M
Marijairena: [citat] Tack, nu fattar jag. Då skruvar jag inte fast den lagade gipsskivan permanent. Jag skickade bilder på hela väggen som svar till nån annan här men under samma rubrik.
50 svar · 6,9k läst
·
Boven_i_dramat
Boven_i_dramat: Tack för alla svar! Att gera är ju kul, alls prova och se hur det blir. Tanken är att trappan ska bli som en stor möbel, därför blir det hårdvaxolja. Dock kommer det ju inte räcka för själva stegen, där måste jag nog lacka eller något för att det inte ska bli en grå stig av alla sommarsmutsiga barnfötter. Har ni nåt bra förslag på skydd av stegen? Plastmatta känns inte
5 svar · 5,8k läst
·
slacker
slacker: [citat] Min Plankstomme gick då lös på hutlösa 7.100kr!! Så jag tror inte att söndagskollekten kan ha räckt till att betala vårt palats! [bild]
17 svar · 5,3k läst
·
V
Vante: Ställ cirkelsågen på 28mm, skruva en rak bräda på väggen som anslag och följ efter med damsugare.
3 svar · 4,7k läst
·
H
hank74: Extra säkring är nog det rätta ordet jag är ute efter. Även om det stått i övet hundra år så finns det inga garantier det står i hundra till. Virket ser friskt ut men ihopspikat med smidda järnspik på sina ställe som kan rosta av. Buktar ut har det gjort så länge jag har bott här i snart 20 år. Anledningen att där inte är någon hanbjälke är att där är en travers i nocken
4 svar · 3,7k läst
·
B
Bennca: Hej! Ska täta springa mellan ytterväggarna i blåbetong och grundplattan i vår 70-tals sutterrängvilla. Senare kan det eventuellt bli aktuellt med ett passivt eller aktivt ventilerat golv typ blå Platon. Då ska i så fall samma springa dessutom tätas med butyltejp. Vilken tätningsmassa kan jag använda så jag inte sätter en butylfientlig tätningsmassa? Det är inte någon synlig
0 svar · 1,4k läst
K
Kristina J: [citat] Tack så mycket!
4 svar · 1,7k läst
N
NightRider: Ska bygga några större grindar, 4m långa. Det bästa vore såklart limträ eller vändlimmat för att minska risken för vridning, men funderar på att chansa med tryckimpregnerade reglar. Tycker det är sällan de slår sig. men har kanske bara haft tur. Hursomhelst så kom jag att tänka på att man kanske kan förhindra vridning genom att sammanfoga 2 eller 3 st 22mm plankor istället för
0 svar · 1,6k läst
B
Bumlersson: Köp byggtape, SP godkänd, så blir det kanon [bild]
1 svar · 2,6k läst
·
B
Anonymiserad 282191: Så länge tar det nog inte att skruva tre lösa kortlingar per skiva,har inte sagt att gipsskivan blir starkare,däremot tycker jag bara att skarven mellan skivorna blir starkare,iom att dom har stöd bakom i möjligaste mån mot att bara sitta ihop med spackel.
13 svar · 2,8k läst
O
oscarss: Tack för svaret! Karmen går ju fint att plocka ner utan stämp eftersom balken som bär teglet ovan har upplag på teglet i sidled. Det är ju egentligen LPP delen jag hade behövt hjälp med ;) Tanken nu är att frafsa ur en tegelfog ovanför raden som är ovanför träbalken och sätta in ett tillräckligt långt plattjärn kanske ett 50x6mm med ordentligt upplag utanför den tänkta
2 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Byggfirmor har normalt inte tillräckligt bra kunskaper för att dimensionera rätt och du vill absolut inte orsaka sättningar i huset för det blir väldigt dyrt. Nyproduktion är väldigt långt från hus byggda med plankstomme.
8 svar · 1,5k läst
·
L
Lenza: Puts är att föredra eftersom det ger bättre skydd mot armeringskorrosion, vilket kommer spjälka sönder blocken på sikt. Om du nu har vanlig armering mellan lecablocken vill säga.
1 svar · 1,6k läst
K
Kortling: Ingen hantverkare svävar över kabeln när dom flytspacklar så om din sambo inte hade skridskor på sig borde det inte bara någon fara.
24 svar · 5,4k läst
·
C
CAH: Har en bärande yttervägg som jag skall ta ner tre meter av och sätta i två pardörrar á 140 cm, med en regel mellan. Husväggen är totalt drygt 6 meter lång. [bild] Väggpartiet med de bägge dörrarna samt fönstret skall tas bort och bytas ut. Räcker det med att ha regeln mellan pardörrarna samt på yttersidorna av resp dörr eller behöver jag avlasta med en bärande balk ovanför
0 svar · 1,1k läst
·
S
Snickerick: Hejsan En högerhängd ytterdörr skall bytas till vänsterhängd. Huset är +100 år gammalt och karmen skall inte bytas. Följaktligen behöver urtag för gångjärn göras i vänster karm. Det första man tänker är fräs, det andra är stämjärn. Fräs funkar ju liksom inte på en befintlig karm, eller? Finns något smidigare sätt en stämjärn? Tips?
0 svar · 1,8k läst
C
Cjwik: Tror det får bli det.
2 svar · 1,2k läst
·
Mats-S
Mats-S: 49mm bredd räcker för att skarva på. Men marginalerna är borta, så noga med att dom hamnar typ "exakt" rätt, centrum skarv - centrum läkt.
1 svar · 1,1k läst
A
AndreasJohansson80: [citat] Tusen tack för hjälpen! Och tack till alla andra svar också :)
13 svar · 4,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Men om väggen är rensad från organiskt material är det väl bara ett estetiskt problem att det blir lite färgsläpp? Har så i min källare på några ställen, även på en innervägg som jag antar att ingen omdränering skulle hjälpa mot?
6 svar · 2,1k läst
King Average
King Average: [citat] Spännande, ser ju ut som ew på avstånd men att reglar är utbytta, men jag är ju bara en killgissare :) hursom så gissar jag vidare på att tidigare ägare dränerat om utsida och flyttat isoleringen dit istället för insidan vilket är positivt, utbytta reglarna ser ju dyngfräscha ut
13 svar · 8,2k läst
·
J
justusandersson: 45x170 C 24 räcker gott. Hanbjälken bör helst sitta på högbenens halva höjd i det här fallet, men mindre avvikelser spelar ingen roll. Du kan byta ut hanbjälken mot ett stålstag så blir det smäckrare. Gängar du stagets ändar kan du borra hål i högbenen och fästa staget med en mutter. Jag vet inte hur pass väl du studerat infästningen av glasen, men min erfarenhet är att det är
2 svar · 5,2k läst
·
P
Pontus I: Kan man bredspackla denna entretrappa som är av sjöstensblock? finns en produkt som heter ardex 301. Är det för flytande? och hur isåfall göra på de lodräta ytorna? Vill helst gjuta en ny men hittar ingen som vill ta det jobbet, har lagt ut på alla offertsidor. Mvh Pontus
0 svar · 1,5k läst
·
Catharina_i_stan
Catharina_i_stan: Hur gick det?
1 svar · 4,1k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Slipade ordentligt med en excenterslip med 80k papper (om jag kommer ihåg rätt) så det blev en matt yta, se första bilden. När jag tänker eftersom tror jag att jag torkade med T-röd innan jag målade för säkerhets skull.
3 svar · 8,6k läst
·
E
EMats: Kollade med tillverkaren av Asfaboard, Hunton. De skriver att de har större skivor i storlek 12 m x 3 m också !!!! Det låter lite väl stort, hur hanterar man 12 m skivor egentligen? Dessutom är måtten inte riktigt bra anpassade att passa moduler om 60 cm, t.ex 1.2 m eller 1.8 m i bredd. Kanske om man skär ut 3 m x 3.2 m och får ut 3 sådan ark ur en 12 m längd. Blir en bit om ca. 3 m x
6 svar · 4,9k läst
L
Lerstenstegel: Vad är det för material under? Men oavsett så kan du putsa mer än 1 cm i taget, 2-2.5 cm med vanligt putsbruk när du fyller ut. Det gör inte så mycket om det spricker när det torkar om det ska mer lager på. Bara att trycka till sprickor dagen efter om du ska ha mer på. Dock borde det vara mycket rörelse i den väggen så jag hade jämnat ut det och satt ett nät när det är ca 2-1.5cm
2 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: Lasern på min lyser där sågklingan träffar, men ska man ha precision så måste man sätta ner klingan mot brädan och finjustera innan man sågar. Däremot är lasern bra om man har ritat en linje i vinkel och ska ställa in sågen i samma vinkel.
7 svar · 2,8k läst
·
P
Peter8: Tack!!!
2 svar · 933 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.