Håller på och sanerar en möglig gillestuga och som en del i det arbetet har jag nått till trappen ner i källaren. Under trappen hade barnen en koja som nu är utriven (möglet var i andra änden av gillestugan). Då avslöjades ett flertal punkter där trä har kontakt med betongen i plattan. Kontakerna är platser som bär upp trappen samt en stolpe som stödjer avväxlingen i bjälklaget där trappen är. Jag lär ju få stämpa och kapa och ersätta nedersta delen med något, men frågan är med vad?
Ska sedan flytspackla utrymmet så det kommer i nivå med resten av gillestugan och göra detta utrymme som en del av resten av rummet.

Men jag behöver som sagt lite hjälp med hur jag ska fixa kontaktpunkterna :)

• 20260821_191710.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260821_191731.jpg
    Skapa konto
  • 20260821_192119.jpg
    Skapa konto
  • 20260821_192124.jpg
    Skapa konto
Eftersom jag ska flytspackla vill jag ju såklart inte gjuta in något trä. En tanke är att (genom magi) få trappen att sväva, flyta, och sedan ställa allt på plåtbitar av rostfritt och syllpapp närmast trä.
Alternativt bygga något i rostfritt som gjuts in med spacklet..
Men jag tänker att detta är inte ett unikt problem och det måste finnas någon vedertagen lösning?

En utskriven abs bit från en 3d skrivare som du använder som avlastning? Den går även att gjuta in

A and.wei skrev:
En utskriven abs bit från en 3d skrivare som du använder som avlastning? Den går även att gjuta in
Ja jag har funderat på det också, frågan är om det håller långsiktigt?
Kan ju skriva i petg också kanske.

Undrar är om det är billigare att köpa ett plastämne och kapa till 🤔

Pallbricka i plast

En nylonskärbräda.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur bra nylonskärbrädor är men jag använde polyetenskärbräda. Polyeten suger inte vatten som tex PVC.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Vet inte hur bra nylonskärbrädor är men jag använde polyetenskärbräda. Polyeten suger inte vatten som tex PVC.

Protte
Hur åldras skörbrädor i byggsammanhang?
Jag tänker att kostnaden för riktiga pallbrickor är liten och merkostnaden jämfört med skärbräda är värd att ta för att få lång hållbarhet och en produkt avsedd att byggas in.

C
Tryck dit en bit syllpapp och "motgjut" en liten betongklack som sedan får sticka upp genom flytspacklet?

Är det inte mot yttervägg är det till synes inte något problem i praktiken att träet står direkt på betongen trots tillskjutande fukt. Har trä mot golvet på diverse ställen i min källare och inga antydningar till skador trots att de stått där sedan 50-talet. Men kanske inte enligt konstens alla regler idag. Värre om träet blir ingjutet eller om det rör sig om större anliggningsytor.

F Fjällöparn skrev:
Ja jag har funderat på det också, frågan är om det håller långsiktigt?
Kan ju skriva i petg också kanske.

Undrar är om det är billigare att köpa ett plastämne och kapa till 🤔
Det kan det vara, men abs är mer beständigt mot fukt. Du kan även skriva ut bildelar med det

Vi fick problem i vårt hus med en trapp som hade mittstolpen och vangstycke ner genom betonggolvet. Jag gjöt in stolpskor som håller trädelarna från att komma i kontakt med golvet och det har fungerat bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.