Byggmaterial & Byggteknik
sixten88: Om det är väldigt dålig puts som släpper och bara smulas. Så hade jag limmat skivan med gipsbruk och satt den med spikplugg. Bruket rätar ut ojämnheter så de inte blir ”bom” och spikpluggarna håller skivan på plats.
Nybyggarn: OK, kan nån av dom här hos Toolab vara nåt? Kunde bara hitta med 12mm djup men det kanske räcker? Jag har gjort lös spont på långa golvbrädor (ca 5,5meter) en gång men tyckte det var svårt att få till lagom passning, lätt att det flisade sig och blev svårt att trycka ihop dom. Men det kanske är enklare men korta plywoodskivor.
byggarätt: Tejpa en bit genomskinlig plast tätt på betongen på muren och på golvet och se om det bildas fukt under Gör det inte det och inga konstiga flaggning inträffar så har du en torr källare! Normal fuktighet i en dränerad källarvägg ska inte ge kondens vid normal temp 20c
KnockOnWood: Vi gjorde det enkelt för oss, och byggde en utvändig trappa: [bild] Vad har vi då där uppe? Bara förråd samt ett gästrum med plats för 3 - 4 nattgäster. (Och vid behov finns det plats för en konventionell vindstrapp inne i hallen)
Ett_unikt_namn: Nä ingen källare så ingen fukt. Den ena väggen ska jag regla, den andra bara sätta upp dubbelgips (ska försöka med casco boardfix) Var orolig bara ifall läkt eller råspont var för klent. Ska borra genom råsponten och betongen och sen använda spikplugg. Den andra väggen kommer jag att köra med casco boardfix och bara "limma" ihop allt. Tack för svar!
Gamlehav: Tack det var det jag ville höra :)
JeLö: Varför skulle det inte kunna vara lantbruksplywood? Vet att vi köpt likadan som just lantbruksplywood, men det är 20år sen nu.
louise_t: [citat] Hej igen :) Tack. Det är precis det min sakkunnige vill. Så får det därmed bli! Tack!!
Silver78: Jo jag vet. Men då blir ganska mkt merjobb för att anpassa själva hjulhuset som går in en bit i röret. Varför det är gjort så beror nog på att fördela belastningen mot varje hjul. Det är en gammal fodervagn från början som är omgjord. Tack vare att hjulen sitter utanför så är den idealisk för material vid bygget, bortförsel av sly etc. Man slipper lyfta högt. Tack för svar.
fäboden: Hur många timmar är det rimligt att det ska ta att regla upp åsar på markstenar 15m2 sen enbart vägg reglar och ytterpanel, inget tak, ingen isolering eller fönster bara regelskelett med panel!
justusandersson: Expert är jag väl inte, men slutresultatet verkar korrekt.
En apelsin: [citat] Ja, det håller hyfsat ändå bara det inte är jätteblött, även om du inte gör något alls. Och det går bra med lack eller snickerifärg om du vill. Jag håller med om syllpappen. Det du också kan göra för att förlänga hållbarheten om golvet är lite fuktigt är att behandla änden på benen med lite träolja. Då ruttnar de inte alls lika lätt.
BirgitS: Vi har ju lätt minst 10 procentenheter lägre rel. luftfuktighet inne om det är -20 grader ute jämfört med hur det är just nu. Det skulle jag då tro påverkar golvet. Det bästa är väl egentligen att vänta till nästa sensommar så att man tydligt ser var det går emot någonstans.
Nefrums: Tex så blir: 8x2 : 8^3*2= 1024 6x3 : 6^3*3 = 648 Så en 8x2 tål ganska mycket mer än en 6x3 Även en 7x2 (7^3*2=686) tål mer last än en 6x3.
deklerkk: [citat] Jag menar bara att vid de tillfällen staten på olika sätt lägger sig i vad man får göra med sin fastighet. Så ska de också betala för det! Vidare mår jag illa av moderna villor i dålig kvalitet och öppna planlösningar,
Maztar: Tyvärr det har gått ut men den håller på att härdas. Jag hoppas att det håller sig annars måste göra om jobbet. Tack för hjälpen.
Bordsduk: Tack för svaret men sockelskivor kommer att se konstigt ut vid avslut och hörn. Det får nog bli en spackellösning och hoppas att det dröjer många år innan man behöver göra om det.
Anonymiserad 55766: Hej! Nybliven husägare och allmän nybörjare här. Har förstått att jag borde sätta insektnät och gnagarnät i takfot och under fasaden, för att hålla diverse "husdjur" ute (har getingbon på vinden, och tror mig ha hört höstens första möss på vinden i helgen). Någon som har tips på vad jag ska använda, och hur jag ska montera det? Har tittat på insektsnät, gnagarnät /
Grillen: Tack för bilderna. Får nog ta ett foder och träna lite på. Ska iväg och köpa ett nytt fintandat blad till kap/gersågen så jag iaf bara har mig själv att skylla på om det blir flisor ;)
hesalex95: [citat] Ok, ja det känns ju rimligare, att minskat jordtryck om något avlastar väggen. Tack!
useless: Den extra takvikten borde vara en bråkdel av den snölast taket är dimensionerat för, så det _borde_ inte vara något problem...
Kaisee: Hej, Jag håller på och inreder en kallvind i ett timmerhus från sent 1800-tal och har isolerat med 10cm lös cellulosa på insidan av timmerväggarna. Invändigt består väggen av stående reglar på cc60 och sen liggande 28x70 glespanel på cc30 innanför tätskiktet, skruvad i reglarna. Nu ska jag sätta beklädnad och undrar: Eftersom osb/gips ska sitta med ca 15cm mellan skruvarna, men
Oeldling: [citat] Du kan ju lägga i typ tec 7 eller annan fog i liknande färg. Den är ju tätare och kan röra på sig mer eller alt silikon kör med det i sprickan i platan med och lägg i med typ plast skrapa (spackla i den )så blir det en diskret vit spricka som blir tät ist
deklerkk: För eventuellt framtida sökare kan jag avsluta denna extremt populära trådstart med följande: Jag borrade uppifrån och ner i krypgrunden, ca 4.5 meter från inspektionslucka. Körde ner 6 meter cat6 installationskabel. Som jag fiskade fram till luckan med påskarvat plexirör som jag monterat en slags krok på. Slapp mao skicka in min arvinge att krypa där nere. Kan för sakens skull säga