Ska hänga upp en lysrörsarmatur till mitt akvarium, den väger ca 15kg.
Vågar inte riktigt hänga den i mollyplugg i gipset.
Trodde att glespanelen satt längs med skarvarna i gipstaket, men dem verkar sitta på tvären.
Har knackat och tycker att detta stämmer, tog även fram en regelsökare och den visar samma.
Vad jag vet så borde det sitta på båda ledderna?
Är detta vanligt? eller är jag helt j*vla ute och cyklar?

Tomture61
Vilken våning pratar vi om , eller är det 1 våningshus ?
Glesen brukar sitta tvärs takstolarna , glesen sitter inte åt bägge håll .

P
Normalt monteras gipsen längsmed glesen ja!

Tomture61
Handyman 1 skrev:
Normalt monteras gipsen längsmed glesen ja!
Beror på många saker , är det tex gipsskivor 1200 x 2400 mm med spackeldiken på långsidorna så föredrar jag att sätta kortsidan på glesen.
Detta för att kortsidorna inte kan förstärkas med remsa .

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vilken våning pratar vi om , eller är det 1 våningshus ?
Glesen brukar sitta tvärs takstolarna , glesen sitter inte åt bägge håll .
1 1/2 plans. Nedanvåning.
Ja, förlåt. Otydligt skrivit, menar att glesen sitter på tvären, inte i båda ledderna.
Kan svagt tycka att det sitter i skarvna, även om jag vet att en regelsökare inte alltid är att lita på så tycker jag att den borde ge utslag...

Beror på många saker , är det tex gipsskivor 1200 x 2400 mm med spackeldiken på långsidorna så föredrar jag att sätta kortsidan på glesen.
Oavsett spackeldiken blir det starkare tvärs glesen.

Tomture61
B BjoLil skrev:
1 1/2 plans.
Ja, förlåt. Otydligt skrivit, menar att glesen sitter på tvären, inte i båda ledderna.
Kan svagt tycka att det sitter i skarvna, även om jag vet att en regelsökare inte alltid är att lita på så tycker jag att den borde ge utslag...
Antar då att vi pratar om nedre plan , takstolarna i ditt hus fungerar som mellanbjälklagets bärande reglar (troligtvis) så då sitter glesen tvärs dessa bärande reglar .

P
Varför skulle det bli starkare?

Tomture61
R RoBo skrev:
Oavsett spackeldiken blir det starkare tvärs glesen.
Hur undviker du sprickor i spacklet på kortsidorna av gipsskivorna ?

Hur undviker du sprickor i spacklet på kortsidorna av gipsskivorna ?
Målarens jobb, dom kör remsa även där ändå och spacklar ut. för fanns inte skivor med sänkt kortända. Sprickbildningen blir mycket mindre vid detta montage. Har stor erfarenhet av båda montagen.

Tomture61
Hos mig är det jag som är målare (amatör)
Svårt att spackla ut en remsa utan spackeldike (tycker jag personligen)

P
Detta för att kortsidorna inte kan förstärkas med remsa .
Sätter man skivan längs med så har ju långsidan stöd hela vägen,kortskarven brukar vi skruva lösa kortlingar på,känns bättre att skivkanten har stöd runt om:thinking:sen beror det förstås på rummet i sig vilken väg som blir bäst.:)

Tomture61
Handyman 1 skrev:
Sätter man skivan längs med så har ju långsidan stöd hela vägen,kortskarven brukar vi skruva lösa kortlingar på,känns bättre att skivkanten har stöd runt om
Hur får du ekonomi i detta ? Låter som ett mycket tidskrävande jobb , att sätta kortlingar vid varje skarv .
Om jag som amatör gör detta så är det på min fritid (kan iofs vara värdefull tid)

Förstår inte resonemanget att det blir starkare om du sätter skivor längs med glesen ?
Gipsskivor är lika starka på alla sidor när man remsat och spacklat .

P
Så länge tar det nog inte att skruva tre lösa kortlingar per skiva,har inte sagt att gipsskivan blir starkare,däremot tycker jag bara att skarven mellan skivorna blir starkare,iom att dom har stöd bakom i möjligaste mån mot att bara sitta ihop med spackel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.