Byggmaterial & Byggteknik
U&D: Tack! Ska man rödgrunda lecablocken där betongdelen ska gjutas på?
KJD: betong, men det kommer ju gå ut på utsidan så måste vara för utomhusbruk. det är ju ett garage, så lika bra dimensionera för lite belastning - det är ju så lite men skulle säga någon form av reparationsbetong. Glöm inte att stryka på prime innan, och lämna 5mm för att jämna till med flytspackel - eftervattna och täck över betongen i fyra dagar. läs på säcken. säkert någon
Vardagsrum: Tack till alla som svarade, kunskapen tycks vara väldigt hög på sina håll på detta eminenta forum! :) Tyvärr kan jag inte bidra med någon fortsättning, då det av flera olika andra anledningar inte blev något köp. Gissar dock att svaret på frågan ryms inom svaren i denna tråden!
Ollahs: Jag hade jackat ur reglarna i underkant 45x45 i båda sidor och sen limskruvat en 45x45 som du sedan ställer reglarna på. kanske är overkill men hade känts bättre :)
Snickarkirre: Nej dom bör ju inte ha de om det ser ut som du ritat upp. Vore annat om dom hade gått ända upp mot taket och fortsatt ner förbi fönstret. Inte så konstigt att du inte förstår de, va jag som tänkte fel att väggen var öppen men då hade det ju varit enkelt att byta hela vägen. Men du kanske kan lägga vinklarna i fönster öppningen istället bara det inte blir så att dom går för
Workingclasshero: Jag skulle satt en skiva som nästan når fram till murstocken. Sen klätt med en plåtvinkel eller vinkeljärn. Hej förresten, vi är nästan grannar.
witten: Surt men skönt att du upptäckte det nu och inte när halva panelen var på. Du måste byta ut den, allt annat är galenskap och kommer att klassas som byggfel.
Haas84: Vi ska snart glasa in vårt uterum. Men som ni ser enligt bilden så är ena sidan lägre än den andra. Vi vill ha samma höjd på glasen runt om och kommer därför behöva bygga ner ena sidan något så den kommer i samma linje som andra sidan. Infästningarna på glasens överkant kommer endast vara stöd/glidskenor, så ingen kommer att vara där. Det som ska byggas till är 90x360mm så min
Alexn72: [citat] Närmaste bygghandel har stegar så slipper du diskutera med den som ska gå upp på den. Eller låna av grannen.
fribygg: [citat] Om du ska beställa special så beställ fler än vad som går åt, nästa ggn du eller någon framtida ägare behöver byta ett par ruttna brädor är det fint att ha några extra på lager.
ErikMg: Jag bor i ett trevåningshus och har precis renoverat vår gamla slitna furu-trappa mellan första och andra våningen. Det blev en helhelg i damm-molnet medan lackfräsan och slipmaskinen tog bort det gamla ytskiktet. Nu funderar jag på hur jag ska göra med den andra trappan. Även med en riktigt bra trappstege lär det ta betydligt längre tid i och med att man inte kan välja
Janus82: Jag har en källare under mitt badrum så isolering är inte nödvändigt i mitt fall. men precis som du är inne på så är det isolering i EPS så det bör ju lösa dina problem.
SvenAkeA: Ska bygga ett uthus med en öppen yta på 5 x 7 m. Dvs, utan mittpelare. Ettt lutande tak på 7-8 gr. Råspont och pannplåt. Har tänkt takstol motsvarande en rätvinklig triangel med måtten: 5, 0,8 och 5,064 m. Lutningen är då 9 gr. Takstolarna sätts med cc 1,1 m. Jag utgår från att den horizontella delen är limträ och den lutande samt stag av vanligt regelvirke. Min fråga är om
perlinde: Hej, Jag har ärvt ett hus byggt 1967 med källarväggar av "låsfogad Ytongstav", blå såklart för de fina biprodukternas skull. När huset byggdes lät murarna tyvärr bli att sätta i de fina gula låsbrickorna, så förutom att jag hade kul saker att sätta i cykelekrarna när jag var liten så har källarväggar en hel del sprickor. Jag har därför tänkt att näta och putsa väggarna.
Kangarooster: Tack så mycket :) Får prova borra försiktigt helt enkel. Precis som du säger är det nog bäst att skippa lättbetongväggen!
torparavgrund: Här vill jag slänga in en något pinsam bekräftelse på att det faktiskt till stor del var en fråga om att jag hade dåligt bits. Inte slitet eller så, bara dåligt. Jag köpte ett par nya (inte de som länkats till ovan), en sort de hade på Byggmax (dit jag ändå skulle) som var ca 1½ tum långt, lite tjockare väggar i själva krysset och små "räfflor" på sidan av dessa. ENORM
putte22: Ser ut som en industriskiva för buller. Typ echophon modus med utskick i vit eller natur. Såna skivor brukar man sätta med dessa plastplugg
Nygge72: Hej, såg denna video, och funderar var man kan hitta dessa tätprofiler de använder? Har googlat men hittar ej var jag kan köpa dem. Så nu vänder jag mig till er om ni vet [MEDIA=youtube]bseQca3tLBA[/MEDIA]
prototypen: Den river nog med sig lite trävirke också.
ACLA: Hej! Ska bygga en carport med 5 stolpar 10x4 meter. Kan jag använda mig av 50mm Jackofoam xps 250 under plintarna? Jag är oerfaren och har inte så bra koll. Tack på förhand
Jonkerstånker: Hej alla glada. Husägare sedan något år och har fått mycket hjälp av Byggahus. Nu hittar jag inte något klockrent svar på en fråga som dykt upp så då får man fråga själv helt enkelt. Jag har gjort några mindre lagningar av putsen utvändigt på en betongkällare. Nu har jag upptäckt ett hål i betongen på utsidan av källarttappan. Sannolikt runnit vatten längs den ingjutna
gretawester: Hallå! Vi ska bygga en farstukvist till denna villa - i år tänkte vi fixa "golvet" och nästa år bygga själva taket, pelarna, staket runt osv. Vi har tänkt bygga detta i trä och hittat bra info om markarbete under (vi har tänkt lägga bärlagergrus och sedan komprimera med padda och sedan lägga ett lager väggrus eller sättgrus som är någon centimeter tjockt, komprimera det med padda
egge80: Finns där någon tanke på att kanske vilja riva väggen, skulle jag också lagt klinkern först sen satt dubbelhäftande tejp ( håller för mer än man tror). Vill jag sen ha ytterligare fastsättning skulle jag satt skruv i fogarna och den dagen jag vill riva väggen behöver jag bara fylla i lite fog.......
3lviis: Funderar på att köpa Spaljéspjäla till inomhus på trappräcken. Dom verkar vara dyra .. Har någon här använt annat trä som var billigt och är lika hårdträ? Kan man använda vanliga träregel? Vill gärna att det ska vara billigt som möjligt. Skicka gärna bild samt vad det kostar per trä
Teletha: blev 2 konsoler med 2 molly plugs vardera fungerar fin fint
Snickarkirre: Varför inte bara köra vanligt trälim för utomhus bruk om det ändå är trä mot trä. De blir ju starkt som brännvin. Annars ligger mina pengar på tec7.
Derbyboy: Ska lägga nytt golv och har samtidigt bilat bort klinkern framför den öppna spisen. Golv, tr laminat mfl. ska ju läggas med rörselsemån. Hur får de då till det här: