2 761 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dryga ut kalkbruk?
Har ett hus från 1928 där jag börjat renovera ett rum i källaren, ytterväggarna består av natursten och tjockt lager kalkputs, senare har förgående ägare putsat på invändigt med någon typ av hårdare bruk, därav var det en hel del löst sittande kalkbruk bakom. Jag trodde dock inte att det skulle bli så djupt när jag började knacka ner, ca 5 kvm, djup mellan 3-8 cm. Jag ska använda kalkbruk för att åtgärda detta, men efter att kollat förbrukning per mm/kvm hos återförsäljare så inser jag att detta kommer bli många säckar och dyrt, tidsaspekten finns också då jag bara kan putsa ca 1 cm per gång. Nu till frågan, är det möjligt att fylla ut med tex skärvor från tegelstenar, eller kanske makadam? (Om jag använder hydraliskt kalkbruk) påverkar detta hållfasten på bruket eller är det på något annat sätt olämpligt?
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
Tack för svar. Jag gjorde en beräkning igår (förhoppningsvis felaktig) på en återförsäljares sida stod det 10 kg per 5 mm och kvm. Om jag räknar på snittdjup på 50 mm skulle det bli 100 kg per kvm x5: 500 kg alltså? Tänker jag rätt? Sökt lite på det här med att köpa enbart kalk och blanda men hittar inga av dom ”vanliga” kedjorna som säljer det.
Klicka här för att svara