Håller på att bygga ett isolerat förråd med pulpettak och funderar på hur jag ska bygga hammarbandet då takstolarna inte ligger vertikalt.
Tänker sätta 45x120 reglar även om det kanske fungerar så kanns det lite fel att då bygga hammarbandet med en liggande regel på högkant och därefter en liggande ovanpå efterom takstolen do inte kan ligga plant?
Hur gör proffsen?
Tänker sätta 45x120 reglar även om det kanske fungerar så kanns det lite fel att då bygga hammarbandet med en liggande regel på högkant och därefter en liggande ovanpå efterom takstolen do inte kan ligga plant?
Hur gör proffsen?
Jag är inte proffs, så jag kan inte svara på hur dom gör.
Men jag tror att jag själv skulle såga ut kilar med taklutningen som jag sen spikar under takbjälkarna på rätt ställe. Simsalabim, så är det vågrät yta på "takstolarna" där dom ska ligga mot hammarbandet.
Men jag tror att jag själv skulle såga ut kilar med taklutningen som jag sen spikar under takbjälkarna på rätt ställe. Simsalabim, så är det vågrät yta på "takstolarna" där dom ska ligga mot hammarbandet.
Borde fungera med. I regel är nog takstolar och mellanbjälklag och sånt dimensionerad för nedböjning + att det är lite längd på det hela. Det betyder att höjden på bjälken är rätt rejäl, mer än vad skjuvkrafter vid upplaget kräver.Pongu skrev:
Däremot så kommer det också att sno lite av den tillgängliga höjden för isoleringen, och det kan vara lite tråkigt...
Jag tänkte sätta 45x145 för taket och funderade på kilar, kanske i kombination med urtag men på något sätt så känns det lite fel (vet inte varför) och jag får känslan av att man bör kunna göra på något annat sätt.
Bra tanke Pongu. Har inte tänkt på det, och det är kanske så jag ska göra. Hmm ska fundera på det eftersom jag hade planer på förvaring i taket och förlorar en del utrymme med detta.
Någon annan som kan tänka eller tycka?
Någon annan som kan tänka eller tycka?
Såhär blev det tillslut.
Byggde ett normalt (jackat ur insida väggregel för en stående 45x120 och därefter eller liggande ovanpå detta) hammarband över den bakre och främre väggen där det på den främre väggen sitter drygt 70 cm högre än på den bakre.
Därefter lade jag två takbjälkar (stående 45x145) på vardera kortsida för att sammanbinda främre och bakre vägg. Ytterkanten på dessa livade jag med innerkanten på syllen så att jag därefter dels kunde fästa väggreglarna i takbjälken men även få dessa (för att ha någt att spika i) ända upp till tak.
Därefter var det bara att fylla på med resten av takbjälkarna och så var det klart.
Status idag för övrigt är gipsade väggar och pappat tak. Nu är det elen som ska dras.. ..
Byggde ett normalt (jackat ur insida väggregel för en stående 45x120 och därefter eller liggande ovanpå detta) hammarband över den bakre och främre väggen där det på den främre väggen sitter drygt 70 cm högre än på den bakre.
Därefter lade jag två takbjälkar (stående 45x145) på vardera kortsida för att sammanbinda främre och bakre vägg. Ytterkanten på dessa livade jag med innerkanten på syllen så att jag därefter dels kunde fästa väggreglarna i takbjälken men även få dessa (för att ha någt att spika i) ända upp till tak.
Därefter var det bara att fylla på med resten av takbjälkarna och så var det klart.
Status idag för övrigt är gipsade väggar och pappat tak. Nu är det elen som ska dras.. ..
Klicka här för att svara