Kollar på ett hus jag är intresserad av att köpa.
Det hänger dock på att vissa väggar kan tas bort och man kan skapa öppnare ytor.
Hur vet man om väggar är bärande?
Huset byggt 1961, 90+90 kvm där källarplan är delvis under jorden.
De rödmarkerade väggarna är de jag vill ta bort.
Bifogar bilder på planlösning samt 2 bilder från bjälkarna ovanför rummet där väggarna är.
Tack!
Det hänger dock på att vissa väggar kan tas bort och man kan skapa öppnare ytor.
Hur vet man om väggar är bärande?
Huset byggt 1961, 90+90 kvm där källarplan är delvis under jorden.
De rödmarkerade väggarna är de jag vill ta bort.
Bifogar bilder på planlösning samt 2 bilder från bjälkarna ovanför rummet där väggarna är.
Tack!
Spontant så skulle jag säga att den lilla väggen i mitten är bärande
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Välkommen till forumet!A Anders-L skrev:
Sektionsritning, konstruktionsbeskrivning, takstolar, husbredd är nog sånt som man brukar kolla på. Det är vanligt att väggarna som går rakt under taknock är bärande men ditt hus är inte så brett så det är inte säkert.
Sen går det ju normalt att ta bort bärande väggar om man ersätter dem med balkar och pelare.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett enplanshus med källare och fackverkstakstolar har normalt inga bärande mellanväggar i bottenvåningen. När jag ser fotografierna på vinden blir jag dock lite fundersam. Finns det någon dokumentation över hur takstolarna är beräknade? Det bör göra det eftersom huset är från 1961.
I mitt fall var innerväggarna på entréplan bärande även fast huset har fackverkstakstolar. Detta enligt den tekniska beskrivningen som gick att få tag på hos kommunen. Det går säkert att gräva fram motsvarande dokument för aktuellt hus.
Inte ens en gammal bygglovsansökan med teknisk beskrivning? Låter märkligt... Kommuner brukar ha mikrofilmat sina gamla arkiv. Jag fick en hög med jpg-filer med alla handlingar på bygglov 1954, även besiktningsprotokoll odylA Anders-L skrev:
Det här var de enda de hade + en situationsplan hur huset var placerat på tomten.P petererlandsson1194 skrev:
Jag är ingen konstruktör men vågar nog påstå att väggen mot hallen är bärande men inte den andra. Fast det är egentligen inget problem, du har massvis av kompetens här på forumet att få hjälp med storlek på balk för avväxling.A Anders-L skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sanningen är att det inte med säkerhet går att säga något om mittväggens status utan att undersöka takstolarnas dimensioner. Normalt är bara bärande väggar utritade på sektioner som ingår i bygglovsansökningar, men det kan man inte lita på. Jag är helt övertygad om att det finns mer material i byggnadsnämndens arkiv, fast det inte är digitaliserat.
Ett snyggt hus är det i alla fall. Byggt med fina detaljer och en omsorg som man inte ser idag
Ett snyggt hus är det i alla fall. Byggt med fina detaljer och en omsorg som man inte ser idag
Klicka här för att svara