richardtenggren
richardtenggren: Det finns ju från tredjepart, tex superfront, pickyliving eller någon annan av de som kommit på senare tid.
2 svar · 2,7k läst
C
Cricke34: [citat] Såg att nedböjningen drog iväg rejält med en så pass tunn balk. Får bli 90x360 eller en stålbalk för samma krafter. Tack för hjälpen!
9 svar · 6,2k läst
·
T
tapett: Jag misstänkte nästan att det var svaret. När jag kollade reglarna så såg det ut som att TV:n skulle hamna för långt åt vardera sida. Men tack för snabbt svar
2 svar · 3,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Aldrig plast i ouppvärmda byggnader, täta underifrån ist med blindbottenskivor underst.
1 svar · 2,4k läst
·
Stajnich
Stajnich: Hej! Vi gör om vårt sovrum o har en vägg som går mot en mustock. Myrstacken "används" på så sätt att vi eldar någon/några gånger i veckan men blir ej särskilt varmt här uppe på murstocken. Vi har tagit bort tre lager tapet o kommer troligtvis sätta garderob längs denna vägg. Men nere vid golvet bak listen så ser det ut som på bild. Det "rasar" ner gammal puts bak tapeten och
0 svar · 1,8k läst
·
Bruzz
Bruzz: [citat] Hallen är endast 1 mån gammal och hade endast en liten snutt ingjuten regel. Men regeln var torr och fin. Jag plastade bara in mot väggarna för att det inte skulle suga ut fukten ur eps:en. Eps:en i sig använder ju allt vatten när det brinner. Jag använde biltemas målarplast eller vad den heter.
4 svar · 1,2k läst
L
Lerstenstegel: Om du hittar något annat i din rivning och du ser små hårstrån tycker som från en korthårig hund så bör du se upp. Men det är oftast du hittar asbest på andra moment om du river inomhus. Badrum, gamla rör och ventilation är de vanliga misstänkta.
5 svar · 6,8k läst
·
S
Svanteman: Nä det ser inte ut som några konstigheter, vilken vägg är det du vill plocka bort?
4 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vi såpar bara trallen, några tidigare inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/luddig-altan-efter-rengoering.319706/#post-3012023 https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-och-trappa-allt-i-ett.283184/#post-2558094
1 svar · 3,7k läst
K
Kallebo: Jag satte en 45x95 regel som snestäva i våra gavlar. Höll den emot regelverket, ritade ut i hörnen på regeln och ritade streck på regelverket där den passerade någon regel. Sen sågade jag 45mm djupt med cirkelsåg i regelverket och i ändarna på snedstävan - passade perfekt. Känns som ett riktigt hantverk. Om det behövs när det sen sitter osb och gips gör detsamma
6 svar · 9,1k läst
J
justusandersson: Ja.
5 svar · 3,4k läst
·
J
5 svar · 3,4k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det fungerar fint med den lösning du länkar till, med gummilister under golvregeln. Du kan använda träreglar också.
4 svar · 2,8k läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Kul idé ändå! Klickplåt är dock betydligt enklare, lätt att fixa själv! Hoppas det blir snyggt.
21 svar · 7,4k läst
·
V
Vedhuggarrn: Kan kanske oxå va lite intresserad. Beroende på pris
15 svar · 3,7k läst
M
May: Jag tryckte upp den istället. Hade låtit den sitta om jag skulle dubbelgips i tak.
1 svar · 1,2k läst
·
J
justusandersson: Industriparkett är ett suveränt material. Outslitligt.
3 svar · 5,8k läst
·
Manberg
Manberg: Bara en reflektion. Att det luktar katturin kan likaväl vara blöt isolering(gullfiber)!
1 svar · 1,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Maskinerna skakar en hel del så det är viktigt att det blir stabilt. Personligen hade jag hellre köpt färdig sockel för tvättmaskin med inbyggd tvättkorg i. Mycket smidigt att bara ösa ut tvätten rakt ner i en korg (som alltid finns på plats) Finns flera olika modeller, ett exempel
1 svar · 3,2k läst
N
nova383: En bild säjer ju mer så här kommer en frågebild. Jag har sökt och hittat, men det blev lite blandat Ja och Nej. Men det lutar åt att inte sätta byggplast i mellanbjälklaget, utan dra ner väggens plast ner mot syllen och göra tätt där med isolering även bakom givetvis. Min ritning från "husleverantören" visar att det ska vara plast där, men å andra sidan är huset inte avsett att
1 svar · 3,5k läst
·
M
MetteKson: [citat] Ja, kassett kan innebära andra påfrestningar och för att ha koll på bl a brandsäkerheten kräver kommunen anmälan. Tänk att du installerar en kassett i en eldstad i ett gammalt torp. Har du inte koll på vad du gör där kan det gå riktigt illa.
16 svar · 7,9k läst
T
Ty Rex: Hej! Jag bor i en lägenhet (plan 4 av 5, eller egentligen plan 7 av 8 då det är ett suterränghus - hur som helst har jag bara en lägenhet rakt ovanför mig) i ett flerbostadshus byggt 1981, om det är relevant har det ett helt platt tak och ligger i Stockholm. Det är ett tegelklätt hus med stomme/bjälklag i betong. Jag skulle vilja öppna upp en del av en bärande betongvägg mellan kök
0 svar · 2,7k läst
·
M
m@nge: [citat] Altanen är under uppförande och eftersom det regnat så mkt har jag märkt av dessa pölar. Funderar på att försöka gräva ur lerhålen för att förhoppningsvis komma ner till jorden.
2 svar · 1,1k läst
H
hakan_975: Vinkeljärn, byggbeslag, spikplåt.. de heter olika på olika ställen. https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/infastning-byggbeslag/byggbeslag/vinkeljarn/arvid-nilsson-spikplatsvinkel-90x60x60x25-fzv Du kanske kan ha två brevid varandra om du inte hittar ett som är nog brett. Annars får du försöka kapa till ett vinkeljärn och göra en egen byggvinkel
2 svar · 1,4k läst
·
Z
zanizani: Hej på er alla Jag kommer renovera mitt hus från 1935 som har träbjälklag fyllt med spån. Dock vill jag gärna isolera ordentligt mot stelgljud och sjävlklart annat ljud. Tänkte sätta någon typ av syll mellan bjälklag och golvvärmekassett (spånskiva+EPS) efter det lumpapp och parkett. Som isolering hade jag tänkt att använda cellulosa. Vad tycker ni?
0 svar · 480 läst
Falken123
Falken123: Hej! Vi har nyligen köpt ett 1,5 planshus (byggt 1975) med krypgrund. Jag har satt upp ett par sensorer för luftfiktighet i krypgrunden för att kunna hålla koll miljön där. Värden är höga vad jag bedömmer, ligger standigt omkring 78%. Den tidigare ägaren fick problem med de impregnerade syllarna år 2000 och valde då att lägga ut plast samt att installera en avfuktare (Munters MG90).
0 svar · 1,5k läst
·
A
Ankan_77: Hej igen! En fråga till på ämnet kakel-teknik Tanken är att jag ska avsluta kaklet på ena sidan mot ett fönster(inte mot själva fönstret såklart, men hålet som går in till fönstret, nisch?). Det kommer m.a.o bli ett ytterhörn där det bara ska vara kakel på ena sidan. Andra sidan av ytterhörnet kommer vara som den är idag, "o-kaklad". Kommer sätta kaklet med en halv plattas
3 svar · 1,6k läst
J
Jörgen Ö: Nej, man sätter inte nytt tätskikt på bef kakel, misstänker man att tätskiktet är kass river man ner allt innan och börjar om på nytt. Precis som vanligt i ett gammalt badrum. Finns inga skillnader mellan kakel eller microcement i den processen. Man chansar inte med risken att få dubbla tätskikt. Som sagts ovan, microcement påverkar inte våtrumsintyget varken mer el mindre jämfört
8 svar · 5,0k läst
T
Tohan: HETA som märke är de bra skit? Hur bra är de i förhållande mot Keddy? Har anlitat firman som ska fixas.. Nyfiken vad HETA kommer ifrån??
0 svar · 1,7k läst
·
E
Elkillen90: Det blir diagonala väggar. Har införskaffat vikband av plåt. Blir nog till att rita upp allt på golvet först och sedan göra som p olsson skrev.
5 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: Det blir garanterat väldigt bra!
9 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.