S Stefan1972 skrev:
Det är nog sannolikt inga takstolar alls i garaget..........det är ju så smalt att det ligger väl bara reglar med jämna avstånd.
Du menar som på ritningen i bild 3? 🙂

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Nej en 45x45 är aldrig bärande som din vägg ser ut.
Det var ett väldigt tvärsäkert svar... Vårt hus är 6*14 meter med ytterväggar som har en stomme på 56 mm och som minst har våra innerväggar med ca 30x30mm-stomme en stödjande funktion, ev är de tom bärande. Så en 45x45 kan mycket väl vara bärande i gamla byggnader där man inte överdimensionerat som det verkar göras idag. Dock i just det här fallet håller jag med övriga, den bör inte vara bärande för huset men möjligen för ett innertak

"Takstolarna" som bär upp garagetaket är en regel/bjälke på 45*195 (se B-B) med 1200 delning. Väggen går ju dessutom i samma riktning som regeln och är ej bärande, dock kan den vara stabiliserande dvs ge förstyvning av garagets ytterväggar.

13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar som på ritningen i bild 3? 🙂
såg aldrig den. Det pratades så mycket om takstolar så jag bara skrev det jag tänkte på........

Vet inte om det är jag som rört till det eller om bilderna bytt ordning, men det är ritningen 0723_001.pdf som jag menat på när jag skrivit "bild 3".

S Svampe skrev:
Det var ett väldigt tvärsäkert svar.
Ja så är det det är skillnad på kunskap och andra skribenter som tycker på ett forum 😉

Frerider Frerider skrev:
Ja så är det det är skillnad på kunskap och andra skribenter som tycker på ett forum 😉
Och i detta fall tillhörde du den andra kategorin som du märkte eftersom mitt hus bevisar att väldigt små dimensioner kan vara bärande, tvärtemot vad du skrev.

S Svampe skrev:
Och i detta fall tillhörde du den andra kategorin som du märkte eftersom mitt hus bevisar att väldigt små dimensioner kan vara bärande, tvärtemot vad du skrev.
Ja det är väl en skojare/hemmapulare som har byggt det😉

Hade varit intressant att se om din vägg är lika TS som du pratar om..

Redigerat:
Tack för alla svar!

Jag har varit uppe på vinden i huset och kollat och precis som ni skriver är takstolsritningen för huset (ritnings nr 013258), alltså inte för garaget.

För lite mer info som kanske kan vara av värde är att jag har även varit ute och petat undan lite mer isoleringen bredvid "takregeln/takstolen" och lyst uppåt med lampa, och där ser jag råsponten som ser ut att gå i längsgående riktning med garaget. Väldigt trångt och svårt att se men det ser ut som råsponten ligger emot eller iallafall väldigt tight mot "takregeln/takstolen".
Så jag tänker att det borde väl betyda att "takreglarna/takstolarna" går tvärs över garaget och att det isåfall endast är en enskild "takregel/takstol" som går över denna innervägg?

Om väggen inte är bärande men stabiliserande mot t.ex vind, bör jag inte ta ner väggen isåfall eller hur bör man tänka? Garagets långsidor är i väst och östlig riktning. Västdelen skyddas bra utav huvudhuset från vind tänker jag, men östsidan är ut mot gatan.

Det går ju bra att staga upp taket med snedsträvor på ett par ställen i så fall. Jag hade nog gjort det. Utrymmet finns ju och det kostar inte många kronor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.