Hej!

Jag skulle jättegärna behöva hjälp att tolka en takkonstruktion i ett garage innan jag eventuellt river en innervägg.

Garaget är ungefär 11 × 4 meter och har ett låglutande papptak.
Takets nock går tvärs över garaget, alltså ungefär 4 meter, och takfallen går i längdriktningen (se bifogad bild).
Innerväggen jag vill riva är byggd med 45×45-reglar och går tvärs över garaget.

Jag har börjat öppna upp väggen för att försöka se hur konstruktionen ser ut. Ovanför innerväggen finns en betydligt grövre trädel, den är 45 mm bred men cirka 95–120 mm hög eller kanske mer. Jag misstänker att detta är en del av en takstol/fackverk?

Jag har öppnat upp ca 2/3 av innerväggen och det sitter spikplåtar på två ställen där väggregel möter den grövre trädelen i taket.
Det ser alltså ut som att väggen och takstolen/fackverket på något sätt är ihopkopplade.

Jag har fått tag på gamla konstruktionsritningar från kommunen.
På en av ritningarna finns en markering B–B där innerväggen ligger, samt en förstorad B–B-detaljbild.
På en annan ritning finns själva fackverkstakstolen, som verkar ha en längd/spännvidd på cirka 11 038 mm och är utförd med spikplåtsförband.

Kan någon hjälpa mig tolka ritningarna och bilderna och avgöra om innerväggen är en bärande vägg eller inte? Stödjer den takkonstruktionen i dagsläget eller har man placerat väggen där endast för att skilja av den bortre delen av garaget?

Den gröna linjen på flygbilden är där väggen ungefär är placerad. Det finns även en dörröppning i väggen i dagsläget.

Tack på förhand :)

• Screenshot_20260813_225329_Gallery(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260817_153536.jpg
    Skapa konto
  • 20260817_153548.jpg
    Skapa konto
  • 20260817_154158.jpg
    Skapa konto
  • 20260818_112743.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260819_003539_My Files.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260819_003551_My Files.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260819_194550_My Files(1).jpg
Nej en 45x45 är aldrig bärande som din vägg ser ut.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Jag säger tvärtom. Det är inritat ett tredje upplag på takstolsritningen vilket innebär att den är bärande.

Är det verkligen rätt ritning på takstolen?
Den matchar ju inte takets lutning.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag säger tvärtom. Det är inritat ett tredje upplag på takstolsritningen vilket innebär att den är bärande.
Så du menar att enligt TS bild på ca 1.5m bredd med en stående 45x45 som bär av taket?

• IMG_2139.jpeg
    Skapa konto
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det verkligen rätt ritning på takstolen?
Den matchar ju inte takets lutning.
Det ser inte ut så utan skulle tro att det är huvuhusets stora takstol.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det ser inte ut så utan skulle tro att det är huvuhusets stora takstol.
Skulle precis skriva att det är nog till en annan del.

Enligt bild 3 är taket nog bara en 45*195 mellan långsidorna.

Skulle precis skriva att det är nog till en annan del.

Enligt bild 3 är taket nog bara en 45*195 mellan långsidorna.
Stämmer, ser man bilden av garaget så ser man att det inte finns några 1.5m som den stora takstolen är i högänden då garaget är väldigt låg i sin helhet.

Jag sätter mina fem på att det är husetstakstol som på bilden är klädd i brunt trä med tegel på undervåningen.

• IMG_2140.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Frerider Frerider skrev:
Så du menar att enligt TS bild på ca 1.5m bredd med en stående 45x45 som bär av taket?
Jag säger bara att 2919mm från yttervägg på den lägre änden så är det inritat en vägg som bär upp takstolen på takstolsritningen.

Är innertaket lägre i halva garaget?
Kan de vara så att väggen bär upp inertaket men inte huset?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag säger bara att 2919mm från yttervägg på den lägre änden så är det inritat en vägg som bär upp takstolen på takstolsritningen.
Fast visst känns det inte rimligt att den takstolen faktiskt hör till garaget?

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
Jag tolkar materialet såsom att ritningen på takstolen måste vara för huset. Den är för hög för garaget. Och om det är inritat en bärande vägg under takstolen på ena sidan borde det vara samma på andra sidan och vi vet ju att det inte finns en bärande vägg typ 2 meter in i garaget innan för garageporten….

Ritningen över garaget visar hur en grövre balk som är monterad sluttande och då skapar båda taksluttningarna löper längs med hela garaget och hur den är infäst i väggarna dvs A-A. Man ser tom hur takfotsplåten skall vara monterad :)
Visar också hur B-B är balkar som går tvärs över garaget fr balkarna i A-A och hur pappen ska vara monterad.

Baserat på ritningarna som med säkerhet visar garaget skulle jag säga att det är självbärande och väggen till förrådet bara är för att dela av ett utrymme. Dvs inte bärande.

Det är ju även troligt av rent logiska skäl: ett garage behöver ha stor öppen yta utan pelare i mitten och med en stor port på ena kortsidan. Vilket i sig gör att de behöver byggas självbärande något som är helt möjligt när det inte är större spann än så….

Satsuki Satsuki skrev:
Jag tolkar materialet såsom att ritningen på takstolen måste vara för huset. Den är för hög för garaget. Och om det är inritat en bärande vägg under takstolen på ena sidan borde det vara samma på andra sidan och vi vet ju att det inte finns en bärande vägg typ 2 meter in i garaget innan för garageporten….

Ritningen över garaget visar hur en grövre balk som är monterad sluttande och då skapar båda taksluttningarna löper längs med hela garaget och hur den är infäst i väggarna dvs A-A. Man ser tom hur takfotsplåten skall vara monterad :)
Visar också hur B-B är balkar som går tvärs över garaget fr balkarna i A-A och hur pappen ska vara monterad.

Baserat på ritningarna som med säkerhet visar garaget skulle jag säga att det är självbärande och väggen till förrådet bara är för att dela av ett utrymme. Dvs inte bärande.

Det är ju även troligt av rent logiska skäl: ett garage behöver ha stor öppen yta utan pelare i mitten och med en stor port på ena kortsidan. Vilket i sig gör att de behöver byggas självbärande något som är helt möjligt när det inte är större spann än så….
Takstolen är dessutom 11m lång, så garaget skulle bli 22m långt om man använder två.

Satsuki
Takstolen är dessutom 11m lång, så garaget skulle bli 22m långt om man använder två.
Sant, det hade varit ett väldigt stort garage…

Det är nog sannolikt inga takstolar alls i garaget..........det är ju så smalt att det ligger väl bara reglar med jämna avstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.