Byggahus.se

Trall av bangkirai

1. J
    Medlem · Västmanland · 510 inlägg

JF.

Medlem
    Hej!

Ni som har en trall av bangkirai hur pass nöjda är ni med valet av trall? Lever det upp till eran förväntan?
    Hur har den åldrats? Någon annan input kanske?

2. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Otroligt nöjd med det valet! Bifogar ett par före/efter bilder från juni 2019 och till idag. Det har gråat till sig en del sen läggning i söderläget efter denna sommar som varit. Tanken är att det ska fortsätta bli mer silvergrått. Det har en kraftig guldbrun färg vid nyläggning och är du inne på att behålla den kan det vara värt att höra med tillverkaren hur du bäst behåller det ( har hört om specifika lasyrer du applicerar varje år)

3. J
    Medlem · Västmanland · 510 inlägg

JF.

Medlem

Jäklar vad snyggt det var. Grattis

4. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Jag har kiraitrall på en balkong sen 10 år och jag är supernöjd. Det blir smutsigt och grått som allt trä efter några år och även gröna alger där det stått vatten, men man kan använda högtryck direkt på trät utan att det påverkas negativt och det blir "nästan" som nytt igen. Jag kör högtryck varje vår och ser inga ålderstecken på trät. På altanen har jag vanligt tryckt och det är hopplöst att underhålla på ett bra sätt.
    Med vänlig hälsning.
    /CC

5. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Enligt tillverkaren ska man ej använda högtryck, spolar du möjligen från tillräckligt avstånd kanske?

6. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Jag går väldigt nära på vissa ställen, men ca 10cm. Som sagt det funkar, men det är kanske olika kvalite från olika importörer? Jag har köpt allt från Interwood i Gbg. Förresten jag har även kirai på stolpar och överliggare samt på egenbyggd hammok och runt spat också. Jag kör allt med högtryck.
    /CC

7. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Kirai är superhårt btw.
    /CC

8. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Där ser man! Ska eventuellt testa på det försiktigt o se vad som händer, har du möjligen bilder på hur det ser ut och kan lägga upp?

9. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Om jag har tid att tvätta imorgon kan jag lägga ut lite före/efter bilder.
    /CC

10. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Tjena! Hade du möjlighet att lägga upp några bilder? Är nyfiken!

11. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Hej här kommer lite före/efter bilder på balkongen som jag inte tvättade förra säsongen. Se även video där vi tvättar överliggaren i mahognu. Väldigt effektivt med högtryck på hårda träslag som kirai och mahogny, men ska undvikas på furu, björk, ceder och man ska vara försiktig på medelhårda träslag såsom teak. Skulle tro att det funkar även på ek, men har inte testat själv.
    Mvh.
    /CC
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200426_122907.jpg
    20200426_122935.jpg
    20200426_133846.jpg
    20200426_133857.jpg
    20200426_133939.jpg
    Logga in för att se filmer.
    Logga in för att se filmer.

12. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Balkongen är ca 12 år gammal, men tvättning och sen inojning av mahognyräcket blir som nytt. Kiraitrallen tvättar jag enbart, ingen olja, gjorde det ett år men det blev så mörkt.
    /CC

13. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Snyggt! Du har den grövre bangkiraien ser jag, den tål säkert lite mer i rillningarna, ska testa högtrycken med men ganska försiktigt till o börja med

14. Vildebill
    Medlem · 101 inlägg

Vildebill

Medlem
    Nu har jag tvättat eländet! Körde en kärcher k7 med tillhörande terastvätt, under glasräcket fick det bli med skurborste gulsåpa, här kommer lite bilder
    Lustigt nog efter tvätt ser det exakt ut som nytt! Har ej grånat något alls!

15. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 593 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Snyggt! Men vänta tills det har torkat innan du ropar hej.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.