Projekt entré-trappa
Hade tidigare en tråd om idéer men nu sker planering på riktigt.

Tidigare tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/entretrappa-i-stal-och-granit.551358

Den gamla betongtrappan är borta och bara som bild före.
En AI bild bifogas + en video över tankarna
Ny trappa ska byggas med en stålstomme (svart) och med ljusgrå granitsteg.

- Granitstegen har mått 1500 x 350 x 30 mm
- Vangstycken köps färdiga, 6 stegs
- Stålprofiler ska beställas

Vill gärna få synpunkter på stålkonstuktionen och dess bärighet så inte granitskivorna spricker men vill givetvis inte göra mer än nödvändigt.
Dimension grundstomme: 100 x 50 x (3-4 mm)
Eventuella förstärkningar (orange): 40 x 40 x 3 mm

Ytterdörr med trappa och räcke i trä på ett tegelhus, omgiven av stenlagd gång och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern stentrappa med svarta metallräcken leder upp till vit dörr på gul tegelfasad. Gräsmatta och stenlagd gång i förgrunden.
Skapa konto

Video över konstruktionen (alternativ, just nu)

Ett par bilder till och förtydligande att jag gärna vill ha feedback/åsikter på konstruktionen, om de orange förstärkningarna behövs eller om jag bör tänka annorlunda

3D-modell av en trappa med platta steg och underliggande förstärkningar i olika färger, bedöms för konstruktionsfeedback.
Skapa konto

3D-modell av en konstruktion med trappform och förstärkning, med måttangivelser. Feedback om orange förstärkningar efterfrågas.
Skapa konto

Konstruktion med stegformad ram och orange förstärkningar, skapad i SketchUp, för feedback om förstärkningsbehov och design.
Skapa konto

Kanske missat något men ska du göra jobbet själv eller anlitar du någon som svetsar?

Ska svetsa själv är tanken

Skall bygga snarlikt, kanske 20mm granitkeramik dock, men vill ha täckta steg (sättsteg), men färdiga vagnstycken är ju inte direkt anpassade för det, klurar på hur jag skall kunna använda såna ändå.

Jag har bara 4 steg, men själva plattformen står i suterräng, vilket innebär styltor, 2m+, tänkte använda 100x100 till pelare (estetik) och klenare till plattformen. Har tänkt liknande förstärkningar som dig, men var inne på vinkeljärn i bakkant på stegen då jag även vill ha sättsteg.

Hur självbärande är graniten?

Eftersom min blir hög, skulle jag dessutom slippa springor, tänkte ha cykelförråd under.

Vad blir det för plintar eller annat att stå på?

@MercedesGUS jag har faktiskt övergett mitt bygge och tänkt om. Lite av mina tankar.

Granitsten är ju ett naturligt material och mer känsligt emot spänningar och sprickor.
Så jag var skeptisk till att kunna bygga en tillräckligt stabil grund så stenarna inte blir den svaga delen. Sen vill man ju inte heller dimensionera för mycket i onödan och mina konstruktions/beräkningskunskaper så kändes det som gissningar.
Jag har svetsar men har inte svetsar på ganska länge, visst hade väl funkat att öva upp.
Sen är det lite svårare att köpa stålprofiler, oftast i 6 m längder och beställning med leverans med lastbil.
osv osv....

Jag såg helt enkelt för mycket hinder så tänkte om.

Nu blir det en plattform i limträ till det som syns och vanliga reglar i mellan. Detta går ju att köpa på lokala "ByggMax" så enklare.
Har köpt 3 st vangstycken i galvat stål men funderar just nu på om jag ska använda dessa eller bygga egna vangstycken i trä....
Hela stommen ska målas svart.
På detta kommer jag lägga Bangkirai trall.
Som räcke blir det stål med en överliggare i trä jag redan köpt.

Planstegen hade jag redan köpt men sålde dessa med kraftig förlust.

Jag känner mig ändå nöjd med beslutet. Blir nog lite varmare i utseendet
Ge gärna feedback, synpunkter,...

En AI bild

1779206258586.png
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.