Hej!
Nyss flyttat in i ett Elementhus från 1967 1 1/2 plan med källare. Läser just nu en grundkurs i Byggteknikens grunder och vi ska studera ett hus och dess konstruktion, valde naturligtvis mitt hus då det verkar ha en minst sagt annorlunda konstruktion. Har hittat massa bra info här på sidan om vägg- och golvkonstruktion men är lite nyfiken på källargrunden så om någon sitter på information om den tar jag tacksamt emot det!
Bifogar ritningar på mitt hus.
Nyss flyttat in i ett Elementhus från 1967 1 1/2 plan med källare. Läser just nu en grundkurs i Byggteknikens grunder och vi ska studera ett hus och dess konstruktion, valde naturligtvis mitt hus då det verkar ha en minst sagt annorlunda konstruktion. Har hittat massa bra info här på sidan om vägg- och golvkonstruktion men är lite nyfiken på källargrunden så om någon sitter på information om den tar jag tacksamt emot det!
Bifogar ritningar på mitt hus.
Det ser ut som en vanlig konstruktion på källargrund från den tiden.
Gjuten sula.
Väggar troligen antingen i betong eller murade av betonghålsten.
Sedan är golvet i källaren gjutet efter väggarna.
Vad vill du veta mer ?
Gjuten sula.
Väggar troligen antingen i betong eller murade av betonghålsten.
Sedan är golvet i källaren gjutet efter väggarna.
Vad vill du veta mer ?
Ja, det är Betonghålsten i källarväggarna. Det står dock inte så mycket om själva grunden i huset, vi ska göra ritningar på grundkonstruktion, väggkonstruktion osv med alla byggmaterial och storlekar, grunden är svårast att beräkna eftersom man inte kan mäta där. Har du erfarenhet av Elementhus?
Nej inte just av dom, men konstruktionen på grunden är vanlig.
Undergrunden är oftaast dräneringsgrus. fraktion ca 0-8
Sulan ca 600* 300 mm armerad med längsgående armering typ 4* fi12 och eventuellt byglar i fi8
Stående armering i den murade väggen.
Och troligen en armeringsmatta i golvet, men det är inte alltid.
Undergrunden är oftaast dräneringsgrus. fraktion ca 0-8
Sulan ca 600* 300 mm armerad med längsgående armering typ 4* fi12 och eventuellt byglar i fi8
Stående armering i den murade väggen.
Och troligen en armeringsmatta i golvet, men det är inte alltid.
Klicka här för att svara