Byggmaterial & Byggteknik
MAJOhusprojekt: [citat] Hej! Stort tack för alla bra tips! Jättetacksam för att du tar dig tid att ”hjälpa till” att komma på lösningar. Tror det blir att putsa upp/ ”fylla ut” det röda ’med bruk. Tror inte heller på att göra något inuti. Kanske ev laga lite där det är trasigt, men annars får det vara. Blir nog ett fint galler sedan. Vad bra att höra att bruket flyter ut relativt jämnt
mexitegel: Vi hade det på väggarna i ett rum när vi köpte huset. Vet inte hur många blodiga knogar jag fick av det där innan vi rev ner det.
Carl-Jo-han: [citat] Vet inte vad dom kallas men det är en skruv avsedd för betong. Förborrade hål i regel och betongplattan sedan slår man ner skruven (som har en plastplugg på sig) med hammare. Sitter som berget. Sedan kan man skruva upp den om man vill. Eller menar du den liggande vid fönstret? Den är fastklämd med en speciell tång som man använder för att sätta ihop plåtreglar. Inga skruv
Ett_unikt_namn: [citat] Jag vet inte vad annat som skulle kunna vara problemet. Jag tror att betongen inte är tillräckligt tjock. Att betongen tar upp ljudet och för det vidare. Om jag bygger ut väggen med 5 cm så blir ju även flanktransmissionen mindre.
jimbomas: [citat] Haha, been there, därför jag frågade om tips. Vafan kan en snickare ska väl jag kunna också, det gäller bara att hitta rätt metod. :) Har frågat men alla är så jäkla upptagna just denna helg och jag har lite panik att få det klart. Om jag får ett psykbryt så lovar jag en bild på den söndersmulade listen, så får jag helt enkelt vänta tills nästa helg. :D
Raspa: Hej Funderar på att sätta laminatgolv på vägg som idag är klädd med Väggskivor Regina från Moelven. Går det att helt enkelt limma laminatgolvet på de befintliga väggskivorna? Behöver man lämna luftspalt mot de angränsande väggarna och uppe? Funderar ibland på om laminatskivorna blir lite för blanka på väggen, någon som har åsikter eller erfarenhet om det? Tack på förhand !
Buske: Känner något i detta forum till en metod för att på ett säkert sätt ta upp ett hål genom en tvåstegstätad fasad? Tillverkaren utrycker att om vi tar hål i väggen så gäller inte garantin då det inte går att utföra en ”riskfri” montering av röret vilket kan leda till funkt-/mögelproblem. För mig känns det självklart att det måste finnas metoder för säker håltagning.
MAJOhusprojekt: [citat] Tack för input! Vi ör faktiskt lite inne på det. Men eftersom vi ska ha profilerade socklar vore det fint med någon slags fin list på pelarna. Tänker att man kanske skulle kunna spika list direkt på gipset. Maria
doctormirabilis: [citat] nej det är deras grejer som gäller. ja det borde jag ju kunna frfåga iofs. jag tycker som sagt inte fukten i luften bör vara värre än annan kallställd byggnad, iaf inte annan kallställd byggnad vid havet. plywood vore helt klart enklast, alternativet (dyrare) är väl att ta det på plåt och sätta plåten utanpå träskivor av något slag. tack
Rilleb87: Tack så jättemycket för dina svar! Ja huset är från sekelskiftet någongång. Håller på med en renovering men bevarar allt det gamla
C.Lundin: Man får bygga hela ställningar i trä, dock skulle den här troligen ej vara godkänd. Däremot om den byggs och nyttjas privat får man göra precis hur man vill.
byggarätt: [citat] Cementskivor är ångtäta men inte i skarvarna! Borrhål ? Rinner det kondens idag varma sommardagar när det regnar? Om du fäster första lagret tegel i golvet och limmar cementskivan stående på med spalt med hjälp av att väggen inte är 100% rak.. som cementskivorna så kan du lämna glipa vid taket också mot teglet så får du perfekt rakt hållbart underlag som andas
ramini: [citat] Han är väldigt praktisk: ju färre moment som skall utföras desto bättre.Vidare sa han att det är viktigt att skarvarna är i ungefär samma läge, då ”spannets tredjedelspunkt” är det ställe som har minst spänningar.
arowe17: [citat] Bilder på reglarna finns i mitt inlägg #4 https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-upp-hal-i-tegelvaegg-foerstaerka-baerande-vaegg.349676/#post-3384259 i denna tråd. Även en principritning (bild 3 och 4) i mitt första inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-upp-hal-i-tegelvaegg-foerstaerka-baerande-vaegg.349676/
justusandersson: Det är nog inte så konstigt. Den mesta användningen av ankarskruv sker i invändiga byggnadskonstruktioner, som t.ex. infästning av takstolar. Många bygghandlare har inte A4 klassad skruv på lager, utom trallskruv, för att efterfrågan är begränsad..
Frekvenz: [citat] Tack för utförligt svar. Jag ska kontrollera med KA. Ja, avsikten var att det skulle vara plintar.
Huggabuggaa: I det läget hade jag nog valt braskamin :). Ett tips, Nu vet jag inte var du bor, men min lokala försäljare inom eldstäder har kaminens dag nu den 5:e oktober och han har hyfsade kampanjer på utvalda kaminer vet då inte om det innefattar alla återförsäljare för contura.. har själv beställt en contura 520T dock så monterar jag själv så kommer undan ganska billigt prismässigt
Martin_355: [citat] Har ringt dem. Dem utför inte sådana besiktningar. Det dem erbjuder är om det finns fukt. Men tack ändå.
redtroll: [citat] Jadå, det är plank bakom, så det ska inte vara ngt problem. Var mest nyfiken på ifall gipset hade någon annan funktion än att släta ut ojämnheter
tobbbias: Svenskar kanske är mindre priskänsliga och dummare. Eller så är det styck-priset VS 100-pack priset som är skillnaden. Jag köpte på mig ett 100 tal vinkeljärn och plattjärn när jag skulle bygga min altan. Använde kanske 20 % av dem jag köpte på mig... Så om du hade bott närmare Karlstad så hade du kunnat få köpa av mig för 2 kr styck :)
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Det går inte att ge något bra svar på din fråga utan att veta mer om nuvarande konstruktion och aktuella laster. Det bästa är en sektionsritning. Finns det ingen får du göra en sådan själv.
C.Lundin: Med all respekt för vad du söker så vill jag även tipsa om att det finns väldigt mycket olika storlekar och former i fiberbetong som till vardags används som bl.a. distanser. En vanlig storlek där är färdiga kuber i 35x35mm som kostar någon krona styck. De är ju dock inte speciellt snygga så det beror lite på vad syftet är - men tänkte ändå informera.
jonaserik: 45X70 framkant ?? Ett skruvstycke behöver bra mycket mer för infästning, 45X145 min annars vrider du av din tänkta regel
justusandersson: Svart papp som inte har någon form av ytbeläggning är asfaltimpregnerad cellulosapapp. Beroende på mängden asfalt per kvm används den antingen som diffusionstätning (AC 350) eller som vindpapp (AC 150). Förhydningspapp var en allmän benämning på just asfaltimpregnerad papp. Underlagspapp som används som tätskikt på yttertak har alltid någon form av ytbeläggning. Pappens