kristofer12345
Har testat böja en plåt
Men det blir ej rikgit snyggt eller bra , vad kan man göra ska man kanske bara måla kurvan i våg med plåtarna med kallasfallt , vill ju inte att det ska regna på kanten av muren så putsen spricker ..tycker det ser förjävligt ut eller någon gummi eller vad har ni för bra lösningar?

• Ojämnt böjd plåt på murkanten av en vitputsad mur med bakgrund av ett hus och molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåt böjd över hörnet på en vitmålad mur, med synlig ojämn böj nära en gata.
    Skapa konto
  • Ojämnt böjd plåtkant längs en vitputsad mur vid en vägkant.
    Skapa konto
  • Ojämn böjd plåt på kanten av en vitmurad vägg vid trottoarkanten, mot en grå himmel.
    Skapa konto
  • Hus med ojämnt böjd plåt längs kanten på en vitputsad mur.
    Skapa konto
Nu är jag inte plåtslagare men jag har tittat mycket på olika plåtarbeten när vi skulle lägga om taket på vårt hus. Om du tittar på de rundade partierna på tornen på bilden. Skulle du inte på liknande sätt kunna gå över till att lägga blad av plåt, ett efter ett och sammanfoga tills du har kommit över kurvan och det blir rakt igen?

Röd byggnad med grön plåttak, rundade delar på tinnar och ett torn med klocka under blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu är jag inte plåtslagare men jag har tittat mycket på olika plåtarbeten när vi skulle lägga om taket på vårt hus. Om du tittar på de rundade partierna på tornen på bilden. Skulle du inte på liknande sätt kunna gå över till att lägga blad av plåt, ett efter ett och sammanfoga tills du har kommit över kurvan och det blir rakt igen?

[bild]
Jo det kanske får bli något sådant, får testa , ville ha något med sammanhängande men visst , :)

C
Du kommer nog inte undan en fals i det där läget. Fast lägger man falsen på ovansidan blir det rätt osynligt.
Sen behöver du nog se till den där längsgående knäckningen av plåten fortsätter i hörnet för att det inte skall sticka i ögonen.
Man får nog svälja stoltheten och ta en tur till det lokala plåtslageriet. Svårt att få till utan rätt grejer och handlag.

• Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Du kommer nog inte undan en fals i det där läget. Fast lägger man falsen på ovansidan blir det rätt osynligt.
Sen behöver du nog se till den där längsgående knäckningen av plåten fortsätter i hörnet för att det inte skall sticka i ögonen.
Man får nog svälja stoltheten och ta en tur till det lokala plåtslageriet. Svårt att få till utan rätt grejer och handlag.

Men kan man inte skita i plåt helt o hållet , o ha något annat? Är inte låst vid plåt,,

C
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men kan man inte skita i plåt helt o hållet , o ha något annat? Är inte låst vid plåt,,
Du menar just i hörnet, eller tänker du att man river bort all plåt på hela muren?
Natursten är ju snyggt, men dyrt och inte heller så lätt att bearbeta.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Lägg takpannor istället för plåten.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Du menar just i hörnet, eller tänker du att man river bort all plåt på hela muren?
Natursten är ju snyggt, men dyrt och inte heller så lätt att bearbeta.
Nä bara i hörnan, nä inte sten hellejag har plåten o plåten går ju lika med hus plåten, tänkte mer som måla det med kallasfalt , eller gummi eller nått annat

kristofer12345
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Lägg takpannor istället för plåten.
Blir lite olika mot huset då..inte sant?

C
tänkte mer som måla det med kallasfalt , eller gummi eller nått annat
Jo visst, men det kommer ju också att se förjävligt ut. ;)

• Haha
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Jo visst, men det kommer ju också att se förjävligt ut. ;)
Hmm , om kag tar samma plåt som är på sidorna o klipper ut små bitar o lägger över kanten , för den är inte direkt böjlig .. kan det bli snyggt..

S
Jag skulle beställa från plåtslagaren. Din plåt har ingen droppkant så du kommer få putsläpp över tid ändå.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag skulle beställa från plåtslagaren. Din plåt har ingen droppkant så du kommer få putsläpp över tid ändå.
Håller med. Inte speciellt snyggt även på den raka delen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
kristofer12345
S sinuslinus skrev:
Nä jag vet men jag har byggt distans under så den flexar ut en bit från muren , då du har rätt i detta.

C
Hmm , om kag tar samma plåt som är på sidorna o klipper ut små bitar o lägger över kanten , för den är inte direkt böjlig .. kan det bli snyggt..
Enligt min åsikt - nej.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.