3 795 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Skruva i fyrkantsrör av stål
Jag planerar att bygga en ram av fyrkantsrör i ståll (rören mätande 20x20x1,5 mm). På framsidan av denna ram tänkte jag skruva fast en 1,5 mm tjock plywoodskiva.
Vet någon ett smidigt sätt att skruva fast plywoodskivan? Gärna med skruvar från framsidan/plywoodsidan och utan muttrar på baksidan.
Skulle man kunna borra hål genom skivan och stålröret och sedan använda någon form av självspännande skruv?
Vet någon ett smidigt sätt att skruva fast plywoodskivan? Gärna med skruvar från framsidan/plywoodsidan och utan muttrar på baksidan.
Skulle man kunna borra hål genom skivan och stålröret och sedan använda någon form av självspännande skruv?
Tack för ditt svar. Jag skrev inte det, men planen är attsedan fästa så kallad 3D träpanel på framsidan av plywooden (vikt ca 10 kg/m2), men plåtskruv borde väl hålla för även detta?
Kommer plåtskruvens gängor greppa i hålet jag borrat? Misstänker att det är viktigt att skruvens innerdiameter och gängor passar borrhålet. Finns det något enkelt sätt att tillse att de passar?
Kommer plåtskruvens gängor greppa i hålet jag borrat? Misstänker att det är viktigt att skruvens innerdiameter och gängor passar borrhålet. Finns det något enkelt sätt att tillse att de passar?
Gissar att du vill ha försänkta skruvskallar, de finns själborrande skruv för lättbalk, me de finns nog inte som försänkta, och 1,5 mm är lite för tunnt att dra i.
Jag skulle köpt försänkta plåtskruv tex 4,2 x 25.
Borrat 3 mm genom båda, sen 4,5 genom plywooden.
Jag skulle köpt försänkta plåtskruv tex 4,2 x 25.
Borrat 3 mm genom båda, sen 4,5 genom plywooden.
Klicka här för att svara