Byggahus.se

Suspekta syllar (igen).

9k läst  20 svar

1. S
    Medlem Nivå 9
    Håller på att renovera en kåk som haft problem med fukt, mögel, elak lukt osv.
    Har gått bra hittills och jag är nu på sista delen i krypgrunden då jag gjorde en ny upptäckt.

Syllarna blir mörkare och mörkare ju närmare väggen man kommer och är riktigt svarta. Blir inte klok på om det är röta som satt sig för trät i sig känns hårt. Finns det något medel förutom cuprinol som man använde på 60-talet för att skydda syllar?

Det ser nästan ut som kreosotbehandlade järnvägssyllar/telestolpar...

2. M
    Medlem Nivå 9
    Om det är kreosot, så är det väl i princip lika illa som mögel.
    Jag är inte säker, men jag är ganska säker på att kreosot absolut ska undvikas inomhus.

Tryckimpregnerade syllar riskerar också att lukta, även om de inte ruttnar, men det visste du säkert redan.

Men sätt kniven i syllarna och gör en egen bedömning av hur bra träet är.

3. S
    Medlem Nivå 9
    Undrar hur man får reda på materialet/ämnet.
    Hmm, gamla telestolpar, är de kreosotbehandlade rakt igenom så trät är svart rakt av?

Tryckimpregnerat är det inte och inte heller cuprinol då det hade varit grönare.

Börjar kunna detta nu med att kämpa mot suspekt byggnadsmaterial, men så här mörkt trä har jag inte stött på innan. :)

4. S
    Medlem Nivå 9
    Har du borrat ut prover ur trät och det mörka är på ytan, dvs det är påpenslat medel av någotslag.
    Jag tyckte att det luktade typ kolmila eller gammalt timmerhus när jag började borra ur det. Påminde om tjära, ganska frän lukt.

Får se hur luktproverna känns om ett par dagar.

5. J
    Medlem Nivå 4
    Shadowfire : Så där ser några reglar ut i min krypis också. Besiktningmannen som besikta grannhuset surrade om brun cuprinol. Farsan däremot tror att det är asfaboarden som färgat av sig pga att det varit fuktigt där en gång i tiden. Någon som vet om asfaboard färgar av sig överhuvudtaget?

I mitt fall är reglarna enbart ytligt missfärgade/behandlade men fortfarande stenhårda.

6. S
    Medlem Nivå 9
    Jepp, har nu gjort luktprover på flera av delarna. Det är bara vissa syllar som är bruna och det är enbart ytligt. Allt pekar på att det är brun cuprinol. Luktproverna fällde inte ut någon speciellt farlig lukt heller, en viss cuprinollukt infann sig, men varken mögel eller annat. Har bytt ut ett par delar nu som jag ändå tyckte var lite "ovackra" och som var lätta att byta ut. Resten får sitta kvar eftersom jag har en bra krypgrund för övrigt med låg luftfuktighet (överdimensionerad avfuktare).

Så här såg en del som jag kastade ut... på bilden ser man var jag tagit lukt- och borrprover.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 12
    Det ser exakt ut som mitt annebergshus från 60-talet. Golvisoleringen hade mycket att önska samt att det var tjärpapp i hela trossbotten. Jag rev ut mina reglar trots att det inte var något fel på dem, men behövde mer styvhet.

I mitt fall tyckte jag att det svarta kom från smuts då det fläktade bra i golvet i kombination med pappen. Det som var cuprinolat var syllen.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Gammal tråd, sorry
    Men vad är luktprover?

/Janne

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Gå ut i friska luften och andas in genom näsan och ut genom munnen ett par gånger.
    Gå sedan in och lukta på föremålet genom att andas in genom näsan.
    Vad luktar det?

Kräver naturligtvis att man har ett normalt luktsinne eller bättre.

10. S
    Medlem Nivå 9
    Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Hjärnan och luktsinnet har en förmåga att sortera bort vissa lukter eller förvränga dem, vilket komplicerar det hela. Det räcker inte att andas frisk luft och gå in och lukta på något för att ha ett nollställt luktsinne. Det tar oftast minst 24-48 timmar i annan miljö för att få ett nollställt luktsinne.

Det är just detta som gör att en person som har dålig hygien inte märker själv att denne luktar illa, för hjärnan och luktsinnet har sorterat bort den odören så den "existerar inte" i den personens värld. På samma sätt som personer i sjuka hus oftast inte märker att deras kläder är luktsmittade - medan omgivningen känner det direkt. På samma sätt som att man kan göra "tvåan" på holken i lugn och ro utan att bry sig om odören, medan om någon annan gjort tvåan på samma holk så kan man tycka det luktar apa - trots att man har producerat likvärdiga fekalier.

Jag har dock upptäckt att luktsinnet nollställs temporärt av vibrationer i kraniet, vilket uppnås när jag borstar tänderna med en eltandborste. Lustigt nog så märker jag lukter då som jag inte känt av innan (och det har då inget med munhygienen att göra, utan kommer från huset).

11. S
    Medlem Nivå 9
    Luktprover görs på flera sätt, antingen genom att man tar en bit material fysiskt t.ex. isolering eller att man fräser ut en bit ur en syll och lägger i en påse. Helst dubbla påsar. Sedan försluter man det och låter det gotta till sig ett tag, innan man öppnar innehållet och luktar på det. När det gäller sjuka hus så måste man öppna innehållet någon annanstans (eller be en bekant som inte har ett sjukt hus lukta åt en). Risken är annars att ens eget luktsinne redan har sorterat bort just den lukten, så när man luktar på materialet så luktar det friskt trots att det är luktsmittat.

Luktprover görs också genom att man tar t.ex. nytvättat tyg (utan sköljmedel eller tvättmedel, men tvättat på 90 grader) och hänger upp här och var i utrymmen. Sedan låter det hänga där 7-10 dygn eller mer. Finns det en luktkälla som luktsmittar textiler och organiskt material, så kommer tygbitarna att dra åt sig lukten. Sedan gör man på samma sätt att man lägger dem i påsar, kanske märker upp med vilket rum de funnits i och öppnar dem några dagar senare i annan miljö (eller ber en bekant prova).

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, du har naturligtvis rätt!
    Men jag hade mest i åtanke trådskaparens demonterade och utslängda trädelar.

Jag brukade göra så, de första åren i vårt nya hus, att jag bad folk som kom och hälsade på att berätta om de tyckte att det luktade något i vårt nya hus. Framför allt för att vi körde ventilationen på ganska låg nivå.

13. M
    Husägare · Nivå 11
    Ja, det tar flera dagar för luktsinnet att "nollställas" (y)
    Vi har förutom villan vi bor i, ett fritidshus. När man åker mellan dom och kommer fram till endera stället så känner man att fritidshuset för 10 år sedan beboddes av en rökare. Hemma känner vi att det funnits hundar.
    Sitter i väggarna och går inte att städa bort. Spärrmålning och nya ytskikt precis överallt kanske tar bort det på sikt.

14. S
    Byggveteran Nivå 8
    Asfaltboard färgar inte. men kan angripas av mögel i torpargrund. Dessutom blåser det rakt igenom dessa.
    Ta bort en bit av virket, lägg i en plastpåse och fråga t ex Anticimex om vaddet kan vara. Om du har provet i en påse luktar det efter ett tag.

15. S
    Medlem Nivå 9
    En rejäl ozongasning kan hjälpa om ni slår av ventilation eller minimerar den och åker hemifrån på semester eller annat samtidigt. Jag har i flera år använt ett ozonaggregat i mitt sjuka hus just för att sanera och döda passiva luktkällor, dvs luktsmittat material.