Hej,
Tänkte bygga ett växthus med lite gamla fönster jag har. Hade planerat att ha en bärlina 95x95 på plintar som jag sen monterar fönster direkt mot. Har fått tag i rätt stora gamla glaskassetter med dubbelglas på 1400x2000 så de är rätt massiva.

Funkar det fint att ha en bärlina på 95x95 eller blir risken att de slår sig och knäcker glasen högre än om jag tar två st 45x90 och drar ihop? Plintarna sitter med drygt 1,5m avstånd så de borde hjälpa till att hindra att de vrider sig allt för mycket tänker jag. Vad tror ni?

Kan du inte använda limträ istället?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kan du inte använda limträ istället?
Tyvärr, min leverantör har inte limträ i tryckimpregnerat. Vad tror du blir bäst av de alternativ jag har?

Två skruvlimmade 45x95 på högkant blir något styvare än en 95x95, men med den korta spännvidden på 1,5 meter fungerar båda alternativen. Använd hållfasthetsklassat virke, helst C 24.

• Gilla
johan_p
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De flesta trävaruhandlare kan beställa från Martinssons. De har 90x90 tryckt limträ, GL28-klassat. Har själv gjort altanstaketsstolpar med deras tryckta 115x115 och målat dessa.

[länk]
Väntade du nåt innan du målade de impregnerade limträstolparna eller målade du direkt utan att låta det torka? Hur har det hållit sig? Vilken typ av färg använde du?

De var rätt fina och torra när jag köpte dem, så kanske 2-3 månader efter så målades de. Industrilackgrundfärg/Bettgrund först och sedan Flügger Primolin oljebaserad naftalöst färg. Hos farsan har det hållt i över 20 år utan problem.

Nämnda limträbalkar finns på Bauhaus för övrigt.

Redigerat:
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.