Tjena!

Har en snickerifirma som fixar lite allt möjligt i vårt nyköpta hus. De har satt upp en glespanel och gipsat taket. I offerten står det kund målar själv. Jag hade förväntat mig lite enkelt spackeljobb men detta känns som det behövs mer än det vanliga? Så här ser det ut där alla gipsskivor möts.

Vi har dålig koll, det kanske är jag som är fel ute. Vill ni snälla dela med er av er kunskap 🙂

• Screenshot_20260818_144552_Gallery.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260818_144545_Gallery.jpg
    Skapa konto
Ja kortskarvarna ska vara uppskavda ca 45grader så att spackel fastnar, lite mer skav av kanten på något ställe och sedan spackel och pappersremsa..
Ser lite glest ut emellan skruvarna dock.

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, då ska jag inte skälla ut byggarna för ett dåligt jobb 😂 Uppskattar också tipsen hur vi ska gå till väga 👍

Frerider Frerider skrev:
Ja kortskarvarna ska vara uppskavda ca 45grader så att spackel fastnar, lite mer skav av kanten på något ställe och sedan spackel och pappersremsa..
Ser lite glest ut emellan skruvarna dock.
Nja. Det behövs bara skära ner pappkanten då den brukar sitta dåligt i ändarna (den reser sig under spacklet och remsan om den sitter löst)
Det där är på tok för mkt avskuret. Men funkar för gördetsjälvare…

• Gilla
mg92
  • Laddar…
Ser ju inte som ett proffsarbete direkt med både sprucken skiva och glest mellan skruv. Skulle säga att dom valt att leja bort det enkla jobbet men åtagit dig det svåra. Att spackla tak är inte lätt om man vill få ett bra resultat.

Finns skivor för tak att köpa som har försänkta kanter även på kortändan

• Gilla
mg92
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Nja. Det behövs bara skära ner pappkanten då den brukar sitta dåligt i ändarna (den reser sig under spacklet och remsan om den sitter löst)
Det där är på tok för mkt avskuret. Men funkar för gördetsjälvare…
Alla proffs skär mer än så😉

D
Skruvavståndet ser väll normalt ut. 20cm i ytterkanten 30 cm inne på skivan. Ts får väll kontrollmäta.
Sluta skrämma upp honom.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Skruvavståndet ser väll normalt ut. 20cm i ytterkanten 30 cm inne på skivan. Ts får väll kontrollmäta.
Sluta skrämma upp honom.
Om man räknar bort skruven som gått igenom pappen blir det inga 20cm ;)

• Gilla
mg92
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Om man räknar bort skruven som gått igenom pappen blir det inga 20cm ;)
Ser inte ut att vara 20-30 c/c. Eller ljuger bilden?

• IMG_2128.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
mg92
  • Laddar…
D
Frerider Frerider skrev:
Ser inte ut att vara 20-30 c/c. Eller ljuger bilden?
Ger mig inte på att uppskatta centimetrar från en bild, men får sällan nakenbilder skickade till mig så har inte övat på det heller. Ts får väll ta fram stocken och mäta som sagt. Den som det står hultafors på då.

• Gilla
mg92
  • Laddar…
Nä ni har rätt, de har missat några skruvar här och var och avståndet är i vissa fall över gränsvärdena på 20 cm längst skarvar och 30 cm inne längst gipsskivorna. Tack för att ni uppmärksammar mig om detta. Jag ska påtala att de behöver skruva i mer skruv för att säkra taket. Det är tack och lov inte ett mönster man ser på hela taket och ibland diffar det bara några få centimeter från gränsvärdet.

Som helt novis att renovera där vi lejer bort 80 % av allt jobb kändes målning av tak på offerten som en struntsak. Jag läste senare att spackling ingår i målningsarbetet av taket vilket inte gjorde mig något vidare mörkrädd. Det var först jag såg resultatet som ni ser på bilderna som jag förstod att spacklingen är ett stort jobb. Lite skruvhål och mindre skarvar hade jag föreställt mig. De har verkligen gjort ett dåligt jobb att förmedla detta till mig som kund, speciellt när jag framhävt att vi är nybörjare och är måna om ett fint resultat.

Alltså jag börjar undra om vi har rätten på vår sida? Men det kanske faller inom ramen för fackmannamässigt utfört arbete med undantag för någon skada här och där samt premissen att de skruvar i lite mer skruv för att uppfylla cc avstånden.

taket kommer inte trilla ner för att skruven sitter med några cm för långt avstånd eller för att det fattas någon skruv här och var.

• Gilla
mg92
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.