Som rubriken lyder. Min man & jag har börjat blåsa ut vårat gästrum/blivande barnrum. Huset är byggt -50 men med tretex på alla väggar. Har rivit bort all tretex in till sponten på alla innerväggar då vi ska ersätta med gips + dra ny el i väggarna. Men, mot yttervägg har vi fastnat lite i om vi ska behålla tretexen eller inte? Har ju trots allt en liten isolerande effekt vad jag förstått. Riva bort och tilläggsisolera inifrån är inget alternativ då vi inte vill riva i elementrör osv.
så ska man riva bort tretexen o ersätta med enbart gips? Eller ska vi smälla upp renoveringsgips ovanpå?
så ska man riva bort tretexen o ersätta med enbart gips? Eller ska vi smälla upp renoveringsgips ovanpå?
Har ni utvändig isolering?
Vad är det för stomme förresten, är det timmer eller plankstomme, kanske med spånisolering mellan två lager plank?
Är det bara 4" timmer + treetex, så utgör nog treetexen en nätt och jämt märkbar isolering, den kommer väl motsvara ca 1" timmer, dvs utgöra kanske 20% av väggens totala isolering.
Har ni timmer med brädfodrad utsida, så blir det redan där (med brädfodringen) några % mindre som treetexen bidrar med totalt.
Är det plankvägg med dubbla 2" och kanske 2" spån mellan, så kommer treetexen utgöra ännu mindre andel av den totala värmeisoleringen.
Och har ni/någon tilläggsisolerat med säg 45mm eller 70mm mineralull på utsidan så börjar treetexens bidrag till värmeisolering helt försvinna.
Så långt isoleringseffekten, treetexen kan bara sägas göra någon reell nytta ifall att väggen i övrigt är väldigt dåligt isolerad.
Sen bidrar treetexen kanske med lite nyttigt stopp mot drag, men det kommer ju även gipsskivor göra ifall man gör jobbet noggrannt.
Treetex är jobbigt och tråkigt att få yta på, det buktar och är inte slätt, och det mesta fäster dåligt osv. Det kan iofs även utgöra charmen, men det är helt individuellt vad man tycker är charmigt i den aspekten.
Den enda fördelen med treetex jag kan stå för i alla väder är att akustiken brukar bli mycket trevlig i hus med plank eller timmer och sen treetex på väggarna. Jag har alltid haft bäst ljud från stereoanläggningen i sådana hus. Sämst har betonghusen varit.
Nu har jag OSB+gips, som inte är helt bra, men å andra sidan satt akustiktak som tak, som förbättrade en del.
Vad är det för stomme förresten, är det timmer eller plankstomme, kanske med spånisolering mellan två lager plank?
Är det bara 4" timmer + treetex, så utgör nog treetexen en nätt och jämt märkbar isolering, den kommer väl motsvara ca 1" timmer, dvs utgöra kanske 20% av väggens totala isolering.
Har ni timmer med brädfodrad utsida, så blir det redan där (med brädfodringen) några % mindre som treetexen bidrar med totalt.
Är det plankvägg med dubbla 2" och kanske 2" spån mellan, så kommer treetexen utgöra ännu mindre andel av den totala värmeisoleringen.
Och har ni/någon tilläggsisolerat med säg 45mm eller 70mm mineralull på utsidan så börjar treetexens bidrag till värmeisolering helt försvinna.
Så långt isoleringseffekten, treetexen kan bara sägas göra någon reell nytta ifall att väggen i övrigt är väldigt dåligt isolerad.
Sen bidrar treetexen kanske med lite nyttigt stopp mot drag, men det kommer ju även gipsskivor göra ifall man gör jobbet noggrannt.
Treetex är jobbigt och tråkigt att få yta på, det buktar och är inte slätt, och det mesta fäster dåligt osv. Det kan iofs även utgöra charmen, men det är helt individuellt vad man tycker är charmigt i den aspekten.
Den enda fördelen med treetex jag kan stå för i alla väder är att akustiken brukar bli mycket trevlig i hus med plank eller timmer och sen treetex på väggarna. Jag har alltid haft bäst ljud från stereoanläggningen i sådana hus. Sämst har betonghusen varit.
Nu har jag OSB+gips, som inte är helt bra, men å andra sidan satt akustiktak som tak, som förbättrade en del.
Tretex ett riktigt bra ljud- och värmeisolerande material, mkt bättre än gipsskivor som både isolerar dåligt och släpper igenom ljud. Dock är det inte så superslätt ofta. Rolla ett lager med lacknaftelöslig färg på Tretexen och sedan kan man tapetsera med glasfiberväv eller glasfiber-non-woven ovanpå. Rollar man vattenlösligt kan ytan bli ruggig. Tretex är 100 år gammalt och det säljs fortfarande. Tror dock inte att det används för nybyggen numera.M MissTatiana skrev:Som rubriken lyder. Min man & jag har börjat blåsa ut vårat gästrum/blivande barnrum. Huset är byggt -50 men med tretex på alla väggar. Har rivit bort all tretex in till sponten på alla innerväggar då vi ska ersätta med gips + dra ny el i väggarna. Men, mot yttervägg har vi fastnat lite i om vi ska behålla tretexen eller inte? Har ju trots allt en liten isolerande effekt vad jag förstått. Riva bort och tilläggsisolera inifrån är inget alternativ då vi inte vill riva i elementrör osv.
så ska man riva bort tretexen o ersätta med enbart gips? Eller ska vi smälla upp renoveringsgips ovanpå?
Kanske det kommer tillbaka mer eftersom det är gjort av massafiber från träd, ligger i tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
För att vara riktigt säker på brand drogs min el innanför Tretexen och brädorna i väggisoleringen....som är wellpappskivor.slacker skrev:
Jag tänker själv behålla Tretexen mot yttervägg när jag renoverar nästa år, förmodligen gipsa ovanpå för att få mer lättarbetad yta.
Ja timmerstomme finns nästan inte alls efter ca 1900-1910, tror jag man kan säga.BirgitS skrev:
Timmerstomme uppförda senare är ofta en flyttad/återanvänd stomme.
Sen är nog som du säger att 1950 hade det övergått rätt mycket till regelstomme, jag har bott i ett hus med plankstomme som var uppfört 1943, då var nog regelstomme inte vanligt.
På 50-talet var det inte så ovanligt med stomme av stående spontade plank. förmodligen beror det på vart i landet och vem som byggde huruvida man tog åt sig av den 'nya tekniken' eller inte.BirgitS skrev:
Teknikerna har ju överlappat varandra rätt mycket, särskilt om man inte låser sig till en enda byggnadstyp.
https://stockholmslansmuseum.se/byg...-del-for-del/stomme/regelverk-eller-losvirke/
https://www.kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/trahusets-stomme
https://stockholmslansmuseum.se/byg...-del-for-del/stomme/regelverk-eller-losvirke/
https://www.kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/trahusets-stomme
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Har för mig att det var Justus som skrev att vid något tillfälle (som Sth länsmuseum skriver i samband med andra världskriget) så infördes det krav på regelstomme för att få billiga statliga lån (eller något liknande) vilket förstås ledde till att regelstomme blev mycket vanligt.useless skrev:
