Tjena, funderar på att riva en vägg i vardagsrummet, den går inte åt samma håll som takstolarna eller så, huset är från 1933. Hade hit en snickare å kikade å han tyckte jag kunde riva, och stoppa i en limträbalk ifall jag var osäker. Finns ingen ritning på huset... jag kommer ta bort hela öppningen och ca halva väggen bakom tvn.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Går väggen vinkelrätt mot takstolarna talar det mesta för att den är bärande. Om huset är byggt 1933 så har det en plankstomme där dessutom alla väggar ofta har någon begränsat bärande funktion, t.ex. som ersättare för en bjälke i bjälklaget. Jag avråder bestämt från rivning utan ordentlig utredning. Din snickare har nog inte rätt kompetens för det.
J justusandersson skrev:Går väggen vinkelrätt mot takstolarna talar det mesta för att den är bärande. Om huset är byggt 1933 så har det en plankstomme där dessutom alla väggar ofta har någon begränsat bärande funktion, t.ex. som ersättare för en bjälke i bjälklaget. Jag avråder bestämt från rivning utan ordentlig utredning. Din snickare har nog inte rätt kompetens för det.
Väggen går inte åt samma håll som takstolarna. Sen tänkte jag he upp en limträbalk. Dessutom ska inte hela väggen bort, bara öppna upp hela öppningen totalt är väggen 4.2m, men tänkte ta bort ca 3m av den, alltså hela väggen där barngrejerna är och halva bakom tvn. För kan inte ta bort hela då de lilla rummet bakom tvn är smalare då jag har trappen där, därav jag bara ska ta bort halva väggen bakom tvn och den öppningen där å den sidan där barngrejerna är, så 1.2m blir kvar av väggen av totalt 4.2m vägg
Redigerat av moderator:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Om väggen inte går åt samma håll som takstolarna är den bärande!Waahlvik skrev:Väggen går inte åt samma håll som takstolarna. Sen tänkte jag he upp en limträbalk. Dessutom ska inte hela väggen bort, bara öppna upp hela öppningen totalt är väggen 4.2m, men tänkte ta bort ca 3m av den, alltså hela väggen där barngrejerna är och halva bakom tvn. För kan inte ta bort hela då de lilla rummet bakom tvn är smalare då jag har trappen där, därav jag bara ska ta bort halva väggen bakom tvn och den öppningen där å den sidan där barngrejerna är, så 1.2m blir kvar av väggen av totalt 4.2m vägg
Prata med en konstruktör och titta närmare på vad som behöver göras INNAN du tar bort delar av väggen.
Gör du rätt så är det inget problem, men gör du i fel ordning hamnar du på Youtube.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom väggen inte går åt samma håll som takstolarna (dvs ligger vinkelrätt mot dessa) är den troligen bärande. Att dimensionera den avväxlingsbalk som krävs för att kunna förstora öppningen, kräver kunskaper i byggnadsstatik. Det klarar normalt inte en snickare. Gör ingenting förrän ni har tillgång till rätt kompetens. Den som sedan ska utföra arbetet bör ha kunskaper om hus med plankstommar.
J justusandersson skrev:Eftersom väggen inte går åt samma håll som takstolarna (dvs ligger vinkelrätt mot dessa) är den troligen bärande. Att dimensionera den avväxlingsbalk som krävs för att kunna förstora öppningen, kräver kunskaper i byggnadsstatik. Det klarar normalt inte en snickare. Gör ingenting förrän ni har tillgång till rätt kompetens. Den som sedan ska utföra arbetet bör ha kunskaper om hus med plankstommar.
Jo ska höra mig för innan jag börjar givetvis, en byggfirma jag lejt för tidiagare jobb ska komma förbi å titta på väggen, han har rivit bärande väggar förr och han visste hur det gick att lösa för att staga upp den, ska se vad han säger först.. se här byggföretaget har entreprenad och gör även nyproduktioner
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Byggfirmor har normalt inte tillräckligt bra kunskaper för att dimensionera rätt och du vill absolut inte orsaka sättningar i huset för det blir väldigt dyrt.
Nyproduktion är väldigt långt från hus byggda med plankstomme.
Nyproduktion är väldigt långt från hus byggda med plankstomme.
Klicka här för att svara