Byggmaterial & Byggteknik
Julamannen: Alright, tack. Struntar i det då. Inte orolig för ljud då det är en garderob.
Ace83: Har ett förråd med betonggolv, funderar på att bygga om det till ett litet gym. Skulle det fungera att tex lägga dessa golvplattor utan att det blir problem med fukt under mm ? Vad är bästa lösningen?
Abner: Det är dags att renovera badrummet efter en vattenskada i golvet. En byggfirma via försäkringsbolaget har inspekterat men drog sig ur då det skulle krävas mer jobb än bara skadeåtgärd. Vi har en bastu som man når via duschen, där bastudörren är endast 70 cm från duschen och bör därför ingå i zon 1. Under dörren finns det en sockel som motar iväg vatten från duschen men
fsn: [citat] Trall är ju en färsvara, den skall levereras blöt och den skall läggas blöt. Och du tänker fel med springorna, kan trät bli så här blött nu så blir det lika blött och sväller lika mycket när det är monterat och finns det inte rörelsemån då så ryker skruvarna. Du kan lägga det nu om du vill men gör det med minimal springa.
fsn: [citat] Jag skulle hålla mig långt borta från Biltemas svetsar, dom är bra och prisvärda på mycket men svetsar är inte en av deras paradgrenar. För nån ynklig hundring mer så får du en ESAB Buddy arc 145 på Jula. Även om det inte är ESABs bästa och vassaste MMA inverter så är den ändå en betydligt bättre affär än Biltemas skämt. Men jag håller med tidigare talare, det här
zada11: Är nog inga problem att ordna om du pratar direkt med en dörrtillverkare. Vet att Leksandsdörren är duktiga på speciallösningar
Takläggare: Nu är K-rauta en bra affär, dom har samma varor som exempel Xl-bygg har, Beijer,osv... Jag byggde hus i Östersund, mina kontakter fanns i Umeå, jag tog offert på alla byggvaruhus i Östersund, samt en från K-rauta i Umeå. Döm av min förvåning att K-rauta var billigast fast dom låg 35 mil bort, allt skulle levereras hem på tomten, balkar,virke,helgrund, isolering till
Anonymiserad 231185: Han kanske menade att väggen måste helspacklas om man inte monterar ny gips?
bearmaniac: Som utfyllnad angående kostnad: Vi lät montera ner en 5,5 m limträbalk för att ersätta med en järnbalk, installera en 1,6 m järnbalk (båda dessa skulle rostskyddsbehandlas) och en 1 m träbalk (2 st 45x95-reglar), samt pelare till alla dessa. Detta arbete inkluderade ytskiktsåterställning (rent praktiskt: klä balkarna med gips, spackla, på med microlitväv och måla; upp med
ricebridge: Använd det här vetja. Kärahjärtanes vad det sitter säger jag bara. https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/tung-infaestning-kemi/superbond-system-fsb
Peter2400: [citat] Tyvärr inget svar på din fråga, men om det är Hornbach du handlar på, så finns det även MAPEI Mapeflex att fundera på, tycker den är väldigt lik Tec7 men till betydligt bättre pris. https://www.hornbach.se/shop/MAPEI-Mapeflex-MS45-vit-300-ml/5669418/artikel-detaljer.html
Bogge2: Snabb fråga, kan man putsa direkt på kalkade väggar (det är riktigt hemmablandad kalk och inget med andra kemikalier i). Jag är inte så sugen på att tvätta ner kalken innan. Tänkte använda ett c-bruk och inte kalkbruk. Någon som vet, eller tror sig veta?
hordak: Halloj! Ska påbörja resning av stomme till vårt uterum och har till mitt förtret upptäckt att putsfasaden är rätt ojämn. Den ena pelaren intill fasaden får ett glapp på 5-6 cm upptill när den vägts in. Frågan är då vad som är bästa lösningen på detta för att få det snyggt till slut. Har uteslutit alternativen att fräsa bort putsen där den bygger för mycket (nedtill), eller
clain: [citat] Jo jag oroar mig väl ev i onödan. Blir kanske ett väldigt snabbt och enkelt jobb nu helt plötsligt.. :D(y) Har sådan här isolering också så någon ram behöver jag ju inte heller göra.. [bild] https://mmfroland.se/produkt/isolering-inkl-montage-20-fot/
Briaxxm: Är gipsskivorna målade så är fibrerna i gipspappen troligen redan mättad med torkad färg och borde inte kunna ta upp någon nämnvärd mängd fukt. Intressant frågeställning ändå.
surris: 20cm ska inte vara några problem. Du får växla av ovanför dörren bara och fördela vikten som innan.
Galten: Liten uppdatering: Elektrikern var här och tog bort det som var direkt livsfarligt. Jag har sprutat fogskum i avloppen och skall gjuta igen dem när skummet härdat. Något jobbig syn att se ner på 1000-tals maskar i avloppet. Antar att det är helt normalt? Har bilat bort 20 m2 klinker som låg i ett av rummen, det var rejält fuktigt under plattorna på vissa ställen. Känns ju sådär...
Fredrik Z: Hejsan, Jag bor ett Myresjöhus från tidigt 50-tal, nyligen inflyttad och har lite funderingar kring att riva en vägg. Jag vill riva enligt ritning och bifogade bilder. Takstolar och plank (som inte är delar av takstolarna) är ca70x170 och ligger om vartannat var ca500mm. Vinden ovanför är en kallvind med delvis lagt golv av förre ägaren. En framtida FTX installation samt att nyttja
JoachimLö: Tack för de fina bilderna, det ser verkligen bra ut. Om vi sätter lister igen blir det absolut din modell. Just nu kämpar vi med att ta bort färgen från bjälkarna, de är rödmålade med oljefärg och vi försöker få dem trärena. Ett stort jobb men närmar oss trärent på EN bjälke nu efter 2 dagars jobb Dina svarta bjälkar ser fina ut.
Albatron: Hej! Jag lät, idiotiskt nog, bygga om vinden genom att ta bort stöttande bjälkar och ersätta dem med en annan stöttande konstruktion. Personen (ensamföretagare) som gjorde detta går inte att få tag på och nu behöver jag få ombyggnadens bärighet kontrollerad. Borde väl vara en konstruktör som jag är i behov av. Skulle bli mycket tacksam om någon kunde ge mig ett tips på vem man
webtomten: Huset är byggt 2012 så dörren är 7år gammal. Efter en massa research idag så börjar jag också misstänka att det är så att dörrbladet har slagit sig. Så det blir nog att försöka täta med en extra list och hoppas att det hjälper.
byggarätt: [citat] Om du gör bitar i lego och kartong så ser du hur du kan pussla ihop taken... Det eleganta är hur du sammanfogar huset med garaget och får ett kallt yttertak till garaget så att du kan skydda dig från problem med snö bättre
nova383: Hej. Köpte typ byggsats, med isoleringen omonterad. innanför knutarna blev det en låda. knutlåda ? Hur som helst beslöt jag att isolera den senare, när taket är på och det är upptorkat. Har (vad jag vet) 2 alternativ- 1- ta loss några lockbrädor och peta in typ stel eller glasull utifrån sen på med knutarna. 2- Borra några hål innifrån och fylla med fogskum alt.2 är lättast, men
vanpire: Vet inte hur stor risk det är att gipsen blir blöt av putsen men en idé skulle vara att sätta såna där lister för ytterhörn på gipsad vägg som man blöter och limmar fast. Om du skär bort halva sidan och sen sätter fast den nedtill på gipsen så får du lite skydd för gipsen när du putsar och sen kan du spackla så att du får en snygg skarv. Bara en idé.
justusandersson: Det är framför allt kvällssol som man vill ha på uteplatser, vilket sommartid betyder nästan nordväst. Någon skuggningsrisk kan jag inte se. Södersol står dessutom högt. För en lyckad tillbyggnad måste du laborera både med byggnadsvolymerna och med den möjliga planlösningen. Det är väldigt lätt att göra meningslösa tillbyggnader som fördärvar lika stor yta som de tillför.
Kultypjämt: [citat] Toppen! Gällande bredspackling så är det lugnt, bredspacklar även vanlig gips för att minimera släpljus ;)
Albireo: [citat] Väldigt intressant förslag. Ju mer jag har tittat på lösningen ju bättre blir den. Allt vatten kommer att samlas i en "ränna" och i sin tur medför det att undertaket förmodligen kommer att hålla sig "renare". Vill man vid rengöring köra "trädgårds slang" lösningen, fungerar även det bättre med en tydlig ränna. Plåten verkar även behandlad så att det inte uppstår
pert_: [citat] Absolut, inte så jag menade. Skiten sitter som berget.