2 249 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Relining
Jag har köpt ett Hultsfredshus byggt -65 , ett plan med källare, 2 X 115 kvm med betongbjälklag. Huset känns mkt stabilt och välbyggt. Nu skall fastigheten genomgå en omfattande renovering såsom nedmontering av väggen mellan kök och vardagsrum ( bärande ? ) nytt kök och bad. Detta innebär ett troligt stambyte eftersom , vad jag misstänker, är avloppsledningar i järn samt brunnar ingjutna i bjälklaget eller bottenplattan. Jag försöker hitta avloppsslammen, var den går ner mellan entréplan och källare men hittar den inte. Kan det vara så att den är ingjuten i en mellanvägg? Funderar på relining men vet inte om det fungerar som dom lovar och vad det kan beräknas kosta.
Vad jag kan se är takstolarna självbärande så frågan är om vi behöver ersätta väggen med en balk när 7 meter av hjärtväggen monteras ner.
Det var några funderingar ( relining, vart går stammen, bärande takstolar ???)
Med vänlig hälsning
Osborne
Vad jag kan se är takstolarna självbärande så frågan är om vi behöver ersätta väggen med en balk när 7 meter av hjärtväggen monteras ner.
Det var några funderingar ( relining, vart går stammen, bärande takstolar ???)
Med vänlig hälsning
Osborne
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Ang din fråga att ta bort en bärande vägg .
Även om dina takstolar är "självbärande" så har din bärande vägg en funktion , att bära upp / hjälpa dina takstolar .
Att ersätta en bärande vägg på 7 meter kräver mycket rejäla limträbalkar . Kanske kan monteras i takstolar .
Även om dina takstolar är "självbärande" så har din bärande vägg en funktion , att bära upp / hjälpa dina takstolar .
Att ersätta en bärande vägg på 7 meter kräver mycket rejäla limträbalkar . Kanske kan monteras i takstolar .
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Välkommen till forumet!
Om du inte har några ritningar på huset så borde kommunen ha de ritningar som lämnades in en gång i tiden för att få bygglov. Utan ritningar är det nog rätt svårt att kunna svara på dina frågor.
Om du inte har några ritningar på huset så borde kommunen ha de ritningar som lämnades in en gång i tiden för att få bygglov. Utan ritningar är det nog rätt svårt att kunna svara på dina frågor.
Tack för ditt svar. Jag delar din uppfattning . Åtgärden blir att lägga en bärande balk på vinden eftersom vi inte vill ha en synlig takbalk mellan kök och vardagsrum. Då är vi på den säkra sidan.Tomture61 skrev:
// Osbone
Gällande stammarna går det förmodligen ner på flera ställen. Dels från köket och dels från badrummet, om nu dessa inte ligger vägg-i-vägg. Begär ut gamla ritningar från kommunen, där brukar finnas även VS-ritningar från dessa årtal.
Klicka här för att svara