När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.
Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.
Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.
Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.
Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.
Snarare spikregel, den kallas även gles.R roli skrev:När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.
Jag tror inte att du hittar en enda byggare eller något byggvaruhus någonstans i Sverige som kalllar 28x70mm virke för bräda…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden