Byggmaterial & Byggteknik
Jotsat: [citat] Ok, låter som det är dumt att måla på a-bruk pga sprickor, även om det skulle fungera. Angående tjocklek står det 4-9mm på combimix sida, så inga probbs där. Det var bara vid en sten det blev 6-8mm, utan att räkna är övrigt kanske 3-4mm. Angående kostnad, nej, inget jag blir ruinerad för :) gick åt 5(6?) säckar a 69kr till ytterväggarna. Inneväggarna blir bara B-bruk.
InsidersUnited: Det finns armeringsremsor. Tror mer på att han vill undvika att måla om hela taket...;) Lycka till med allt det kommer bli bra det där.
Softnux: Vi köpte ett sutterängshus för drygt ett år sen där tidigare ägare hade haft hit Anticimex på en fuktutredning för nedre plan som ytterst består av "betongelement och 180mm Leca". Innanför detta fanns det uppreglade väggar med träreglar. Man noterade en "stickande doft" i ett av hörnen och blev instruerade att riva dessa och ersätta med lecablock som man sedan murade/slipade och
Nationalbear: [citat] Tänkte först att det måste finnas "bättre" lösningar än det här, eftersom det innebar att sätta en bricka utanpå expander-pluggen, vilket känns konstigt. Gav dock upp och testade, och jo, det funkar fint! Ibland är den enklaste lösningen den bästa... Tack!
En apelsin: Eftersom du ska ha skenor, så kan du förmodligen anpassa bredden och fästa i reglar bakom gipsen. Hitta reglerna med regeldetektor, de sitter förmodligen med 60cc avstånd (allt 45cc). Ditt problem är orsaken till att de flesta bygger med OSB eller plywood bakom gipsen numera. Med något så tungt som bokhylla (kan ju bli åtskilliga kg böcker), skulle jag vara för feg för att köra
anders07: Gipsputs sjunker inte! Jag hade kört med det men lämnat sista millimeterarna och ta det i en andra omgång för att få fin yta. Vattna med blomsprayflaska och kasta upp små kluttar i hålet. Blanda gipsputs så du kan svänga spackelspaden upp och ner och att det inte dallrar om du skakar spackelspaden.
bossekarlsson: Tack för svar. Börja hålla med om att det kanske är lika lätt att riva allt..
hscn: Finns en gammal tråd med samma fråga. Den vad jag förstår lyckade lösningen blev att täta med ullgarn. https://www.byggahus.se/forum/threads/breda-springor-i-paerlspontat-tak-i-torp-vad-goer-man-at-det.213571/
Matti_75: Kan du inte släppa ut taket typ 20mm så du får en luftning? Annars rekommenderar jag att inte bygga utan takfot! En rejäl takfot skyddar huset.
Anonymiserad 182623: [citat] Tack! Var som jag misstänkte då. Tycker gamla målade trappor är finare. Ser konstigt ut med renoveringssteg. Får väl klä in trappan som den är och leva med det då.
Lerstenstegel: Sicken miss :crysmile: det såg så spanskt ut och blå himmel har vi inte sett här nere på ett tag nu. Fin asfalt också. Ahja vi har det bra här nere i söder. [citat]
Andersalmqvist: [citat] Brädan är en salning vid dörr mot kallt förråd.
Marijairena: Provade att knacka på putsen i väggen. Putsen är mycket porös och faller lätt av i bitar. Från 40-talet. Behöver inte ta i alls. Det ska sitta kakel där sen. Känns som hela vägen lossnar Min fråga är: Hur mycket behöver man ta bort? Ska det bara vara det som sitter mycket,mycket löst och låta det andra vara.? El går där bakom väggen till en kontakt. Kan man laga väggen med
Lerstenstegel: Laga eventuella hål och dra hela med Weber 133, förutsatt att det är betongväggar. Några 100ingar i material och det är blir bra även om man inte är expert.
jonjoh: Fint, då kör vi nog vidare med planen.. får hålla koll när man river och se om man ser något avvikande. tack för hjälpen!
The_Oakman: Hej! Jag undrar om någon vet om det finns rörliga metallbläck/skena att få tag på. Letar efter ett bläck som är cirka 100-150 mm långt och cirka 20-30mm brett som monteras på hård yta. Sedan behöver jag kunna montera ett bläck / skena som kan förflyttas sidledes men inte kunna lossna från det fastsatta bläcket. Bakgrundsinfo, jag ska montera ett locklyft till ett spa där utrymmet
Max Eriksson: Har ni kikat på novasip och plustak?
Derbyboy: Aha så man brukar inte skruva från ”andra sidan”. Jaja då har jag konstruerat ett problem som inte finns....ganska vanligt :)
proffsrik: Se t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/regla-upp-innervaegg-i-kaellaren.175908/
GoC: [citat] Så klart att det fungerar då du har platonmattan ytterst. På samma vis som man har hjälmen på huvudet för att skydda den mjuka halvsenila massan innanför skallbenet. Din frigolit lär fortsätta vara torr och skyddad mot yttre påverkan. Pordrän och liknande är allt i ett och blir troligen billigare om man är helt opraktisk och behöver köpa tjänsten. Färre moment att fästa
proffsrik: Hej, Jag bygger bastu och behöver råd kring hur jag ska fästa in upplagen till bastulavarna i väggen. Väggens konstruktion utifrån och in i bastun: Murad leca 70mm bistålsarmerad var 3:e varv 30 mm kingspan sauna satu isolerskiva 22mm spikläkt 15mm panel Jag ska nu tänka på upplagen till bastulavarna. Min tanke är att göra enligt bild med kortling i urjackad isolerskiva samt
Spikrätaren: Vad du än väljer att malla med - grovskär, till finliret; lägg den grovskurna mallen mot fundamentet, ta en lite större metallbricka o sätt pennan i centrumhålet o dra en ny (helt exakt) linje. Är det golvmatta? För man ser ingen rörelsefog mot fundamentet...
Autodidak1: [citat] EKS (europeisk konstruktions standard) ska följas. I praktiken betyder det att leverantörer av material (takstolar mm), konstruktioner osv. ska följa den för att bli godkända. I ditt fall är det inget problem, i princip allt du handlar uppfyller det. Men exempelvis den som beräknat takstolar måste ha använt sig av det. Ge snickaren kopia på startbeskedet så vet dom vad som
anders07: Jag har byggt formar för lite altan och trappa och ibland bedrar snålheten visheten och jag köpte formplyfa på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/basform-12x600x2500mm "Vatten- och kokfast limmad formplywood uppbyggd av poppelfanér, meg (120g/m²) mörk film två sidor. Användning: Till enklare formgjutning, beklädnad och skydd etc." Står det om den men när formarna nu stått 1½ vecka och