Som en del av dräneringen tänkte jag ersätta garageporten med en dörr och bygga en källartrapp. Jag tänkte anlägga en makadamgrund, sedan gjuta en platta på det, därefter mura upp väggar för trappan och antagligen bygga en källartrapp i tryckimpregnerat eftersom det blir lite billigare, och det går ju alltid att ersätta med en gjuten trappa sedan. Placeringen är optimal eftersom man kan använda en del av garageportens öppning, och det ligger på kortsidan av huset där det inte blir något snöras från taket. Man kan behålla källarfönstret också och få lite ljusinsläpp.

Nu kommer kruxet. När vi grävde ut för den planerade trappan hittade vi avloppsröret som ligger i vägen för den tänkta betongplattan. Man måste alltså gjuta in betongröret, och, om man vill komma åt röret senare, måste man bila upp plattan. Grävmaskinisten och hans spadgubbe trodde att vi kommer att behöva åtgärda röret rätt snart och ersätta betongrören med vanliga grå avloppsrör i plast.

Nästa lösning är då att sätta trappan på gaveln, för att slippa avloppsröret. Då behöver jag mura igen hela garageporten, öppna den gamla källardörrsöppningen och bygga ett kraftigare källartak som klarar av snörasen. Jag bor i Hälsingland och det blir mycket snö.

Finns det någon lösning där jag ändå kan sätta källartrappen på den ursprungliga placeringen? Är det helkört om jag gjuter in den eller kan man hoppas på att det bara går att föra in de modernare plaströren i den sedan? Vi har redan grävt ut för den här placeringen och den blir smidigare för mig på många sätt. Bild finns nedan.

Utgrävning vid husvägg för källartrappa med synligt avloppsrör, garageport, lutande stege och murade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fulkemisten
Om du ändå har grävt - varför inte byta den del av röret som ligger under trappan när du ändå håller på? Mycket man gör ger ringar på vattnet på det här viset. Det bästa brukar vara att ta tag i dessa ringar på en gång.

Fulkemisten, vilken briljant lösning! Självklart ska jag göra det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.