Byggmaterial & Byggteknik
Bo arnold: Fukt i krypgrunden har gjort att skivorna har svällt. För långt avstånd mellan bjälkarna sätt upp några reglar som trycker upp skivorna på plats.
Marijairena: [citat] Ja, elen till kontakten löper i plaströret som går utefter väggen och fortsätter sen ut genom hål mot hallen. Det verkar löpa runt genom lägenheten. Gammal dragning sen, jag vet inte när. Elen borde säkert dras i lägenheten, men det kostar mucho. Jag tror de gav något förslag vid stambytet på ca 30.000 kr.
Hans_H: Är det ingen som har några tips eller råd? All feedback uppskattas.
Krokben: Det enda jag kunde tänka på var hur ni tänkt nyttja värmepumpen till resten av huset om ni sätter upp en vägg. Även med en dörr så kommer ju spridningen minskas avsevärt.
FunkishJonny: [citat] *Facepalm* Om jag hade vetat det hade jag inte behövt plocka ner nuvarande armatur, skruvat ut kroken, mätt och sedan loggat in här för att skriva en tråd och dessutom distrahera dig och andra med duma frågor. Visst fan står det max 15 kg där om man bara lyser och kollar efter lite. Tack!
MrBacon: Jag fick ett bra svar av Lavtox.se: När medlet trängt in i så är det inga ämnen som avges ut i rummet och det är ingen fara att röra vid en behandlad yta. Medlet är helt godkänt, både vad gäller effektivitet, miljö och hälsa, att använda inomhus! De aktiva ämnena vandrar in i träet ”binder” sig till träet. Bekämpar pågående angrepp samt verkar även förebyggande om ny
Audriotunes: [citat] Ok. takhöjd är 2.50. Hittade lite sektionsritningar men dem säger inte så mycket tror jag.
CarlC89: [citat] Tack! Ytan är inte stor nog att göra så med, och jag måste tänka på anslutningen till taket som jag också ska isolera. Men alright, då blir det att regla upp väggen med nån centimeter minst som distans. Är det stenull man ska ha?
byggingenjören97: [citat] Det verkar ju som många företag och universitet skiter fullständigt i dessa "krav/regler" och ritar precis hur de själva vill. Det skapar en stor förvirring haha.
MathiasS: ...även hinken med rullar är guldvärd. Man sparar mycket tid på den.
Wiger: [citat] Trä och betong. Har för mig sett form av träpluggar som man trycker in i väggen.
KTM950: [citat] Är det tilläggsisolerat på insidan? Brukar vara ett klassiskt fel då det flyttar daggpunkten från yttervägg till innervägg vilket ger kondens och mögel i innervägg. 70-talshus är ju annars kända riskkonstruktioner eftersom det var energikris då. För täta och för dålig ventilation men också oisolerad platta på mark, oventilerad fasad på mineralull mm mm.
hapazard: Bilitemas multibond fäster på det mesta och härdar till ett starkt och tåligt material. Har lagat fäste till cykellyse med för flera år sedan, och håller än trots ute i sol och regn.
Tekniker: [citat] Tack. Ja regeln längs taket är lättast att träffa, den finns ju där. Mina skenor är 2300mm, hade detta i åtanke när jag köpte dem men vill vara säker på att jag inte tänker fel på nått vis. Kommer ha två längder klädstång som förutom att sitta i elfasystemet kommer ha ändorna förankrade på kortsidorna av utrymmet som en avlastning för väggen.
boohoo: Sätter även skarvremsor i tak/väggvinkeln och i innerhörn i väggarna. Då slipper man hålla på med latex/akrylatfog.
tgr_se: Det blev bra med husfix. Passade på att byta några plankor som var dåliga i underkant med.
Ulltand: [citat] Tack! Visste inte ens att det fanns en sådan produkt. Kan ju vara helt rätt här!
Marijairena: Verkar vara drygt 10 mm tjock skiva Vänligen Maria [citat]
ValterP: [citat] Om du tar bort kaklen följer teglen i kaklen med. Det blir inga väggar kvar liksom.
charl_6: [citat] Japp. FTX ska installeras. Vad säger du om ventilation av kallvind. Läste precis på Ljungby fuktkontroll att för mycket ventilation av vind kan vara skadligt och ffa om man ökar isoleringen. Hos mig är det ventilationsöppningar vid varje takfot en liten springa 28st samt ett ventilgaller ca 200x200mm vid varje kortsida hus. Tänkte mig sätta luftspaltskivor vid varje takfot men
Grumsgrums: [citat] Blir ju samma problem oberoende dia! Hittade ett svar på ett annat forum-el. Som funkade! Borra bara genom skivorna sen tryck genom isoleringen utan att borra! Sen borra genom panelen! Funkade!! Vill ha ett vp rör genom väggen !
spirou197: [citat] Tack för svaret - ja, det har vi inte heller uteslutit, det är ett fint smidesarbete. Planen var att först montera av plåten och se hur det ut. Med även med den lösningen måste jag fortfarande få till ett helt golv på något sätt, de lösa gamla trallarna är slut och måste ersättas, och jag skulle hellre vilja att de las på något gemensamt ramverk istället för som nu
Strip: [citat] Ja, vanlig färdigmålad träpanel är ett alternativ.
Scsi: [citat] Hej. Tec7 är otroligt bra lim. Vh Alexander.
Etho1: Denna idé har jag med, men hittar inga råd. Har du kommit framåt?
crazytok: Det räcker att limma, kommer sitta som berget. Däremot hade jag valt att gå upp en storlek, eller två på dina konsoler du tänkt sätta mot trät. Du vill att konsolen skall nå så långt ut på hyllplanet som möjligt. Om du vill så kan du också passa på att ta bort trästödet som är under hyllplanet. Det fyller ingen funktion ändå.