ha flera hinkar så man kan blanda mycket innan man slår ut första och nån som blandar resterande.
Dra ut med tandspackel och piggrolla yta då borde det bli bra
För att återkoppla så gick det åt 28 säckar och blev mellan 5-10mm tjocklek på flytspacklet. Det var lite slit och som tur var hyrde vi en större blandare.
M
M
Klicka här för att svara