Hej,
Håller på att renovera ett gammal stall och funderar på att förstärka takstolarna.
Överväggen buktar ut något på varje sida(mindre än 5 cm) och det är väl inte så konstigt med tanke på att stallet över 100 år gammalt.
Där finns ingen hanbjälke idag men tänkte sätta en på varje takstol.
Så frågan är gör den någon nytta ?
Ingen risk att den tvärtom försvagar konstruktionen?
Den nya balken är markerat med rött.
(De svarta fyrkantiga rutorna är längsgående balkar)
Håller på att renovera ett gammal stall och funderar på att förstärka takstolarna.
Överväggen buktar ut något på varje sida(mindre än 5 cm) och det är väl inte så konstigt med tanke på att stallet över 100 år gammalt.
Där finns ingen hanbjälke idag men tänkte sätta en på varje takstol.
Så frågan är gör den någon nytta ?
Ingen risk att den tvärtom försvagar konstruktionen?
Den nya balken är markerat med rött.
(De svarta fyrkantiga rutorna är längsgående balkar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nyttan av hanbjälkar är nog marginell. I så fall finns andra möjliga förstärkningar som kan ge större effekt. Allt hänger på det faktiska utförandet av takkonstruktionen. Man var inte så flitig med vattenpasset för 100 år sedan.
Det blir absolut ingen försvagning!
Med just din typ av takkonstruktion var ofta en hanbjälke inkluderad. Ditt tak lär inte rasa men med tanke på den relativt lilla arbetsinsatsen så ger ju hanbjälken en extra säkring samt en ökad trygghet.
Med just din typ av takkonstruktion var ofta en hanbjälke inkluderad. Ditt tak lär inte rasa men med tanke på den relativt lilla arbetsinsatsen så ger ju hanbjälken en extra säkring samt en ökad trygghet.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det blir ingen riktig förstärkning heller givet att alla knutpunkter är väl förankrade i varandra.
Det här 5 cm som buktar utåt skulle jag däremot vilja veta mer om.
Är det någon knutpunkt eller förband som glider?
Det är viktigare att ta reda på det.
Kolla grunden också, problemet kanske ligger där.
Men som sagt, 100 år är en lång tid, och gissningsvis är ingen åtgärd akut.
/W
Det här 5 cm som buktar utåt skulle jag däremot vilja veta mer om.
Är det någon knutpunkt eller förband som glider?
Det är viktigare att ta reda på det.
Kolla grunden också, problemet kanske ligger där.
Men som sagt, 100 år är en lång tid, och gissningsvis är ingen åtgärd akut.
/W
Extra säkring är nog det rätta ordet jag är ute efter. Även om det stått i övet hundra år så finns det inga garantier det står i hundra till. Virket ser friskt ut men ihopspikat med smidda järnspik på sina ställe som kan rosta av. Buktar ut har det gjort så länge jag har bott här i snart 20 år. Anledningen att där inte är någon hanbjälke är att där är en travers i nocken som har använts som höhiss så där har varit ordentligt tryck när man tagit in höet så att det buktar ut kan nog härledas till de krafterna, det var före min tid. Som ni kan se på ritningen så är där inte en hel stolpe från golvet upp till takstolen utan det är två delar med en balk emellan. Har sett andra stall med samma konstruktionen där också den övre stolpen lutar ut något. Tänkte att nu när man är igång och renoverar resten av stallet så kunde man för säkerhetsskull stärka upp takstolarna när man ändå är igång men det kanske är onödigt. Har ni några andra förslag är ni välkomna att föreslå.
Klicka här för att svara