JohanE86
Ska börja göra iordning i källaren och behöver råd.
Bakgrund:
När tidigare ägare bytte till bergvärme så blev påfyllnadsröret till oljepannan kvar och efter en misstagen adress hade 3 kubikmeter eldningsolja pumpats in i källaren. Ersättningen från försäkringsbolaget gick till att lägga in ett ventilerat golv. Detta var för flera år sedan och inte mycket har gjorts sen dess.
Förra sommaren dränerade vi hela grunden och sätte dit isodränskivor. Det visade sig att brar tre sidor av källaren var dränerad sen tidigare, något vi misstänkte på grund av tydliga tecken på fukt på den sidan. Nu kvarstår bara resten och här kommer min ide. Genom att sätta plåtreglar mot ytterväggarna och lämna en luft spalt mot taket och öppet ner mot det ventilerade golvet så borde även väggen bli ventilerad. Jag vill gärna göra så eftersom det redan finns lite tecken på fukt på ett ställe och så vill jag att all el ska vara infälld. Frågor: Kan det fungera? Är det nödvändigt? Finns det någon firma som kan kolla och förklara?

JAPE har ventilerade golv och väggar i deras system. Satte i det själv för 1 månad sedan. Hur nöjd som helst. Super smidigt system.

Det med infälld uttag i väggen, gjorde jag genom att bila upp golvet och borrade upp hål i väggen(där det inte var ventilerade väggar) till dosorna. La även in LK isolerade rör i rör system i den uppbilade golvet. Så nu är snart alla rören som var i taket borta.

Där det är ventilerande väggar satte jag sedan 45mm järnreglar och eldosor, cellplast, "stjärnhimmel (blir väll stjänväggar istället) och sen gips.

• Gilla
JohanE86
  • Laddar…
JohanE86
Taxk för tipset

ymmij12 ymmij12 skrev:
JAPE har ventilerade golv och väggar i deras system. Satte i det själv för 1 månad sedan. Hur nöjd som helst. Super smidigt system.

Det med infälld uttag i väggen, gjorde jag genom att bila upp golvet och borrade upp hål i väggen(där det inte var ventilerade väggar) till dosorna. La även in LK isolerade rör i rör system i den uppbilade golvet. Så nu är snart alla rören som var i taket borta.

Där det är ventilerande väggar satte jag sedan 45mm järnreglar och eldosor, cellplast, "stjärnhimmel (blir väll stjänväggar istället) och sen gips.
Jag är inne på att installera JAPE med mekaninsk ventilation på golv och väggar i källaren. Är allt fortfarande ok efter ytterligare några månader?

Det är hur bra som helst. Rekommenderar varmt. Har en radonmätare och värdet ligger på under 85Bq/m3. Innan installationen låg värdet på 147Bq/m3.
Det luktar inte källare i rummet.
Går helt klart att ha rummet som ett vanligt sovrum eller allrum, utan att man behöver oroa sig för att det ska komma gifter från mark och väggar.
Har några inspektionsluckor(en för att mäta lufttrycket och en för stjärnhimmel-väggarna samt ytligare en för inkommande fjärrvärme.). Kollade precis och det ser precis likadant ut som när det precis var klart(y)

Redigerat:
Radon precis innan Jape vent och en månad efter vent

• Radon gasdetektor visar en koncentrationsnivå på 147 Bq/m³ på dess digitala skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Safety Siren Pro Series 3 radongasmätare visar radonkoncentration på 89 Bq/m³ mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.