Dottern har fått nytt rum och jag har i svagt ögonblick lovat ett ”spindelnät” av typen som man kan se på vissa hotell - dvs ett uppspänt nät man kan ligga i, lite som en hängmatta fast större. (Dock mindre än på bilden nedan)

Har köpt nätet och utrymmet det ska sitta i är 1 x 3 meter på en höjd av 2,5 m. Det är gipsvägg med stålreglar. I teorin verkade det enkelt men nu har jag blivit nojig eftersom det vore katastrof om det släppte. Det måste hålla för iaf tre tonåringar och belastningen kan ju bli ojämn.

Hur gör jag för att göra det säkert? En regel på väggen som jag sedan fäster nätet i? Hur fäster jag bäst i väggen (såg en tidigare tråd där de använt t-formade expanderskruvar i reglerna, men är det vettigast? Den tråden finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fasta-tung-tv-pa-gipsvagg-med-stalreglar.376135/page-3 )?

Mycket tacksam för tips och råd!

• IMG_8621.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså enkelgips utan OSB eller dylikt? I så fall låter det spontant inte som en särskilt bra idé och behöver nog räknas på ordentligt. Det går inte att jämföra krafterna med en tv där tyngdpunkten är nära väggen. Nätet kommer ge en draglast nästan rakt utåt istället för tvärlasten som brukar anges på infästningsmaterialet. En lastfördelande regel på väggen känns åtminstone given, men utan att veta hur välbyggd väggen är hade jag själv tvivlat

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Düsseldorff
Det ska alltså hålla för 150 till 200 kg. Sen vill du ha säkerhetsmarginal på det så säg 250 kg. Det blir stora dynamiska laster så fort kidsen rör sig på nätet...

Ska det se snyggt ut eller räcker det att infästningen är hållbar?

Kan väl fungera att skruva ihop en ställning av stolpar som står på golvet. Borde gå att kombinera med ett skrivbord, soffa eller säng under nätet.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
O Ordförande skrev:
Det är alltså enkelgips utan OSB eller dylikt? I så fall låter det spontant inte som en särskilt bra idé och behöver nog räknas på ordentligt. Det går inte att jämföra krafterna med en tv där tyngdpunkten är nära väggen. Nätet kommer ge en draglast nästan rakt utåt istället för tvärlasten som brukar anges på infästningsmaterialet. En lastfördelande regel på väggen känns åtminstone given, men utan att veta hur välbyggd väggen är hade jag själv tvivlat
Ja, det är enkelgips. Jag utgår dock från att man fäster i reglarna i första hand och inte gipset?

Det är nybyggd vägg av hantverkare så inget fusk, men som sagt bara enkelgips. (Är inte i Sverige och trämaterial som OBS används inte till väggar).

Bifogar bild på väggkonstruktion innan gipsning, jag antar att det är samma teknik som i Sverige? Nätet skulle då in till höger men jag saknar bra bild på den delen.

Det är alltså ett loft till vänster och tanken är att ha nätet mellan loftet och den högre väggen, markerat IMG_2757.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med rött.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det ska alltså hålla för 150 till 200 kg. Sen vill du ha säkerhetsmarginal på det så säg 250 kg. Det blir stora dynamiska laster så fort kidsen rör sig på nätet...
Ja, det blir ju det. Samtidigt är det ett väldigt litet ett och inte som på bilden så det är ju inte någon direkt klättring det handlar om. Mer likt en hängmatta.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ska det se snyggt ut eller räcker det att infästningen är hållbar?

Kan väl fungera att skruva ihop en ställning av stolpar som står på golvet. Borde gå att kombinera med ett skrivbord, soffa eller säng under nätet.
Nej, det behöver vara snyggt.

Düsseldorff
Är det redan gipsat? Annars kanske du hinner med en tilläggsbeställning på träskiva i relevanta väggar?

Går det att sätta en bräda/planka/regel som sträcker sig över hela längden på andra sidan väggen och sedan genomgående bult?

Düsseldorff
Hur många fästpunkter är rimligt att få till? Det är ju en jäkla skillnad på last per punkt om du har 4 eller 20.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hur många fästpunkter är rimligt att få till? Det är ju en jäkla skillnad på last per punkt om du har 4 eller 20.
Omkretsen blir 6 meter (utrymmet är 2 x 1 m så det är inte stort) och i teorin kan man väl fästa varje maska. Gissar maskstorlek på kanske 8 x 8?

Samtidigt är ju en hängmatta ungefär lika stor och den fäster man mad bara två punkter… är det orimligt att tro att 4 skulle räcka?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.