Vi har en gammal stuga på tomten, byggd i trä, från 30-talet, som jag vill göra i ordning till gäststuga. Det verkar som om det är tapetserad masonit direkt på träväggarna. Problemet är att masoniten buktar ut här och där. Hur ska jag göra med det. Kan ju inte tapetsera eller måla utan att masoniten ligger fast.
Ska jag spika med små nubb och spackla över? Göra små hål och försöka spruta in något lim? Kanske spika upp tunna bräder/lister med några cm mellanrum och sedan måla allt? Eller vad kan jag göra?
Vill dessutom kosta på så lite som möjligt i dagsläget, både vad gäller pengar och arbete.

Redigerat:
Är det slät vägg bakom så är det billigast och snabbast att spika där det buktar ut. Ska det göras lite mer seriöst så kan man skruva upp repgips utanpå masoniten. Men även då kan det vara bra att sätta några spikar eller skruvar i de värsta bulorna innan.

useless useless skrev:
Är det slät vägg bakom så är det billigast och snabbast att spika där det buktar ut. Ska det göras lite mer seriöst så kan man skruva upp repgips utanpå masoniten. Men även då kan det vara bra att sätta några spikar eller skruvar i de värsta bulorna innan.
OK, men jag måste väl spackla över spikhuvudena då? Spackla, "remsa" över och slipa? Vill helst inte sätt upp gips eller annat som bygger på, eftersom det finns fina taklister som jag vill behålla.

Ja, spikhålen behöver spacklas om det ska bli bra. Remsa använder man till skivskarvarna, men sitter det tapet där redan som inte har spruckit så behövs det troligen inte.

useless useless skrev:
Ja, spikhålen behöver spacklas om det ska bli bra. Remsa använder man till skivskarvarna, men sitter det tapet där redan som inte har spruckit så behövs det troligen inte.
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.