M
Mattsan33: Bra, Tack för input
6 svar · 3,7k läst
Sundmark83
Sundmark83: Söker någon bra återförsäljare av plastpanel. Kallas även träkomposit. se bild nedan. ska klä in en pool. Vill ha något som är prisvärt.
0 svar · 1,0k läst
·
M
mlkjhr: Eftersom skarvarna inte behöver ligga på reglar så skulle jag skruva endast i den ena skivan om du nu tänker lägga skarvarna på reglarna. Vanligtvis lägger man tvärs bjälklaget och skarvarna får hamna där dom vill. Bara se till att skarvarna är ordentligt förskjutna och att man inte sätter riktigt korta bitar, Varje bit borde ha 2 reglar under.(tycker jag)
9 svar · 3,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Två 15° böjar efter varandra ger väl en 2-3 cm sidoförskjutning. Går så klart även att sätta ovan mark, men det blir ju inte så snyggt. Sockelknäna är snarare runt 10 cm beroende på dimension så det tillför nog inte något som du inte kan åstadkomma med att modifiera de två böjar du har.
8 svar · 1,9k läst
S
Stuff: Lite svårt att se. Är det alltså sådana fasade skivor där du lämnar skarvarna synliga så de bildar ett synligt rutnät? eller med försänkta sidor som ska remsas och spacklas slätt? Jag har bara satt skivor som sedan spacklats helt slätt, men jag brukar använda små spillbitar av regelvirket på ca 15 cm som jag stoppar i på kortsideskarvarna. Två st vid varje skarv om jag har reglat
2 svar · 2,3k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Putsa lagningar behöver inte vara så svårt som det kanske låter ibland. Köp en säck putsbruk c och testa, kul att lära sig nya grejer ibland också. Och troligtvis lär du få nytta av erfarenheten framöver också. Kör man ett tunt lager i taget och bygger upp så får du känsla och snitts på det ganska snabbt. Hink, murslev, rivbräda, blomspruta och en visp är vad du behöver.
4 svar · 9,9k läst
·
H
Henrikkarlsson: hej en liten uppdatering, bytte pelarna själv med hjälp av 4 stämp. pelarna köpte jag lokalt på en bolist butik, måten på dom blev 175x175. limma även dit 1cm höga plastbitar på plattan med hjälp av tec7 så inte nya pelarna skulle stå direkt på den. Fäste överdelen med långa konstruktions skruv 220mm länk till stämp https://www.harald-nyborg.se/stamp-gul-165-300cm.html
1 svar · 7,9k läst
·
M
Mangan74: [citat] Tack för visat intresse.
15 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Vanlig K-plywood är nästan alltid böjd direkt från butik, det är vanligt att dom är kupade längs hela längden. Inget problem att använda ändå.
6 svar · 2,3k läst
C
Christoffer85: Det du kallar stolpar kan lika gärna vara en 45x45 regel. Finns i längder upp till 5 meter på de flesta bygghandlare.
1 svar · 1,5k läst
Mazen
Mazen: Smart (y)
3 svar · 1,5k läst
·
Mazen
3 svar · 1,5k läst
·
A
adamdny: [citat] Fanns önskemål om en så låg tröskel som möjligt mot en angränsande yta. Men det är idag omgjort med ett bjälklag på cc300, spårad golvspån på bjälklaget och flytspacklat enligt konstens alla regler och ingen tröskel, utan att bli nämnvärt dyrare. [citat] Jo precis det är beställt av entreprenören för att de vill visa att hela jobbet är fackmässigt utfört och
11 svar · 5,8k läst
·
N
neo11: =)
19 svar · 4,5k läst
·
N
19 svar · 4,5k läst
·
M
Martinelloo: God kväll, Nu vill jag höra era åsikter, fördelar, nackdelar och bra att veta. Blir inte klok på detta. Jag har idag tegelhus och ska bygga ut. För att få det så enhetligt det bara går så tänker jag slätputsa hela huset inkl utbyggnad när allt är klart. Invändigt ser jag gärna att jag har gips för att få plana fina väggar som jag kan tapetsera. Infon fram till nu är inget jag
0 svar · 902 läst
·
S
stalf: Kan tillägga: -Det gäller ett radhus från -83. Vi kommer göra om hela huset så småningom. -Innertaket är gjort av skivor. Så tyvärr inte slätt gipstak.
3 svar · 1,3k läst
TheGymRam
TheGymRam: På bilderna på väggen så har jag slipat bort den gamla färgen, och tänkte nu spakla väggen, men hur ska jag göra, vilket sort spackel ska jag ha och behöver man prima väggen innan som jag skumläste i en annan tråd?
0 svar · 632 läst
·
Krilleman
Krilleman: MMA verkar vara tillverkaren... (Purmo har köpt MMA) https://www.purmo.com/public/prod/8263/91ffc98b8d6e35a0d46b34448cccd151/sv-se-files-skerhetsventil-dn20-rev.pdf https://www.purmo.com/sv-SE/Produkter/energiproduktion/tillbehor/teknikrum-utrustning/ventiler-och-tillbehor/sakerhetsventil-frese
1 svar · 881 läst
·
K
Krantz92: Hej. Lättast sätt att få bort dessa rester. Antar att de är gammalt lim samt material ifrån heltäckningsmattan. skrapa är rätt meningslöst då de sitter för hårt. Något bra medel man kan använd sig av?
0 svar · 1,1k läst
·
S
Stefan1972: Att golv hänger sådär i äldre trähus är ju ganska vanligt och kräver sällan nå omedelbara åtgärder. Det hänger av egenvikten men sen blir det inget mer än så. Att putsen lossnar beror nog mest på de rörelser som uppstod. Visst kan man göra det rakare men jag tror det blir ett stort projekt och tillför antagligen inte så mycket annat än att det är rakt. Putsen idag kan du ju
1 svar · 1,2k läst
·
rolcar
rolcar: Tack för ett mycket bra svar
2 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Även betong åldras av fukt. Men om grunden skadas så var det nog andra problem med konstruktionen som är värre. I extremfall kan nog övre delen frysa sönder.
2 svar · 1,1k läst
A
Arne52: Hejsan, Vi har en tillbyggnad i anslutning till vårt hus på ca 20kvm med separat ingång. Detta vill jag göra om till ett till sovrum. Jag hade även tänkt byta dörren till en altandörr samt öppna väggarna så att det blir en vanlig inomhus dörr. Väggarna är av puts och radiator finns och den fungerar dessutom jättebra. Bra att veta: tillbyggnaden är vägg i vägg med grovköket. Och
0 svar · 1,6k läst
BigR
BigR: Grunden är viktig. Sedan beror det på om man vill kosta på sp att det håller 20 år eller hundra år. Borra fast i berget låter ju förtroendeingivande iaf (y)
5 svar · 3,4k läst
M
micsor: Tack för positiva omdömen! Närå ska inte sälja. Men behövde en ny värdering på huset när hela poolprojektet var klart. Tyvärr verkar det inte ha blivit några foton på pooltaksbygget. Men principen är en enligt följande. Taket rullar i alu U-profiler om 40x25 som ligger på bjälklaget till pooldäcket. Taket är uppdelat i 2 halvor om ca 3.6x3.3m vardera. Varje halva har 3 sidor (de
28 svar · 11,1k läst
·
K
Kurtivan: Mitt förslag är att fästa en tryckimpregnerad planka (som en syll alltså) med expanderbult direkt i plattan för att ställa stolparna på och sedan fäst dem med vinkelplåtar med ankarspik.
18 svar · 15,0k läst
Ö
öringen: Lasten blir löst utspritt hö ca3-4 ton.
2 svar · 2,4k läst
L
Lutte: Duger gott med safety squint, nä skämt åsido. Att klappa ner dom med slägga är smidigt där det går men skyddsglasögon är att rekommendera om man inte tänkt bli pirat. Fick som praktikant nöjet att riva gjutjärnsrör med slägga engång och det var lite tillfredställande på någe vis
3 svar · 1,1k läst
M
mxjolle: [citat] Nu vill jag ju inte skylla på förra ägaren men... Orsaken kan mycket väl vara markstenen på framsidan av garaget ligger för nära väggen (och ändträ) rent höjdmässigt. Lite snö på det så ligger fukten på ganska duktigt.
8 svar · 2,8k läst
·
Belmlu
Belmlu: Hej, Ska hjälpa en släkting att förankra ett mindre värdeskåp i väggen. Pga dess utformning går det tyvärr inte att ta hela hela vägen intill själva väggen utan det är ett mellanrum på ca 3-4cm. Väggen utgörs av ett lager OSB innerst och gipsskiva ytterst. Skåpet är i sig rätt tungt så behöver inte sitta som berget utan förankringen är enbart för att säkra upp ytterligare.
0 svar · 1,4k läst
J
Jotsat: [citat] Ok, låter som det är dumt att måla på a-bruk pga sprickor, även om det skulle fungera. Angående tjocklek står det 4-9mm på combimix sida, så inga probbs där. Det var bara vid en sten det blev 6-8mm, utan att räkna är övrigt kanske 3-4mm. Angående kostnad, nej, inget jag blir ruinerad för :) gick åt 5(6?) säckar a 69kr till ytterväggarna. Inneväggarna blir bara B-bruk.
21 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.