Hej!
Behöver tips på hur jag bäst förstärker golvet enligt bilderna. Bilderna är tagna från garaget där det ovanför finns en gästlägenhet.
Som ni ser så är trä balkarna väldigt gamla. Vissa går heller inte hela vägen till väggen utan vilar endast på ena sidan (vet ej varför). Vi har tidigare förstärkt dessa tillfälligt enligt bilderna. Bilderna är Nu tagna efter att vi rivit ner all gips och isolering för att riktigt se hur det ser ut där under.
Våra tankar än sålänge:
Alternativ 1 - byta ut balkarna mot nya samt lägga till fler så att det inte är lika klent mellan varje balk.
Alternativ 2 - Behålla befintliga balkar MEN förstärka varje balk med limträbalkar som sträcker sig hela vägen till andra sidan (5meters balkar) Fäster en balk på vänster och en på höger sida om balken. Sedan som tidigare nämnt även lägga till extra balkar där det är för klent.
Intitiala Frågor:
* Ty av balk? Stål eller trä? Annat?
* Dimensioner på balkarna?
* Tips på tekniker/ idéer som underlättar det här arbetet?
Hur hade ni gjort?
Tack!
Behöver tips på hur jag bäst förstärker golvet enligt bilderna. Bilderna är tagna från garaget där det ovanför finns en gästlägenhet.
Som ni ser så är trä balkarna väldigt gamla. Vissa går heller inte hela vägen till väggen utan vilar endast på ena sidan (vet ej varför). Vi har tidigare förstärkt dessa tillfälligt enligt bilderna. Bilderna är Nu tagna efter att vi rivit ner all gips och isolering för att riktigt se hur det ser ut där under.
Våra tankar än sålänge:
Alternativ 1 - byta ut balkarna mot nya samt lägga till fler så att det inte är lika klent mellan varje balk.
Alternativ 2 - Behålla befintliga balkar MEN förstärka varje balk med limträbalkar som sträcker sig hela vägen till andra sidan (5meters balkar) Fäster en balk på vänster och en på höger sida om balken. Sedan som tidigare nämnt även lägga till extra balkar där det är för klent.
Intitiala Frågor:
* Ty av balk? Stål eller trä? Annat?
* Dimensioner på balkarna?
* Tips på tekniker/ idéer som underlättar det här arbetet?
Hur hade ni gjort?
Tack!
Vad är det för dimensioner dels på de gamla bjälkarna och dels på de nya som är påspikade som bärande förlängningar in i väggen?
Vad är spännvidden?
Hur långt är det mellan bjälkarna (c-c)?
Hur känns bjälklaget när ni är däruppe?
Vad är spännvidden?
Hur långt är det mellan bjälkarna (c-c)?
Hur känns bjälklaget när ni är däruppe?
Klicka här för att svara







