M
myrstack: foamboard är ett lämpligt sökord men fullt så stora som du söker blir svårare
2 svar · 2,6k läst
P
Pillard: Jag vill sätta upp en projektorduk på en vägg uppbyggd av kalciumsilikat (uppbyggd vägg runt en insatskamin). Vad pallar skivorna? Behöver jag borra och plugga eller kan jag skruva som om det vore trä? Är det bättre med lättbetongskruv?
0 svar · 1,2k läst
Kretikos
Kretikos: Timmerstuga av alpmodell som är byggd -79. Isolerad i en fristående innerstomme. Innerväggar och tak är frikopplad från varandra där översta regeln mot tak är spikad med en löpmån på några cm. Väggskivorna är inte fästa i översta regeln och Takklister är spikade i tak så stommen kan röra sig vertikalt utan att något spricker/går sönder. Frågan är om stommen satt sig vid
0 svar · 1,1k läst
·
M
Meramera: [citat] Jo, men tyvärr är de de enda som har just de produkter jag vill ha. Får kanske ta risken trots allt :surprised:.
6 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: Kan också vara en balk - i ett hus från 30-talet kan det ligga ingjutna balkar på ställen man idag inte skulle förvänta sig, inte ovanligt med gammal järnvägsräls.
4 svar · 2,4k läst
T
Tjrex: Du har köpt helt rätt skruv för hylsor. Om fönstret mot förmodan behöver justeras senare så lossar man litet på skruven å sen justerar med hylsan å drar till sist in skruven igen.
4 svar · 1,3k läst
·
Deadbutton
Deadbutton: [citat] Tack för svar!
4 svar · 1,8k läst
·
C
charl_6: Hej! Ska tilläggsisolera 45mm. Befintlig vägg 95mm stående reglar. Tänkte då bygga liggande 45mm reglar cc 600. Plast innanför 45mm:aren. Dvs så man får ett installationsfack. Dock blir jag inte klok på följande hur nedersta och översta regel sätts. Tänkte först enkelt syll och hammarband men gör jag så bryter jag inte köldbryggan nertill. Dessutom blir det ju konstigt om jag
0 svar · 1,1k läst
E
Anonymiserad 284245: Nu passar de ju bra i pannan när det börjar bli kallt. Det är nog som @useless sa, det är från en listfabrik.
7 svar · 1,3k läst
·
X
Xaktly: Tror ni kan sluta svara nu, eftersom TS ställt garderoben i ett annat rum
27 svar · 16,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Håller inte aluminium kanske man ska börja fundera på hur man nyttjar sin bostad...
23 svar · 21,4k läst
·
D
daugaard: kapa eller slipa av dom 10 mm
1 svar · 974 läst
L
Lindamyz: Det står stilla i mitt huvud. Jag får inte klarhet i hur vi ska börja renovera våra rum. Vi har ett hus från -63 som behöver totalrenovering. De har ett vattenburet värmesystem med rör längs golvet under en metall-list. Ett en-rörs system. Vi vill spara själva elementen men behöver byta termostaten för flera av elementen läcker. Hur ska vi börja? Vi måste ju plocka ner elementen
0 svar · 1,1k läst
·
D
DrömStort: Kattis, provade ni att kakla på lerväggen. Vad var era förutsättningar och hur gick det i så fall? :) [citat]
1 svar · 858 läst
C
Coti86: Fick denna ritning av kommun. De hittade inga andra ritningar på huset och förra ägarna slängde hela bopärmen. När de rensade inför försäljning.
4 svar · 1,3k läst
Peguss
Peguss: Delvis, där var ett venthål innan
2 svar · 1,2k läst
·
Dracula
Dracula: [citat] perfekt! Jag kan även se att man kan få de målade, tumme upp!
2 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Mm betyder megameter och är ett avsevärt avstånd. (Kunde inte låta bli att vara enhetspolis) Protte
3 svar · 940 läst
·
S
Soflan: [citat] Tack för tipset
6 svar · 2,9k läst
·
S
Oldboy
Oldboy: Om virket är fuktigare än luften så kommer det att tillföra fukt till utrymmet, och då finns det risk för kondens mot kalla ytor. Samma princip som rekommenderar plast/ångspärr på varma sidan om husets isolering. Om virket (eller marken) inte tillför ngn fukt så föreligger ingen nämnvärd risk för kondens. Om virket tillför fukt så kan det hjälpa att ventilera bort den.
15 svar · 2,8k läst
Danska villan
Danska villan: Ingen som sett något liknande galler?
1 svar · 2,7k läst
·
A
Armen: Tack
4 svar · 6,2k läst
·
A
4 svar · 6,2k läst
·
J
Joakim S: Tillägg: taket kommer har följande konstruktion, se bild. [bild]
1 svar · 5,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ser ut som ett hemmabygge 90-00 tal gissar jag, alltså ingen as-best i det fixet Isf.
3 svar · 2,6k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Att åtgärda det där ytskiktet är ju som att kasta pärlor åt svin. husets ägare borde vara mån om att dränera och isolera källarplanet.
4 svar · 4,5k läst
·
K
Kane: 118.1 m2 om det är rät vinkel mellan benen 11 och 11.6.
1 svar · 1,1k läst
M
mlutfi: Hej, Fogen har släppt vid tröskel så tätskikt är öppen och synlig tydlig. Är det ok? finns det risk med fukt om vatten går mellan tätskikt och klinker? Uppskattar eran svar.
0 svar · 1,1k läst
I
IBIT: Håller på att inreda ett källarrum. Två väggar är ytterväggar och två är innerväggar. Reglar upp med stålreglar och tänkte sätta OSB + Gips. Min undran är om det funkar med OSB mot ytterväggarna? Reglarna är 45 så det blir ett luftutrymme på baksidan.
0 svar · 2,8k läst
J
Jonas_i_torpet: Jag livar upp den här tråden och frågar hur du gjorde och om det blev bra?
3 svar · 3,5k läst
Oldboy
Oldboy: Då kan 12 mm plywood funka. Är ju relativt robust.
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.