Som rubriken lyder. Min man & jag har börjat blåsa ut vårat gästrum/blivande barnrum. Huset är byggt -50 men med tretex på alla väggar. Har rivit bort all tretex in till sponten på alla innerväggar då vi ska ersätta med gips + dra ny el i väggarna. Men, mot yttervägg har vi fastnat lite i om vi ska behålla tretexen eller inte? Har ju trots allt en liten isolerande effekt vad jag förstått. Riva bort och tilläggsisolera inifrån är inget alternativ då vi inte vill riva i elementrör osv.
så ska man riva bort tretexen o ersätta med enbart gips? Eller ska vi smälla upp renoveringsgips ovanpå?
 
Mikael_L
Har ni utvändig isolering?
Vad är det för stomme förresten, är det timmer eller plankstomme, kanske med spånisolering mellan två lager plank?

Är det bara 4" timmer + treetex, så utgör nog treetexen en nätt och jämt märkbar isolering, den kommer väl motsvara ca 1" timmer, dvs utgöra kanske 20% av väggens totala isolering.
Har ni timmer med brädfodrad utsida, så blir det redan där (med brädfodringen) några % mindre som treetexen bidrar med totalt.
Är det plankvägg med dubbla 2" och kanske 2" spån mellan, så kommer treetexen utgöra ännu mindre andel av den totala värmeisoleringen.

Och har ni/någon tilläggsisolerat med säg 45mm eller 70mm mineralull på utsidan så börjar treetexens bidrag till värmeisolering helt försvinna.

Så långt isoleringseffekten, treetexen kan bara sägas göra någon reell nytta ifall att väggen i övrigt är väldigt dåligt isolerad.
Sen bidrar treetexen kanske med lite nyttigt stopp mot drag, men det kommer ju även gipsskivor göra ifall man gör jobbet noggrannt.

Treetex är jobbigt och tråkigt att få yta på, det buktar och är inte slätt, och det mesta fäster dåligt osv. Det kan iofs även utgöra charmen, men det är helt individuellt vad man tycker är charmigt i den aspekten.


Den enda fördelen med treetex jag kan stå för i alla väder är att akustiken brukar bli mycket trevlig i hus med plank eller timmer och sen treetex på väggarna. Jag har alltid haft bäst ljud från stereoanläggningen i sådana hus. Sämst har betonghusen varit.
Nu har jag OSB+gips, som inte är helt bra, men å andra sidan satt akustiktak som tak, som förbättrade en del.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
M MissTatiana skrev:
Som rubriken lyder. Min man & jag har börjat blåsa ut vårat gästrum/blivande barnrum. Huset är byggt -50 men med tretex på alla väggar. Har rivit bort all tretex in till sponten på alla innerväggar då vi ska ersätta med gips + dra ny el i väggarna. Men, mot yttervägg har vi fastnat lite i om vi ska behålla tretexen eller inte? Har ju trots allt en liten isolerande effekt vad jag förstått. Riva bort och tilläggsisolera inifrån är inget alternativ då vi inte vill riva i elementrör osv.
så ska man riva bort tretexen o ersätta med enbart gips? Eller ska vi smälla upp renoveringsgips ovanpå?
Tretex ett riktigt bra ljud- och värmeisolerande material, mkt bättre än gipsskivor som både isolerar dåligt och släpper igenom ljud. Dock är det inte så superslätt ofta. Rolla ett lager med lacknaftelöslig färg på Tretexen och sedan kan man tapetsera med glasfiberväv eller glasfiber-non-woven ovanpå. Rollar man vattenlösligt kan ytan bli ruggig. Tretex är 100 år gammalt och det säljs fortfarande. Tror dock inte att det används för nybyggen numera.
Kanske det kommer tillbaka mer eftersom det är gjort av massafiber från träd, ligger i tiden.
 
Jag valde att behålla Tretex på alla väggar i mitt hus från -49 - Den visade sig vara perfekt att spåra in ny el i! ;)
Valde sedan gips på samtliga väggar.
 
  • Gilla
Siretorp och 1 till
  • Laddar…
P
Treetexväggar är hifinördens dröm. Kan helt hålla med om det du säger, det finns inga andra konstruktioner som ger en så korrekt återgivning.
 
BigR
slacker slacker skrev:
Jag valde att behålla Tretex på alla väggar i mitt hus från -49 - Den visade sig vara perfekt att spåra in ny el i! ;)
Valde sedan gips på samtliga väggar.
Mmmm, el omgiven av porös träfiber... ;)
 
BigR BigR skrev:
Mmmm, el omgiven av porös träfiber... ;)
Alternativet hade varit el omgiven av sågspån som alla innerväggar är fyllda med... Mmmm..... ;)

En sak är säker - Den här kåken skulle nog brinna snabbt.... :rolleyes:
 
Mikael_L
BigR BigR skrev:
Mmmm, el omgiven av porös träfiber... ;)
Exakt, el ska man endast ha i betonghus, ja massiv tegelstomme är också möjligen OK. :surprised: :rofl:
I trähus är stearinljus mycket säkrare. :crysmile:







Jodå, det fanns nog en aning ironi i inlägget, i princip 100% ;)
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för stomme förresten, är det timmer eller plankstomme, kanske med spånisolering mellan två lager plank?
Som jag har uppfattat det så är båda delarna ovanliga 1950, framför allt timret, men annars hade man nog övergått till regelstomme för det mesta.
 
BigR
slacker slacker skrev:
Alternativet hade varit el omgiven av sågspån som alla innerväggar är fyllda med... Mmmm..... ;)

En sak är säker - Den här kåken skulle nog brinna snabbt.... :rolleyes:
För att vara riktigt säker på brand drogs min el innanför Tretexen och brädorna i väggisoleringen....som är wellpappskivor.

Jag tänker själv behålla Tretexen mot yttervägg när jag renoverar nästa år, förmodligen gipsa ovanpå för att få mer lättarbetad yta.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har uppfattat det så är båda delarna ovanliga 1950, framför allt timret, men annars hade man nog övergått till regelstomme för det mesta.
Ja timmerstomme finns nästan inte alls efter ca 1900-1910, tror jag man kan säga.
Timmerstomme uppförda senare är ofta en flyttad/återanvänd stomme.
Sen är nog som du säger att 1950 hade det övergått rätt mycket till regelstomme, jag har bott i ett hus med plankstomme som var uppfört 1943, då var nog regelstomme inte vanligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag har uppfattat det så är båda delarna ovanliga 1950, framför allt timret, men annars hade man nog övergått till regelstomme för det mesta.
På 50-talet var det inte så ovanligt med stomme av stående spontade plank. förmodligen beror det på vart i landet och vem som byggde huruvida man tog åt sig av den 'nya tekniken' eller inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
På 50-talet var det inte så ovanligt med stomme av stående spontade plank. förmodligen beror det på vart i landet och vem som byggde huruvida man tog åt sig av den 'nya tekniken' eller inte.
Har för mig att det var Justus som skrev att vid något tillfälle (som Sth länsmuseum skriver i samband med andra världskriget) så infördes det krav på regelstomme för att få billiga statliga lån (eller något liknande) vilket förstås ledde till att regelstomme blev mycket vanligt.
 
Plankstommen i en del av mitt hus är iallafall med allra största sannolikhet från hösten 1955.

Träplank med handskriven text: "Denna tillbyggnad uppförd 1955 augusti Sture Pettersson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.