12 694 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
lämplig skruv till 15mm plyfa mot stålregel
Får bli sådana då...misstänker dock att osb är ”sprödare” än Plyfa men men fungerar det inte får jag väl borra. Väggen som ska upp är bara 2 meter lång, dock cc30.
kör ni tången eller skruvar ni ihop stålreglar?
kör ni tången eller skruvar ni ihop stålreglar?
Blev sådana här:
Tycker den funkar ok men va vet jag. Jag drar i den och efter ett tag så går den mot stålregeln och då börjar skivan röra sig ifrån regeln. Efter ytterligare några varv så har skruven penetrerat regeln och skivan börjar då röra sig mot regeln igen. Efter ytterligare några varv börjar skruvhuvudet dras in i skivan (försänkas) jag upplever att skruven måste försänkas 3-4mm för att den verkligen ska ligga tight mot regeln.
Är det en lagom försänkning?
Har den där skruven s k frigänga alltså en sån som föreskrivs enligt säker vatten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker den funkar ok men va vet jag. Jag drar i den och efter ett tag så går den mot stålregeln och då börjar skivan röra sig ifrån regeln. Efter ytterligare några varv så har skruven penetrerat regeln och skivan börjar då röra sig mot regeln igen. Efter ytterligare några varv börjar skruvhuvudet dras in i skivan (försänkas) jag upplever att skruven måste försänkas 3-4mm för att den verkligen ska ligga tight mot regeln.
Är det en lagom försänkning?
Har den där skruven s k frigänga alltså en sån som föreskrivs enligt säker vatten?
Tryck hårt när du drar i skruven. Då pressar du skivan dikt regeln det är väsentligt om inte skruven ska behöva försänkas onödigt mkt. Nu tror jag iofs inte att det spelar så stor roll på 15mm plywood, men normalt räcker att skruvskallen är försänkt cirka 1mm .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden