13 952 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Hjälp. Ta bort rör i skorsten! Bilder visar prob
jag har ungefär samma problem. men mitt hänger nu i två spännband, jag undrar jag om det bara är att hålla i för kung och fosterland och "hala" ner det efter man släppt på banden? hur tungt kan det vara tro??? gissninsvis är mitt ungefär 5 meter..
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Mitt var inte så tungt, det funkade att ta ner det i 1.5m längder. Och första två bitarna lät jag bara falla ner på en planka, inga problem alls, mitt rör var drygt 6m långt.Rejsby skrev:
Ok!!P pristige skrev:
jag ställde mig nu och provade lyfta under det med all kraft, det slackar inte på spännbanden för fem öre.. kan det sitta fast nån annanstans tro? mitt är ett 70tals hus 1.5plans med ganska lång skorsten
Det ser ut exakt som hemma hos mig.
Det jag gjorde var att ta en domkraft som jag satte en plankan på som passade till skorsten. Lyft en cm sen tar du bort spännbanden, slå bort plankan med en hammare och låt skorsten falla till golvet ( lägg skydd under i form av planka) kapa 1.5-2m lyft med domkraften och utför samma procedur igen.
Det jag gjorde var att ta en domkraft som jag satte en plankan på som passade till skorsten. Lyft en cm sen tar du bort spännbanden, slå bort plankan med en hammare och låt skorsten falla till golvet ( lägg skydd under i form av planka) kapa 1.5-2m lyft med domkraften och utför samma procedur igen.
Härligt att höra att nån varit med om samma!! Jag har lite dåliga kunskaper men är inte rädd för att göra jobben själv. Dock vill man ju vara lite påläst i forumen före man gör något. Men nu var det svårt att hitta alla svar!P pristige skrev:Det ser ut exakt som hemma hos mig.
Tack, det var min också enda idé jag hade nu när jag suttit å funderat.
MEN! Nu fick jag lite fler frågor!
Fråga 1: Hur lyfte du röret igen enkelt med domkraften om det står på golvet? Spände du fast plankan på sidan om röret?
fråga 2: Satt din fast nån annanstans eller åkte det bara ur själva isoleringen?
Fråga 3. Vad ersatte du med för rör sedan, och behöll du gamla huven?
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden