J
justusandersson: Det blir garanterat väldigt bra!
9 svar · 5,4k läst
useless
useless: Eftersom det är en utbredd last så har den mindre påverkan än om en människa står på ett ställe på golvet. Ett normalt hus på 100-150 kvadratmeter bör vara dimensionerat för en total snölast på minst 20-30 ton, så ett ton extra gipsskivor är inget att oroa sig för.
3 svar · 3,3k läst
J
Jool: Vi har precis rivit en väg som gick mellan köket och vardagsrummet i samband med en köksrenovering. Ena änden av väggen avslutandes vid en murstock och en klack i tegel/betongblock blev kvar. Vilken typ av produkt kan man ha för att putsa till den råa kanten? Eller är det bästa att knacka bort den och putsa upp hela väggen? Kan man isåfall göra det på befintlig målad yta? /J
0 svar · 1,4k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Själv gjorde jag samma sak denna vår, har dock satt fast kranarna på fyra ställen på altanen.
14 svar · 6,2k läst
F
Fläktköparen: Nä virket går inte att flytta men jag täcker med presenningen och försöker ska möjlighet för luft att cirkulera. Tackar!
3 svar · 3,4k läst
C
calle336: Vi har flyttat in i ett hus som är byggt 1900 typ men 1976 renoverades det och då byggdes det till en källare och utbyggnad ovanför källaren. Det sprängdes berg in under det gamla huset och en del av källaren ligger under det gamla huset. Det gjöts platta och murades väggar av siporex (tror det heter så vita porösa stenar) som sen putsades. Källaren ligger till 2-3 under mark. Har nu
0 svar · 1,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: De var rätt fina och torra när jag köpte dem, så kanske 2-3 månader efter så målades de. Industrilackgrundfärg/Bettgrund först och sedan Flügger Primolin oljebaserad naftalöst färg. Hos farsan har det hållt i över 20 år utan problem. Nämnda limträbalkar finns på Bauhaus för övrigt.
6 svar · 5,8k läst
Demmpa
Demmpa: Det finns speciella reglar om man tänker köra med 45°, tex https://www.willabgarden.se/produkt/brutet-horn-45-stolpar/2080-884 sedan kan man bygga tex såhär [bild]
1 svar · 2,2k läst
·
H
HeloBE: Jag vill fästa en kroklist i en vägg av gips. Problemet är att det är ingen vanlig vägg, utan nästan direkt bakom gipset finns baksida av en standard 60-garderob. Det är max 10 mm luft mellan. Vad är bästa sättet att fästa kroklisten utan att göra hål i garderoben? Gipsankare? /BS
0 svar · 1,1k läst
V
Villa1949: Nån som har limträstolpar utomhus och haft under flera år och kan säga hur de håller sig utomhus, delvis oskyddade för väder men målade? Tanken är ev 90x90 som stolpar till altantak med bara 10-20 cm takutsprång, dvs de kommer bli blöta. De kommer även fortsätta ner till plint, med i sådant fall pallningabricka/brickor under. Kommer de klara sig utan att ruttna om man underhåller
0 svar · 1,7k läst
AXS
AXS: Satte upp hängstol med en fästögla och spikplugg. Sitter som berget. Typ denna; https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batbeslag/surrningsfasten/surrningsfaste-2000041116
2 svar · 6,2k läst
N
Novisfixaren: [citat] Det funkar inte eftersom taket måste ha samma profil på plåt som den befintliga utbyggnaden eftersom nya utbyggnaden ska följa på den befintliga.
10 svar · 3,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det är också skillnad på bärande resp icke bärande delar. Bärande delar vill/får inte tappa sin funktion, vilket de gör om de ruttnar upp. Bärande delar brukar också vara de som är besvärligast att byta ut, samt ofta mer eller mindre dolda så ev skador inte är lika lätta att upptäcka i tid. Virkeskvalitet är avgörande för fukttålighet. Tätvuxen fura med extremt små
16 svar · 13,7k läst
·
hobbs
hobbs: [citat] Ursäkta att jag varit lite seg med att svara. Vi har väl generellt sett valt att hellre fria än fälla osnyggheter, så länge de käns okej att gå på. Dock så är vårt golv i stort sett slätt i de längsgående skarvarna, så där har vi inte gjort något alls. På några ställen har det rest sig lite efter skurning/våttorkning och där har jag bara slipat av med fint (180/240)
34 svar · 13,2k läst
·
ymmij12
ymmij12: Radon precis innan Jape vent och en månad efter vent
5 svar · 5,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Plywood fungerar utmärkt. Ja, det kan liksom alla andra trämtrl formas när det är fuktigt. Dock mindre än massivträ, för att inte tala om mdf och andra spånskivor. Så, om du bara bygger tillräckligt styva konstruktioner så är det inga som helst problem.
2 svar · 2,5k läst
Oldboy
Oldboy: Ser definitivt inte ut som mögel. Kan dock inte avgöra vad det skulle kunna vara utifrån bilden. Är det en innervägg i ett permanent uppvärmt hus så spelar det ingen roll. Bara att bygga igen. Mest sannolikt är det gamla lämningar från när bjälken suttit exponerat i ett ouppvärmt utrymme. Precis som det grånade träet och trägnagarhålen.
2 svar · 1,5k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: [citat] Kurvan får jag klura på, problemet här är att ena sidan drar ju ner i vinkel o den andra sidan kommer in rakt i kurvan , därav blir kurvan konstigt , hade varit enklare om båda sidor låg i våg
17 svar · 3,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Vad är det för dimensioner dels på de gamla bjälkarna och dels på de nya som är påspikade som bärande förlängningar in i väggen? Vad är spännvidden? Hur långt är det mellan bjälkarna (c-c)? Hur känns bjälklaget när ni är däruppe?
1 svar · 3,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Till slut så, efter sisådär 50 till 100 år kan det nog finnas några delar som behöver ses över. Skämt åsido, färg handlar mest om utseendet så länge konstruktionen är rätt utförd. Tänk på gamla lador. Brädfasaden kan där ha varit ommålad i många, många år men så länge taket är helt brukar de stå länge. Sen är det en väldig skillnad på exempelvis en fasad som
7 svar · 3,1k läst
·
J
Johan456: Tryck hårt när du drar i skruven. Då pressar du skivan dikt regeln det är väsentligt om inte skruven ska behöva försänkas onödigt mkt. Nu tror jag iofs inte att det spelar så stor roll på 15mm plywood, men normalt räcker att skruvskallen är försänkt cirka 1mm .
19 svar · 12,7k läst
·
D
Derbyboy: Jag fick för den lokala sotaren bygga en badrumsvägg mot aktiv murstock (öppen spis) Två krav ställdes: 1) stålreglar 2) luften skulle kunna cirkulera i väggen
5 svar · 3,0k läst
·
S
skogstomten: ”Quick & dirty” Tryck i en tändsticka och bryt av jäms med ytan, ev en gång till. Då brukar skruven kunna fästa hyfsat.
5 svar · 9,2k läst
·
DB67
DB67: Hej! Vi köpte äntligen ett hus efter många år. Det är mycket att fixa med en sak jag ville bli klar med innan vintern var att få den gamla bastun i källaren funktionsduglig. Det är en f.d. vedeldad sak det även har hängt ett litet elektriskt aggregat. Nu är alla aggregat borta och rökkanalen är avstängd då den istället använts till en nyinstallerad kamin på entréplan. Ett par
0 svar · 2,2k läst
·
J
justusandersson: Jag har svårt att tänka mig att du överhuvudtaget bör få lov att riva den aktuella väggen. Vilket våningsplan av hur många finns den på?
1 svar · 1,8k läst
·
F
falkn: Gällande stammarna går det förmodligen ner på flera ställen. Dels från köket och dels från badrummet, om nu dessa inte ligger vägg-i-vägg. Begär ut gamla ritningar från kommunen, där brukar finnas även VS-ritningar från dessa årtal.
4 svar · 2,2k läst
Isakare
Isakare: Gissar att du vill ha försänkta skruvskallar, de finns själborrande skruv för lättbalk, me de finns nog inte som försänkta, och 1,5 mm är lite för tunnt att dra i. Jag skulle köpt försänkta plåtskruv tex 4,2 x 25. Borrat 3 mm genom båda, sen 4,5 genom plywooden.
3 svar · 3,8k läst
V
vectrex: Det är ett nedpendlat undertak. Väldigt vanligt i kontorslokaler men mig veterligen betydligt mindre vanligt i lägenheter. Lukten bör inte ha något med ditt tak att göra.
1 svar · 1,7k läst
·
raveper
raveper: Spelar nog inte så stor roll om du lägger en sträng silikon runt om sen. Det lär sitta fast. Kapa du nära både uppe och nere.
11 svar · 3,4k läst
·
Mazen
Mazen: Vänster vägg = tak Tak o höger vägg = vägg Lägg hålkälen med taksidan mot bordet på sågen och såga 45°.
6 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.