M
MineralUlf: Hej Justus och tack för input. Det lutar åt dubblerade bärlinor på något sätt. Samt reducerat c/c på golvreglar.
7 svar · 3,1k läst
·
D
Derbyboy: Ok, tack då förstår jag varför jag inte hittar någon som är 12mm mitt problem är att jag behöver en klack som är 4-6mm, kände att det var enklare att hyvla lite på en klack än på en en salningslist.
3 svar · 2,9k läst
·
S
SvanteC: Jag upptäckte samma grej på min gavel. Eftersom hela gaveln var rutten så rev jag bort allt å satte upp spikläkt. Nu är ju inte din panel rutten dock, så jag hade målat den och väntat 5 år innan den byts ut.
15 svar · 4,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är en tråd i samma ämne, https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-tusan-kallas-det-haer-gangjaernet.328848/ Ebay-länken fungerar fortfarande, sedan skulle TS kolla lite på ”Häfele”.
1 svar · 4,3k läst
·
L
Lerstenstegel: Ska du inte isolera så blir det inte särskilt tjockt. En tunnputs bygger bara 5-8mm när du fyllt ut det andra jämt.
9 svar · 2,2k läst
B
Barriospurer58: [citat] Okej, lycka till med bygget!
3 svar · 4,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Nej låt det vara, fyll på i efterhand om det behövs. Även lite dåligt är rätt bra när det gäller murning av lecablock.
6 svar · 4,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det kan slå lite flisor ur putsen, men sprickor är liten risk. Vi borrade, fyllde med kemankare och sen plugg och rostfri skruv. Har klarat höst och vinterstormarna på dryga 20 m/s, så det verkar sitta fast :).
10 svar · 3,1k läst
MalZon
MalZon: Nu börjar funderingarna kring carportbygget framför garaget. Blir 6st 115*115mm limträstolpar på var sida som håller varsin 225*115 limträbalk, därpå blir det sadeltak med färdiga takstolar. Allt är redan uträknat och färdigt. Stolparna kommer att stå på plintarna med pallbrickor mellan. Ska olja, grunda och måla stolparna innan de åker upp. Väl där sen... Hur fäster jag
0 svar · 694 läst
·
Nikkanen
Nikkanen: [bild] Ska bygga ett altangolv i anslutning till en bastu, önskar förslag på förankring i framkant då marken sluttar 60 cm.
0 svar · 711 läst
·
T
tobbbias: Jag håller med Bosse, kanske går det att göra en annan abrovink för att lösa ditt problem. Angående ditt problem så går det att resonera på många olika sätt. Men säkrast är att gräva till frostfritt djup och gjuta upp en stor jävla klump som du sen borrar ner chem-ankare i. Sen fäster du in det så som Martinson förevisar.
11 svar · 3,9k läst
·
Nicke111
Nicke111: [citat] Sjukt att tillverka en dammsugare som låter som en slägga...
14 svar · 1,6k läst
raveper
raveper: Nöj dig inte med bara kapade lister. Lär dig förkroppa dem med så blir det ännu bättre. En figursåg och en vass morakniv är det som behövs utöver en gersåg. Förutom lite mer tid då..
7 svar · 4,0k läst
B
BosseHansson: En i mitten skulle jag säga om den skall se ut som futuro.
7 svar · 2,0k läst
T
Tompafix: [citat] Jag körde på ett lager i morse så det blev en yta. Nu är det torkat och känns redan tålig. Gick inte att klösa bort, så det kommer nog funka bra att limma på (y)
8 svar · 4,2k läst
J
justusandersson: Absolut!
5 svar · 1,9k läst
·
J
justusandersson: 45x145 är för klent. Det blir svajigt, rätt otrevligt uppe i luften. Gå upp till minst 45x170. Tänk på att oskyddat virke har sämre hållfasthetsegenskaper i längden. Största problemet är att stabilisera i sidled. Det behövs diagonaler/vajerkryss eller snedsträvor. Som golv på c/c 85 cm behöver du använda 34x145 mm trallvirke.
1 svar · 1,7k läst
·
S
Sintei: Hej, Jag skall använda ganska breda limträbalkar som stolpar. Dessa är 90x225. Tänkte använda 2st justerbara (höjdled) stolpskor under varje stolpe om det går. Själva plinten jag ska gjuta är 200mm gjutrör nersänkt ca 700mm i marken. Så stolpskorna kommer inte täcka hela stolpen och i något fall inte vara helt centrerat under stolpen. Gjutröret är ju runt. Kanske det vore på sin
0 svar · 1,3k läst
B
Byggoo: Tjena! Någon som vet av en Z-panel som bygger 133 mm alternativt 120 mm. Vill att de bygger 1200 mm på 9 eller 10 brädor. Eller måste de special sågas/hyvlas?
0 svar · 792 läst
T
Thomas_Blekinge: Jag hade en provisorist altantrappa som höll i tio år. Vangstyckena av 45x145, därpå vågräta 45x45 reglar som bärare för trappstegen av liggande 45x95. trappstegen skråspikades in i vangstyckena. Allt i otryckt virke.
1 svar · 1,5k läst
useless
useless: I princip vilket cementbaserat bruk som helst... Finbetong, kakelfix, husfix, etc. Rengör och blöt betonggolvet ordentligt så att det fäster bra. Ingen betong är helt vattentät, men det kanske räcker att stoppa vattnet med en vall?
1 svar · 1,1k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Det är inte vikten på fundamentet utan hur väl gjordes beskaffenhet håller fast detsamma som spelar roll. Indirekt blir ett större fundament tyngre och detta spelar såklart roll.
4 svar · 3,3k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: Kul med återkoppling!
10 svar · 3,8k läst
·
Saraff
Saraff: Tar gärna dina ritningar! Så spännande med dessa hus, så all info är super!
6 svar · 2,2k läst
·
L
Lerstenstegel: Tänk på att 506 Quick är just kvick. Blanda aldrig en full spann då du inte kommer hinna bli av med det innan det satt sig men i övrigt är det en väldigt bra produkt med bra bygghöjd och lättfiltad yta.
5 svar · 3,6k läst
mani33
mani33: I bakkant av garaget finns ett förråd som är isolerat och använt som ett sovrum av tidigare ägare men det finns ingen dörr in från huset. Tanken är nu att integrera detta rum med övriga huset genom att skapa en innerdörr. Huset är byggt 1989 i moduler så i väggen som går ut till förrådet är det som en komplett yttervägg plus att de reglat upp en vägg med cellplastisolering inne
0 svar · 684 läst
·
P
per.appelgren: [citat] Tack!
2 svar · 1,4k läst
·
T
Talexanderommy: Har köpt ett hus från 56 och öppnade lite i väggen vid ett vägguttag. Vad är det för isolering? Materialet väldigt kompakt. Det är ett trähus med panel, papp, stomme, råspont och tretex.
0 svar · 511 läst
·
P
pangelovski: Det blev snyggt i slutändan. Kan se om jag hittar några bra bilder som jag kan ladda upp. Det var svårt att få ett bra fall då hällarna ska vara 3cm men vi märkte att det varierade. Vi har än så länge inte haft problem med fuktskador dock har vi en liten samling vatten på vissa ställen.
3 svar · 1,8k läst
·
S
Stugmannen: [citat] Tack för svar! ska riva all fasad inom snar framtid så då ryker skiten. När jag helrenoverade gäststuga så luktade asfaboarden kräk, så det var gott att bli av med den. Har du fått löst alla dina luktproblem nu efter alla år?
23 svar · 15,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.