M
Marcus1984: [citat] Nja, det blir 21 cm plus 12 mm för tjockleken av den yttre MDF skivan. Ja det blir inte så djupt, men är tillräckligt, har måttat mot en annan befintlig bokhylla. [citat] Det var ett bra tips. :) Blir ju också två rader reglar mot golvet, så ganska stor yta som tejpen sitter mot.
5 svar · 3,3k läst
·
J
Zaps: 60-tals hus, så relativt stor risk att det finns blåbetong. Framgår dock inte i beskrivningen. Kolla om det finns radonmätning gjord. Taket måste ju inte bytas bara för att det är eternit. Det beror på hur bekväm du känner dig med att ha asbest på taket, om du har barn du ev oroar dig för osv.
2 svar · 890 läst
·
I
Ironside: Det kan ju vara så att brädorna blirivt senda i garaget på sommaren när det är som varmast och fuktigast. Jag tog det säkra före det osäkra och sågade upp brädan och byggde gjutramen av den. Men redan nu var det allt annat än rak, fick dra och slita en hel del för att få rimlig passform. Nu ligger ramen på press under par säcker pelletspåsar, förhoppningen är att kunna använda
3 svar · 3,1k läst
O
Odda: [citat] Armeringen syns på några ställen på undersidan. Jag har knackat med ett dorn på dem och de verkar bara ha ytrost. Tänkte rostskydda och mura in. Däremot är det vita saltavlagringar på undersidan.
2 svar · 1,3k läst
·
K
Keith Sivenbring: Hej, Golvet mellan rum i entréplan och gillestuga är dåligt isolerat, både prat och steg hörs tydligt mellan våningarna. Det är fem helt synliga reglar 150x45 i taket med 120 cm mellanrum. Det är endast spåntade golvbräder 38mm som golv och en tunn takpanel i gillestugan. Takhöjden är 230 i överkant på reglarna och 215 i underkant. Vi ha kvar ca 2 cm synligt av reglarna. Huset är
0 svar · 1,7k läst
·
K
Kaj Hjälte: Jag har ett hus från slutet på 1800 talet som jag ska renovera När jag river och plockar ner gamla tretex isoleringsskivor så rasar putsen ner Vad ska jag använda för puts? Det behövs putsas ca 2 cm, e det ok på gamla väggar
0 svar · 1,3k läst
C
Claes1969: [citat] Får kolla på det
16 svar · 2,4k läst
·
S
Snickarkirre: Hej! Låter som en bra plan. Det enklaste och blir stabilast om ni först kör reglarna liggandes och sen andra varvet ståendes. Helt rätt att lägga ångspärren mellan dom två nya varven med reglar (y) ett tips är att köra obs-skivor och sen gipsen. Det kommer ni inte ångra den dagen ni skall fästa hyllor eller nått annat och ni slipper att söka reglar eller bängla med Molly plugg å
1 svar · 1,4k läst
Elin Blomberg
Elin Blomberg: Tack för uppdateringen. Fint det blev. Tack för inspirationen ☺️
9 svar · 4,9k läst
·
N
Nygge72: [citat] Så jag tänkte med
2 svar · 829 läst
·
S
Snickarkirre: Tja! Hur tätt är det mellan reglarna i dom där väggelementen? Är det för långt avstånd så det inte bara går att köra plywooden direkt på väggen så kan man kanske regla på med 28x70 eller 28mm hattprofiler. Men då åker man nog på att regla på väggarna med läkten/hattprofilen liggandes. Sen på med plywood+gips.
11 svar · 3,5k läst
·
S
Snickarkirre: Hej! Väggen blir otroligt stabil om du bara skruvar plywooden. Jag har aldrig varit med om att limma plywood på väggar och då har ja ändå varit med och gjort stora gavelväggar som fungerar som avstyving för väldigt stora modultak. Då skulle det dock sitta 15mm plywood på både insidan och utsidan av väggen. Är det nån speciell anledning till att du vill få den så stabil? Men om du
1 svar · 1,8k läst
H
huggan: Fösnterna behöver ändå klassning, minst EI 30.
1 svar · 889 läst
B
BORNER: Stort tack @roli och @Snickarkirre för goda råd!
5 svar · 2,7k läst
T
Trelleborgbyggaren: [citat] Det är en inhägnad av en tomt Därav 1.5 m mellan stolpar
8 svar · 13,5k läst
·
engs
engs: Finns tigersågsblad specialanpassade just för sådant.
7 svar · 6,0k läst
·
H
HEA260: [citat] Blir för högt stämpeltryck (avväxlingsbalk mot regel 90x90). Måste öka till pelare 115x115 för att klara av stämpeltrycket. Hur kontrollerar jag så att grunden håller nu när balken hamnar en bit ut från kantelementet? Notera att resterande pelare i väggen är av dimension 90x120. Så pelaren kommer att sitta på rätt plats, men trycket kommer att öka. Därmed krävs en
5 svar · 3,7k läst
·
U
U&D: Stort tack!
2 svar · 3,1k läst
georgep
georgep: Hej, Som min rubrik säger, jag vill fylla på sådana spalter på t ex 4-5 cm långa 1-2 cm breda som ligger obekvämt halt bakom ett avloppsrör eller på andra ställen. Det vore snygt om det fanns något slags "spruta/pump" av samma princip man använder för silikon med FOGPISTOL. Jag har ganska många sådana hål att flyla på och vill helst slippa hålla på laga murbruk i hinkar. Helre
0 svar · 1,0k läst
L
Lerstenstegel: Silikonhartsfärg är lämpligt till fasader. Akrylat är absolut inte att rekommendera till fasader som måste andas, vara differsionsöppna. Du kan också kalka huset eller måla med silikatfärg. Men silikonhartsen är överlägsen dessa men det är också den dyraste. Men de har lite andra egenskaper också som att det är vattenavvisande och självtvättande. Samt det på sockeln bör du
7 svar · 3,3k läst
·
F
franzfritz: Vi skall mura upp en kortsidevägg till ett uterum. Som grundmur (djup 150mm) hade vi tänkt att använda Lecablock eller lättbetong. Har förstått att Leca är tåligare och att lättbetongen har bättre isolervärde. Vilket skulle ni rekommendera? Till skalmuren (både in och utsida) skall vi använda halvstenar (60mm djupa) av klassiskt rödtegel. Två frågor: 1. hur mycket överhäng i
0 svar · 1,5k läst
·
J
justusandersson: Jag tror du kan utgå från att det som du har rödmarkerat är korrekt. För att ändra bedömningen skulle du behöva hitta konstruktionsritningar på takstolarna, men det är väl svårt.
3 svar · 825 läst
larsbj
larsbj: Ser klart misstänkt ut på ett par av bilderna. Skicka in prov om du vill va säker. De flesta rörmokare kräver nog sanering innan. Det är tillåtet att göra det själv men var försiktig.
1 svar · 1,1k läst
·
R
Raffe11: Hej. Har en gjuten trappa med stenplattor på som behöver lagas upp. Hur är tillvägagångssättet? Tänk på att jag aldrig har gjutit någon gång tidigare. Det gamla ”räcket” förstår jag att jag måste ta bort. Skickar med ett par bilder på det som behöver repareras
0 svar · 590 läst
·
O
Oestergaard: Hej, Jag håller på att bygga ett uterum från Willabgarden (Pulpet tak med glastak 6030mm x 3825mm) på isolerad bjälklag där jag har 145 mm isolering i bjälklag. Men skulle vilja ha gjort det korrekt. Jag tänker stänga alla sidor och sätta ventilation så att luften kan hålla luftfuktigheten nere. Vad jag har läst om byggandet av isolerad bjälklag är (från marken och uppåt)
0 svar · 1,0k läst
U
U&D: Tack! Ska man rödgrunda lecablocken där betongdelen ska gjutas på?
2 svar · 2,6k läst
·
KJD
KJD: betong, men det kommer ju gå ut på utsidan så måste vara för utomhusbruk. det är ju ett garage, så lika bra dimensionera för lite belastning - det är ju så lite men skulle säga någon form av reparationsbetong. Glöm inte att stryka på prime innan, och lämna 5mm för att jämna till med flytspackel - eftervattna och täck över betongen i fyra dagar. läs på säcken. säkert någon
5 svar · 1,3k läst
·
V
Vardagsrum: Tack till alla som svarade, kunskapen tycks vara väldigt hög på sina håll på detta eminenta forum! :) Tyvärr kan jag inte bidra med någon fortsättning, då det av flera olika andra anledningar inte blev något köp. Gissar dock att svaret på frågan ryms inom svaren i denna tråden!
7 svar · 5,5k läst
·
O
Ollahs: Jag hade jackat ur reglarna i underkant 45x45 i båda sidor och sen limskruvat en 45x45 som du sedan ställer reglarna på. kanske är overkill men hade känts bättre :)
1 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.