T
Hej,

Sitter och är irriterad på att dra slang över tomten, tänkte gräva ner en PEM slang istället och bygga en fast vattenutkastare där borta...frågan är hur jag bäst fäster den i marken. Antar att jag gräver ett ordentligt hål och gjuter fast nåt, men de där vanliga stolpskorna ser ganska klena ut, det blir väl en del kraft då man drar i slangen och kanske även vill hänga upp slangar på virket?

Nån som har en bra idé på lösning som håller?

S
innan vi funderar på hur du skall göra. funderar om du har tillgång tryckluft så du kan blåsa ur innan minus grader.

gräva ner slang. spänn fast slang med längre järn typ armeringjärn.
gjuta vid ändarna
och sedan än trä konskruktion med kran på plattan vid platsen. trädgårdslang mellan pem och kran.

T
Tack, kan man gjuta fast stolpfästet?

SBH; tryckluft har jag. Men hur fäster jag träkonstruktionen på plattan?

Gjut fast två (fyra) stolpjärn som du fäster en trästolpe i, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolpjarn/
Skruva fast en tappkran på stolpen, https://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-med-vaggfaste/
Anslut PEM-slangen direkt på tappkranen, http://www.rinkabyror.se/artikel/prk-402-20x15r-inv/

Edit: om PEM-slangen ska gjutas in i fundamentet så är det smart att dra en grövre slang utanpå PEM-slangen, den grövre slangen gjuts fast med PEM-slangen rörlig inuti. Om man vill så kan man dra den grövre slangen nästan ända upp till kranen.

Redigerat:
Byggmax prefabplintar är med två stolpjärn. Blir stabilare än stolpsko. De har 700 mm höga.

S
TreeView skrev:
Tack, kan man gjuta fast stolpfästet?

SBH; tryckluft har jag. Men hur fäster jag träkonstruktionen på plattan?
den står relativt still, tills du skall vinter förvara den

Skulle kunna vara snyggt med en ihålig stolpe och rördragningen upp inuti den, slippa se slangen.

T
PEM slang är ju inte så böjlig, men visst vill man gömma så mycket som möjligt.

Man behöver inte böja PEMslangen uppe vid kranen, det finns vinklade kopplingar av den typen jag länkade till, det finns även andra typer av kranar där man gängar in kranen i "stolpen".
Man kan även bygga stolpen av tex två stolpar och gröpar ur stolparna där dom kommer vara mot varandra så att slang mm får plats.

T
Tosse skrev:
Byggmax prefabplintar är med två stolpjärn. Blir stabilare än stolpsko. De har 700 mm höga.
Tack, kostade ju inte mycket! Måste den dock sticka upp 5 cm över mark som det står som anvisning? Är det betongkanten eller plintjärnet de menar? Vill ju helst se så lite som möjligt av den.

Lyfter en gammal tråd då det är aktuellt för mig också snart.

Jag ska sätta ut 3st utkastare på stolpar (ev 70mm) med utomliggande slang i trädgården, höjden på stolparna kommer vara mellan 40-80cm ungefär.

Marken är 20cm matjord och sedan väldigt hårt packad stenig fyllnadsmassa så jordankare är inte aktuellt. Det är trångt på flera ställen så jag kan inte gräva en grop som är så mycket större än själva betongfundamentet vilket gör att jag i bästa fall kanske kan komma ner 30-35cm.

Räcker det att gjuta en betongplint som är 20x30cm, blir det tillräckligt stabilt? Eller måste man ner 50-60cm för att stolpen ska klara horisontella krafter från slangdrag och barn som leker?

T
M M_H skrev:
Lyfter en gammal tråd då det är aktuellt för mig också snart.

Jag ska sätta ut 3st utkastare på stolpar (ev 70mm) med utomliggande slang i trädgården, höjden på stolparna kommer vara mellan 40-80cm ungefär.

Marken är 20cm matjord och sedan väldigt hårt packad stenig fyllnadsmassa så jordankare är inte aktuellt. Det är trångt på flera ställen så jag kan inte gräva en grop som är så mycket större än själva betongfundamentet vilket gör att jag i bästa fall kanske kan komma ner 30-35cm.

Räcker det att gjuta en betongplint som är 20x30cm, blir det tillräckligt stabilt? Eller måste man ner 50-60cm för att stolpen ska klara horisontella krafter från slangdrag och barn som leker?
Har det lösts sig? Jag grävde ner en sån där färdig plint från byggmax och det håller tillräckligt

T TreeView skrev:
Har det lösts sig? Jag grävde ner en sån där färdig plint från byggmax och det håller tillräckligt
Det blev aldrig att jag grävde ner något det här året, hittade massa andra grävprojekt istället.

Vilken storlek på plint använde du?

Själv gjorde jag samma sak denna vår, har dock satt fast kranarna på fyra ställen på altanen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.