Hej!
Jag håller på att byta en trappa hemma upp till den nyligen inredda vinden. En stomme av reglar är på plats och den har täckts i ett lager 12mm konstruktionsplywood.

Nästa steg är att sätta dit ett lager till med finare furuplywood (B/X, 12mm). Detta lager ska behandlas med hårdvaxolja. Nu min fråga: hur kan man förhindra att plywooden inte flisar sig där man går? Tanken är att sidoskivan i varje steg (sättsteget) ska rå över planstegen, se bifogad bild:
Sektionsritning av en trappkonstruktion med reglar och plywood inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man försegla kanten på något sätt? Eller ska jag tänka om och göra planstegen 25-30 mm grundare och lägga en list längs ut på varje steg?

Bifogar en bonusbild på bygget hittills också.

Tack på förhand för hjälpen!

• Arkitektonisk ritning av en trappkonstruktion med måttangivelser och detaljer.
    Skapa konto
  • Trappa under konstruktion med stomme och plywood, handverktyg och såg framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Sweduk och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Lägg parkett på ovansidan av varje steg och låt den råda över materialet under

richardtenggren
Kan du inte gera kanterna så du inte exponerar kanterna?
Annars känns det spontant som det skulle vara smartare att vända på det hela? Dvs att plansteg täcker sättsteg?

• Gilla
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Gera kanterna alternativt använd massiv furu på den sida som får kapad sida upp.

• Gilla
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Tack för alla svar! Att gera är ju kul, alls prova och se hur det blir.

Tanken är att trappan ska bli som en stor möbel, därför blir det hårdvaxolja. Dock kommer det ju inte räcka för själva stegen, där måste jag nog lacka eller något för att det inte ska bli en grå stig av alla sommarsmutsiga barnfötter. Har ni nåt bra förslag på skydd av stegen? Plastmatta känns inte aktuellt just den här gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.