4 951 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Nyproduktion (lgh) - stegljud
Tjena,
Vet inte riktigt om jag placerat in detta i rätt avdelning, men hoppas på att det är rätt.
Har en fråga kring byggnadsakustik och främst ljudisolering. Nu är det så att jag bott i en nyproducerad lägenhet och jag kan inte bara släppa tanken om att lägenheten känns väldigt kass när det kommer till ljudisoleringsbiten. Jag hör grannarnas stegljud och det ter sig i vibrationer. Hör när möbler släpas runt och när exempelvis dammsugaren är igång. Vanliga samtal och sånt hörs inte, förutom när ungen gråter eller annat skrik och högt skratt, och det är ju mer acceptabelt i sig, även om det inte är optimalt.
Det kanske är jag som är ljudkänslig så jag frågade runt och vissa grannar tycker att ljudisoleringen är bra och att det blir oljud när grannar går med skor som har hårda sulor. Det finns även dem som delar min uppfattning, och så finns det vissa som menar på att det beror på vart i lägenheten man befinner sig. (Och det håller jag med om, i badrummet verkar det vara mer lyhört än i exempelvis vardagsrummet).
Byggherren menar på att byggnaden når ljudisoleringsklassen B, så det är deras argument, men en lägenhet byggd 2018: skall det verkligen vara så här? Byggherren har ju byggt i betong, och vad jag läst fram är ju det optimala, men varför är det som det är?
Vet inte riktigt om jag placerat in detta i rätt avdelning, men hoppas på att det är rätt.
Har en fråga kring byggnadsakustik och främst ljudisolering. Nu är det så att jag bott i en nyproducerad lägenhet och jag kan inte bara släppa tanken om att lägenheten känns väldigt kass när det kommer till ljudisoleringsbiten. Jag hör grannarnas stegljud och det ter sig i vibrationer. Hör när möbler släpas runt och när exempelvis dammsugaren är igång. Vanliga samtal och sånt hörs inte, förutom när ungen gråter eller annat skrik och högt skratt, och det är ju mer acceptabelt i sig, även om det inte är optimalt.
Det kanske är jag som är ljudkänslig så jag frågade runt och vissa grannar tycker att ljudisoleringen är bra och att det blir oljud när grannar går med skor som har hårda sulor. Det finns även dem som delar min uppfattning, och så finns det vissa som menar på att det beror på vart i lägenheten man befinner sig. (Och det håller jag med om, i badrummet verkar det vara mer lyhört än i exempelvis vardagsrummet).
Byggherren menar på att byggnaden når ljudisoleringsklassen B, så det är deras argument, men en lägenhet byggd 2018: skall det verkligen vara så här? Byggherren har ju byggt i betong, och vad jag läst fram är ju det optimala, men varför är det som det är?
Troligen är det som du misstänker att du är väldigt känslig. Betong är som byggherren menar på väldigt bra just för att uppnå högre ljudklasser.
Jag förstår givetvis att det inte hjälper dig i ditt problem, men det bästa är troligtvis att prata med grannen ovan.
Jag förstår givetvis att det inte hjälper dig i ditt problem, men det bästa är troligtvis att prata med grannen ovan.
Klicka här för att svara
