Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Golvbrädor ovanpå vindsbjälklagets bjälkar är inget problem. Vilken last de tål är lätt att konstatera.om man vet spännvidd och dimensioner.
Sitiens: Fulkemisten, vilken briljant lösning! Självklart ska jag göra det!
Allmänobildad: [citat] Ja, plåtreglar är ett helvete att hålla på med. Stålskenor och träpinnar däremot, som jag skrev, är hur smidigt som helst
cpalm: [citat] Det låter rätt rimligt. Blir ju 20 st 25 kg säckar á ca. en 200-ing styck = ca 4 000 kr. Nu är ju frågan om du verkligen har en medeltjocklek på 5 cm, det är som du redan konstaterat väldigt tjockt.
Kahn-d: Hej. Hur gjorde du till slut. Även jag jag bärande vägg i trä i källaren. Har dock inte funnit någon indikation på fukt, däremot skulle jag vilja ersätta med Leca eller lättbetong för att förebygga problem innan de kommer.
Markokoistinen: Prata med en smed istället, en plåtslagare jobbar oftast med väldigt tunn plåt. men bra sak att veta är att koppar om det skulle hamna vatten på det så missfärgar koppar tex ek! Det blir helt svart i området. personligen tycker jag att lite liv och fläckar är fint skulle också välja koppar över tex mässing.
nova383: När det väl är putsat ska det väl upp nån våtrums yta i tvättstugan ? isåfall har man ju iallafall blandade material och stänger man inte in fukten i lecan då ? Men den frågan kanske passar bättre i en annan tråd.
HomeboY: Gipsbruk är en bra lösning, krävs lite finess för att få det rakt och snyggt och ska du kakla väggen så bör du vara väldigt noga. Är väggen däremot väldigt ojämn med mycket svackor även på fler ställen så skulle jag nästan regla ut en ny innervägg utanpå om du har plats, alternativt att du skruvar upp läkt mot väggen och fäster skivmaterial på det. Det blir svårt att få
OscarD: [citat] Tack för svar! Ytan undertill ser fin ut men är lite ojämn. Kanske går att slipa ner med 120 papper? Ska man ha någon speciell färg eller funkar tak/väggfärg? Ser nästan ut som man haft träfärg på innan
raggarbyggare: Hej, Jag tänker ta bort en verandadörr och samtidigt sätta in en nytt fönster som täcker dels det gamla fönstret och verandadörren. Nu undrar jag, pelaren mellan dörr och fönster är den bärande, eller kan jag ta bort den? Någon som vet? Tacksam för svar
GoForIt: Lite svårt att förstå hur du menar, men generellt så brukar det behövas förstärkning/avväxling. Mitt tips är att be en byggingenjör beräkna och komma med förslag.
Behnam123: Se bild. den rödmarkerade ska bort. 5 meter. och ersättas med en hea 180 vilandes på limträ 140x140? kontruktören valde hea160 och limträ 90x90. pelarna ska vila mot hjärtmuren i grunden. [bild] ser ni några problem?
Testarn: Upp mot taket i kupan skulle jag sätta samma list som i övriga innerhörn. För att få ett avslut på panelen i ytterhörnet skulle jag såga bort 8-10 mm på panelen och sätta en trälist som ligger i liv med väggen och panelen som sedan betsas/laseras i samma vita som panelen eller målas in i samma färg som väggen. Detta bara för att täcka ändträet. Ytterhörnet på listen skulle
topmount: Kan vara målat med fel sorts färg också, då kan även icke kritiska nivåer av fukt få det att se ut så där.
Nygge72: [citat] Detta handlar ju om rätt små hål 1/4"-3/4". Men jag har täckbrickor som alternativ bara att man får modifiera dem lite först :) Tänkte om det finns något snyggare. Vet ej ännu var själva hålet kommer då innedelen ej är borttagen ännu, så vet därför inte om det passar med tavla heller :)
Mekaniker: [citat] Du får dra (flex) rören hur krogigt du vill och kan mellan reglar, med och utan isolering osv. Men visst klammern ska fan inte spricka!
Sbbent: Sök på ”rillad trall” så borde du hitta någon i närheten av dig som säljer det
etompau: Brickor finns i vilken hemafixarbutik som helst. Kanske blir det bra utan mellanlägg när du skruvar fast och tvingar ner hyllplanet mot konsolen.
Knut57: [citat] Använd "isolerande dränering" för att flytta ut kondenspunkten så långt det är möjligt...
Kalmarkille: Okey, det kostade iallafall 7 200 SEK helt färdigt. Hål upptaget och dörrar installerade med foder och tröskel. Ej svartjobb.
MaGer: Undrar också hur du gjorde.. jag har gjort så att jag lagt dom över hammarband och tänker såga ut kilar för att ”fylla upp” mellan hammarband och takreglarna. Är det en bra lösning?
Victor1987: [bild] Som rubriken antyder: Jag vill tillverka alternativt beställa finare täcklock som helst är enkla att öppna/stänga. Anledningen är att jag tagit bort en hel del lampknappar hemma till följd av smarta lampor som tänds och släcks med hjälp av sensorer och styrs via telefon eller andra smarta knappar. Jag har satt vanliga Schneider täcklock med snäppfastsättning men det jag inte
huggan: Oftast har skivtillverkaren rekommendationer om detta. Har du kollat?
Rejsby: Nu har jag lyckats få bort skiten efter många om och men! :D Får man hoppas man får upp en ny sen igen också hehe
C.Lundin: Troligen är det som du misstänker att du är väldigt känslig. Betong är som byggherren menar på väldigt bra just för att uppnå högre ljudklasser. Jag förstår givetvis att det inte hjälper dig i ditt problem, men det bästa är troligtvis att prata med grannen ovan.
GustavGBG: Min sekelskifteslägenhet såg ut på liknande sätt. Sänkta tak i flera rum med iallafall 40cm och flera lager med golv på varandra. Var bara att riva ut både golv och innertak. Mina tak var i dåligt skick så jag monterade ett nytt innertak precis under det gamla. Återanvände delar av isoleringen från det gamla innertaket. Tänkt dock på att det kan eventuellt öka stegljud till grannen
sixten88: Om det är väldigt dålig puts som släpper och bara smulas. Så hade jag limmat skivan med gipsbruk och satt den med spikplugg. Bruket rätar ut ojämnheter så de inte blir ”bom” och spikpluggarna håller skivan på plats.