Byggmaterial & Byggteknik
mothesta: Hej! Jag håller på att bygga om undervåningen i vårt 40-talshus, den gamla tvättstugan grävs ur, isoleras undertill med 20cm cellplast och på med en betongplatta med golvvärme. Projekt växer som bekant och det visade sig en bit in i ombyggnaden att taket ovan den gamla tvättstugan bestod av betong till skillnad av resten av huset som har träbjälklag vilket kom som en total
Ossian K Olsson: [citat] Jag hade slängt ut dom. Tagit ner väggen och byggt en ny och sen haft alla garderober i ett av rummen. Har haft sådana inbyggda hemma men hatade dom. Så de åkte ut och ersattes med PAX. [bild] Ser ju tre möjliga ställen(4 olika väggar) att ha de mot men för att bestämma det behöver man veta mer om behov och ytor.
surris: [citat] Är den hel och ok skick finns det ingen mening med att byta bara för att. Men ofta blir den rätt trasig när man river panel.
Laurentiusson: Det hjälper nog en hel del om du anger vad du har för grejer...
MathiasS: [citat] Ytterligare tio år senare står min flaggstång fortfarande kvar.
Antonstak: [citat] Ja lukten blev ju påtaglig efterhand som gamla material frilagts. Därför är det kanske är det overkill med spärrfärg.
Chrillthesill: [citat] Såhär blev det. Inget vidare bra med bordssågen trots att jag inte gjorde en kil. Klöv betydlig mer än jag tänkt. Blev ändå bra när jag pallade upp.
J_P_K: [citat] Jag är jättenöjd, ingen konstig lukt överhuvudtaget. Jag skulle gjort samma sak igen om jag stod inför liknande renovering. Möjligen skulle jag satt ner en skruv eller två och typ lite ståltråd kanske innan gjutning av varje ”betongpelare”. Inte för att jag är säker på att det hade spelat någon roll egentligen men det hade känts som det rätta att göra. Hade ingen
gazzton: Idag drog säsongen igång. Ugnen svettades ymnigt efter sitt vinteride men hade ändå inga problem att jobba sig upp till knappa 500°.
KFred: Hej! Snälla hjälp en inkompetent herre som försöker sig på att bygga ett utekök. En av dörrarna/luckorna som jag satt dit är ojämn. Den är jämn nedtill men upptill så sticker den ut. Man kan trycka till den upptill så att den är jämn men så fort man släpper så sticker den ut några mm. Finns det någon som kan förklara om jag kan ändra något i hur jag har satt reglarna på
mexitegel: Hörnen ska ju remsas eller ha hörnprofil.
surris: [citat] En vanlig vindduk är i princip vattentät men diffusionsöppen, så använd det istället.
RiKr: [citat] Skär ner till 1000mm, så blir det perfekt på bredd då.
jonaserik: [citat] Vet du vad som finns under betongen. Ett 70 talshus är det lite luddigt med. En del har har kross under, andra har dom bara skrapat av jorden och gjutit direkt på. Betongen direkt mot underlget som kan vara vad som helst, jord/morän/lera. Jag själv har en liten del fyllning ( tror det är rörgravssand. ) Satt ner 2 st rostfria 110 avloppsrör med en fläkt i ( billig från CO ) som
Tiran: Tack för svar! Jag ska kolla mer på akrylfog. :)
Yrrol: 1) Vad är lämpligast att använda. Tryckt 115x115 gran med gl30h klassning, eller furu med GL28h klassning? Nu när jag byter ut pelarna. (Vill helst ha så få kvistar som möjligt och då vore furu lämpligare, men den är svagare?) Har som mål att måla dom sen. 2) Jag bröt bort innertaket och fick se att takstolarna är på ca 111cm cc avstånd. Och apropå om min utpekade balk är
fribygg: Under trallen verkar det lätt att lägga på en remsa grundmurspapp eller pallbrickor om du funderar på om lättbalken tål direktkontakt med tryckta virket och sen en 45 mm regel att skruva trallen i
FSoderlind: Hej! Har några frågor kring råd för ett källarrum. Har precis rivit ut uppreglade gipsväggar. Som ni ser på bilderna så är det som diken i golvet längs väggarna men inte överallt av någon anledning. I ett av hörnen är det golv mot väggen utan diken. Reglarna var nedpressade tillsammans med gips som nu tyvärr sitter fast i alla diken. 1) Hur fyller man bäst upp alla diken? Är
Helmir: Hej på er, Tack för ett väldigt bra forum där man får lära sig massor 😊 Jag är nybliven husägare till ett tegelhus med suterräng byggt -69 sedan årsskiftet. Behöver lite råd från er nu när vi rivit upp ett av rummen på nedre plan för att göra i ordning. Gula väggen Den gula väggen är en yttervägg där större delen ligger under mark (det är en trappa på utsidan). Som jag
Tiran: Hej! Ville bare skriva en uppdatering, ifall nån läser tråden och undrar. Jag bredspacklade in lite armerad glasfiberväv, samt fäste reglarna från baksidan med några extra spikpluggar. Väggen är nu finspacklad, målad och har ett kök monterat. Ser väldigt fint ut och det är ingen antydan till sprickbildning, inte hittills i alla fall. :)
Johan Gunverth: [citat] Bra tips, men det kan säkert skilja på färgtyper om de funkar med T-sprit/etanol. Skadar inte att pröva på med en liten volym. Skulle vara intressant att komma över säkerhetsdatabladet för Epifanes PU Spray thinner. Den färgen är polyuretanbaserad och vattenburen. Av någon anledning är det inte publicerat någonstans. Kan inte tänka mig att det består till 100% ofarliga
Kraken78: Hej läste din fråga och står i samma situation, är på jakt efter stolphattar 115x115. Hittade du några och i så fall var?
13th Marine: Den väggen kan du räkna med är bärande. Gjutet mellanbjälklag till vindsplanet är seriöst. Diagonalen är bara för att illustrera att det är en del av plattan med egna egenskaper, du ser att den är märkt b1 och att b1 innebär en viss armering.
4integration: Hej, Skulle vilja hitta ett 6-stegs vangstycke (eller 3 st ;) ) som inte är tryckimpregnerat. Finns det färdiga eller är det att bygga själv? Har sökt en hel del men allt verkar vara tryckt. Anledningen är att jag vill måla det direkt och inte vänta 1-2 säsonger / Jocke [bild]